יום שלישי, יולי 31, 2007

תום קרפצ'יו

מגן דוד מזכוכית התמונה של מגן דוד מזכוכית בגודל עשרים וארבעה ס"מ היא באדיבות
Tom Krepcio
וכל הזכויות עליה שמורות לו
תום הוא אמן זכוכית ומורה לעבודה בזכוכית אמנותית ובאתר
שלו תוכלו למצוא שפע של מידע על התחום המרתק הזה
תום כתב לאחרונה בקורת על הבלוג שלי בבלוג שלו
ניתן להתקשר אליו לכתובת
4173 Humphrey St. St. Louis MO 63116
phone 314 221 3296
Email: tom@krepcio.com

זאב רבן

זאב רבן פרסם בשנת 
1930
ספר איורים לשיר השירים בשם 
שחורה אני ונאוה

ובו עשרות איורים מתוכם מצאתי שבעה איורים עם מגן דוד במצגת של 
עתליה ברנר, מאוניברסיטת אמסטרדם

משרד החינוך פרסם באינטרנט חוברת למורים לאמנות לקראת בחינות בגרות באמנות ושם בפרק השלישי תחת הכותרת אמנות ישראל מצאתי את הדברים הבאים

רבן הגיע ל"בצלאל" ב
1912 
והיה מורה ואחראי על מחלקות בתי המלאכה. רוב עיצובי המוסד נעשו בהשראתו בהתאם לרוח של שץ
שיר השירים הוא מהיפים ביצירותיו. רבן החל לאייר את שיר השירים עוד בפולין
... 
את יחסי האהבה, המתוארים בשיר השירים פירשה המסורת הרבנית כאהבה בין אלוהים לכנסת ישראל 
...
יצירתו של רבן מדגישה דווקא את הפן הארוטי, הגשמי, של אהבת גבר לאישה. ואין רמז לאהבה מטפורית. באיורים יצר רבן את אחת הפרשנויות החילוניות הראשונות בתולדות האמנות הישראלית. התייחסות חילונית, מודרנית, לטקסט תנכי, הייתה בגדר מהפכה
...
הדמויות בתנוחות ועמידה חושנית, מפתה. בכולן בולטת הארוטיות. שתי הדמויות המרכזיות הן שלומית והמלך שלמה. הבחירה בדמות המלך שלמה מהווה הגשמה לערגה הציונית אחר דמות אדם 
הבריא מבחינה מינית
; שלמה המלך מהווה מיזוג מושלם של האינטלקט ושל החושניות. החכם באדם היה ידוע, גם כבעלן של אלף נשים. היחסים הארוטיים בין שלמה לשולמית הקסימו את רבן ושץ
...
כדי ליצור אווירה תנכית אידיאלית באיורים, משחזר רבן ארבעה מרכיבים: נוף תנכי, תפאורה, טיפוסים ותלבושות. מלאכת שחזור זו, אופיינית לאומנים אוריינטליסטים. את הנוף הוא לוקח ממראה עיניו בגליל וירושלים. התפאורה נלקחת מביקור במצרים. התלבושות ואביזרים נלקחים מטיולים בשוקי העיר העתיקה בירושלים

רבן הושפע מאמנים וזרמים שונים
...
מקור השפעה נוסף על יצירתו היה האמן ליליין, שיצירותיו זכו לתפוצה רחבה. אוצר הצורות החזותי שטבע ליליין, אוצר המבטא את האתוס הציוני, היה מקור איקונוגרפי עשיר לרבן. מוטיבים כמו השמש העולה, החורש עם הגמל, סמלי השבטים, האריה, הדקל, האיילה, המלאכים והשרפים, מקורם היה ליליין, והם מופיעים גם ביצירתו של רבן

שעון הגאולה


האיור הוא באדיבות הגרפיקאית החביבה עלי ג'ני גוטשלק מניו זילנד וכל הזכויות עליו שייכות לה
ג'ני עשתה את האיור על פי הצעה שלי
על פי הפסוק הרביעי בתהלים צ

כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ, כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר; וְאַשְׁמוּרָה בַלָּיְלָה׃

יומו של הקב''ה שקול במסורת היהודית לאלף שנים של בני האדם. הואיל ומבריאת העולם עברו כבר חמשת אלפים שבע מאות ששים ושבע שנים אנו נמצאים כעת ביום השישי אחה"צ. מאחר וביהדות היממה מתחילה מהערב כפי שנאמר ''ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד'' אנחנו נמצאים קרוב מאוד לכניסת השבת. השבת בתסריט זה נחשבת לימות משיח, תקופת הגאולה

יום שני, יולי 30, 2007

הלילה יורים בשערייך

אמנות, ירושלים, סבינה סעד, תמונת ירושלים העתיקה עם חומות בצורת מגן דוד באדיבות סבינה סעד וכל הזכויות עליה שייכות לה
סבינה איירה את שירו של אורי צבי גרינברג
הלילה יורים בשערייך, עירי הקדושה
ואזור מגן מסביב לך חגרו מגניך
סבינה ספרה לי שהרעיון לציור בא לה מהמלה מגן שמופיעה בשיר פעמים אחדות
אמרתי לה שהציור שלה דומה לציורו של א.מ. ליליין לאקס-ליבריס של הפילוסוף מרטין בובר למרות שהציור שם אינו צבעוני. סבינה לא הכירה את הציור של ליליאן עד כה, אך שמחה על החיבור שחיברתי בינה לבין הצייר הציוני הראשון

חוות הנוער הציוני בירושלים

חלון עם מגן דוד חוות הנוער הציוני התמונה של חלון עם מגן דוד בחדר האוכל של חוות הנוער הציוני היא באדיבות אמן הזכוכית הצבעונית רונן קימל וכל הזכויות עליה שמורות לו. המגן דוד הוא חלק מהלוגו של חוות הנוער הציונית
חוות הנוער הציוני נוסדה על ידי זאב שיקלר בשנת
1949
והתמקדה בקליטת נערים ניצולי שואה. בעשורים האחרונים היא מתמקדת בקליטת עליה
רונן קימל
מושב ניר ישראל 113
נייד
054-4807492
ronenkimel@bezeqint.net

רונן קימל, צ'אקרות

צ'אקרת הלב הירוקה בצורת מגן דוד
התמונה של סימני הצ'אקרות , כל אחת עם הצורה והצבע המיוחדים לה, כולל צ'אקרת הלב הירוקה בצורת מגן דוד, היא באדיבות אמן הזכוכית הצבעונית רונן קימל וכל הזכויות עליה שייכות לו

מושב ניר ישראל 113 
ronenkimel@bezeqint.net

יום ראשון, יולי 29, 2007

רונן קימל, תליון

תליון מגן דוד התמונה של תליון מגן דוד
מקסים זה היא באדיבות אמן הזכוכית הצבעונית רונן קימל וכל הזכויות עליה שייכות
לו

רונן קימל
מושב ניר ישראל 
113
נייד
054-4807492
ronenkimel@bezeqint.net

רונן קימל, מקיף ומוקף

מקיף ומוקף מגן דוד התמונה של מגן דוד בתוך מגן דוד בתוך מגן דוד היא באדיבות אמן הזכוכית הצבעונית רונן קימל וכל הזכויות עליה שייכות לו. זה מזכיר לי מאמר שקראתי פעם שכותרתו שדות בתוך שדות בתוך שדות. כמו כן זה מזכיר לי קליידוסקופ
רונן קימל
מושב ניר ישראל 113
נייד
054-4807492
ronenkimel@bezeqint.net

עופר רובין, מתקן לנרות

מתקן לנרות התמונה היא באדיבות אמן העץ עופר רובין תושב ראש פינה וכל הזכויות עליה שייכות לו

עופר מכר המון מתקנים מסוג זה, רק קטנים יותר, במהלך השנים האחרונות

את המתקן הגדול הזה הכין במיוחד לכבוד תערוכת מגן דוד בגלריה טשה בתל אביב

יש כאן שילוב של מגן דוד עם אור, מעין מנורה ביחד עם מגן דוד

יום שבת, יולי 28, 2007

הקסגרמה בתרבויות אחרות

סיכום של כתבות שפרסמתי בשנה האחרונה בנושא הקסגרמה בתרבויות אחרות 

לפני הופעת המונותיאיזם

ההקסגרמה היתה ככל הנראה מוכרת כבר לתרבות השומרית לפני כחמשת אלפי שנים, ככוכב. החוקר זכריה סיצ'ין מצא בשנות השבעים במוזיאון המזרח הקרוב העתיק במזרח ברלין חותם-גליל שומרי ועליו כוכב בן שש קצוות מוקף בעיגולים. לפי פירושו כוכב זה מסמן את השמש ואילו העיגולים מסמנים את כוכבי הלכת

ההקסגרמה היתה מוכרת בוודאות לתרבות המינואית בכרתים, מאות שנים לפני תקופת דוד המלך. 
הארכיאולוג האיטלקי ממוצא יהודי דורו לוי, גילה בארמון פסטוס שבכרתים מספר חותמות אבן מהתקופה המינואית ועליהן כוכבים בני ששה קצוות שנראים זהים למה שאנו מכירים כיום כמגן דוד. חותמות אלה מתוארכות לכל המאוחר למאה השבע עשרה לפנה"ס

ההקסגרמה היתה מוכרת לתרבות הפרסית כסמלו של זרטוסטרה שהיה בן תקופתו של דוד המלך. לדעת פרופסור מיכאל קוסטה מקורו של המגן דוד בדת הפרסית של זרתוסטרה שלפיה המשולש שחודו פונה כלפי מעלה מסמל את האל הטוב אהורה מאזדה ואילו המשולש שחודו כלפי מטה מסמל את האל הרע אהרימן. בהקסגרמה מוצב משולש אחד על גבי השני ולכן היא מסמלת את ניצחון הטוב על הרע

ההקסגרמה היתה ככל הנראה מוכרת ליוונים הפיתגוראים. הפיתגוראים השתמשו בוודאות בצורת הכוכב המחומש, הפנטגרמה, אך יתכן שהכירו גם את ההקסגרמה שכן היא נמצאת בתוך הטטרקטיס הקדוש שלהם שהוא ציור של משולש בן עשר נקודות שמסודרות על ארבעה קווים. המתימטיקאי והמיסטיקן היווני הקדום פיתגורס מסאמוס ותלמידיו ייחסו משמעויות מיסטיות למספרים השלמים, והמספר שש זכה אצלם לתשומת לב מיוחדת משום שהוא "מספר מושלם", כלומר סכום המספרים שהוא מתחלק בהם
1,2,3 
שווה למספר עצמו. על פי השקפתם של הפיתגוראים, המספרים הזוגיים הם בעלי אופי נקבי, והמספרים האי זוגיים בעלי אופי זכרי. המספר שש הוא מכפלת המספר הנקבי הראשון, שניים, במספר הזכרי הראשון שהוא שלוש. הפיתגוראים ראו אפוא במספר שש סמל של איחוד מיני ושל נישואים. גם בתרבויות המזרח הרחוק וגם ביהדות נקשרת ההקסגרמה הן למשמעות של המספר שש והן למשמעות של איחוד מיני ושל נישואים. ביהדות נקשר המספר שש לפרח השושן ששמו נובע ממנו. פרח השושן מופיע כפרח קדוש גם לנוצרים

ברחבי האימפריה הרומית נתגלו עשרות ממצאים ארכיאולוגים ובהם צורת הכוכב בן ששת הקצוות. למשל למעלה מעשרה פסיפסים נתגלו בפומפיי שבאיטליה ומאחר שזו חרבה בשנת
79
לספירה כתוצאה מהתפרצות הר הגעש וזוב - פסיפסים אלה הם בני המאה הראשונה לספירה לכל המאוחר. פסיפסים דומים נתגלו בגליה, הונגריה, ישראל, יוון, סוריה, תורכיה, טוניס. ממצאים ארכיאולוגיים אחרים בני אותה תקופה נתגלו במקדשים רומיים בירדן ובלבנון


באסלם, חותם שלמההשם חותם שלמה משותף לכוכב בן חמש הקצוות, הפנטגרמה, ולכוכב בן שש הקצוות, ההקסגרמה. כאן נתייחס רק להקסגרמה

בדרך כלל מייחסים המוסלמים את הסמל לשלמה המלך שמופיע בקוראן כנביא. המקור הקדום ביותר לעניין זה נמצא בתלמוד בבלי גיטין ס"ח שם מובאת אגדה שלשלמה המלך היתה טבעת
חותם
שבאמצעותה שלט בממלכת השדים. המוסלמים פיתחו אגדה זו
במאמר משנת אלפיים ושלוש בחדשות היום של תורכיה הופיע מאמר נרחב על משמעות האות ו"ו באסלם
יש
6,666 
פסוקים בקוראן הקדוש; שווה הערך המספרי של האותיות במלה "אללה" הוא
66
...
יש ששה קודקודים לכוכב שיוצר את חותם הנביא שלמה אשר בו נוהגים להשתמש כעיצוב בהרבה מסגדים ומדרסות באנטוליה של המאה השלוש עשרה, כמו באריחים של כיפת מסגד אולו קאמי במלטיה משנת
1224
ועל האריחים בתוך המדרסה של קרטיי בקונייה משנת
1251
חותם שלמה יצר את הצורה שעל הדגל של הבייליק של אלניה מהמאה הארבע עשרה וגם השתמשו בו על מטבעות ועל חפצים אחרים בהרבה חלקים אחרים של העולם המוסלמי הכולל את פרס, לפני שאומץ בתור מגן דוד שעל הדגל הישראלי הנוכחי
בגימטרייה סכום הספרות בתפילה המוסלמית הידועה "בשם האל הרחמן" הוא
786
כאשר הספרה שבע בכתב הערבי היא בצורת משולש שחודו כלפי מטה 
ואילו שמונה בצורת משולש שחודו כלפי מעלה
۸
והשילוב של שניהם יוצר הקסגרמה. באופן דומה מתייחסים בתרבות המערבית לאותיות 
A
כמו בתרבות היהודית המגן דוד נקשר באסלם למספר שש ולאות וו שנחשבת שם למחברת בין העולמות העליונים לבין העולמות התחתונים. להלן לקט של ממצאים שפרסמתי 


ישראל


מרים רוזן איילון חפרה ומצאה ברמלה פסיפס מוסלמי עם הקסגרמות בגומחת תפילה, מיחרב, של בית פרטי מהמאה השמינית. נתגלה חלון בצורת חותם שלמה ביריחו בארמון הישאם מתקופת בית אומיה במאה השמינית
יש חותמי שלמה אחדים בחלק המוסלמי של מערת המכפלה בתקרת גומחת תפילה, מיחרב
היה חותם שלמה גדול בהר הבית במסגד אל אקצה על ספין עץ שהועבר למשמרת במוזיאון רוקפלר
יש חותם שלמה בהר הבית ברצפת שיש בכיפת השלשלת. המסורת המוסלמית מציינת שזה המקום בו שפט שלמה המלך את נתיניו וממנו יבוא המשיח


ספרד


יש חותם שלמה בסבילה באריחים בסגנון מורי באלקזר 
מבצר מוסלמי
יש חותם שלמה בגרנדה באריחים בסגנון מורי


סרביה


יש חותם שלמה במסגד באלי-בג


בנגלדש


יש מאות חותמי שלמה במסגד הפרחים


סוריה


יש חותם שלמה על מינרט בדמשק


אירן


יש חותם שלמה בחלון אבן במסגד באיספהן


מרוקו 


יש חותם שלמה על מטבעות ודגלים שהופיעו עד לפני כמה עשרות שנים


תורכיה


יש חותמי שלמה בחלק המוסלמי בכיפת כנסיית הגיה סופיה


הטטרים של קרים


במסגד חן הקטן בבחצ'יסריי יש בקיר הדרומי גומחת תפילה שפונה למכה. מעליה יש חלון זכוכית צבעונית מקושט בחותם שלמה. הטטרים של קרים, מוסלמים סונים, נהגו להשתמש בחותם שלמה לקישוט מצבות קברים, חלונות מסגדים, מטבעות ותכשיטים


מן התקופה הממלוכיתבסיטדל קיט ביי מן המאה ה- 15 במצרים

במסגד באל אזהר שבקהיר
בחומות העיר העתיקה בירושלים
בבית הקברות המוסלמי בירושלים ברחוב אגרון
על הדגל של ברברוסה, שר הימייה של סולימן המפואר היו סמלי יהדות
הקסגרמה
נצרות ואיסלם. הדגל מוצג כיום במוזיאון הימייה בטופקפי, איסטנבול


נצרות

אצל הנוצרים נקשר "כוכב דוד" לכוכב בית לחם שמוזכר בברית החדשה ככוכב שניווט את שלושת חכמי המזרח לבית מרי, כאשר הלכו לבשר לה על לידתו הממשמשת ובאה של ישו, בנה. 
ישו כינה עצמו בברית החדשה בכינוי 
"כוכב נגה השחר" 
ואמר שם, באותו פסוק, שהוא מבית דוד
אֲנִי יֵשׁוּעַ שָׁלַחְתִּי אֶת מַלְאָכִי לְהָעִיד לָכֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה
בַּקְּהִלּוֹת. אָנֹכִי שֹׁרֶשׁ דָּוִד וְצֶאֱצָאוֹ, כּוֹכַב נֹגַהּ הַשַּׁחַר
ספר ההתגלות, כ"ב, טז
כך שבעצם חיבר בדמותו את הכוכב עם בית דוד וראה עצמו כמגשים של נבואת בלעם: 
דרך כוכב מיעקב
, שגם לדעת המפרשים היהודיים מכוונת לעליית בית דוד


להלן לקט של ממצאים שפרסמתי באתר האינטרנט שליישראל

יש הקסגרמה בשילה ברצפת פסיפס של כנסייה מסוף המאה הרביעית 
בכרמל שליד חברון נתגלו שלש כנסיות ביזנטיות מהמאות
5-6
ובאחת מהן ממצא נדיר של הקסגרמה ובתוכה צלב

ברצפת פסיפס במנזר אבטימיוס, חאן אל אחמר, במישור אדומים במדבר יהודה מהמאה הששית
ברצפת פסיפס של כנסייה בכפר מאכר בגליל המערבי שמוצגת כעת בכניסה למוזיאון ישראל ישנה הקסגרמה לצד סמלים רבים אחרים כולל כמה צלבים, מהמאה הששית לספירה
בחורבות סופה נמצא סורג שיש של כנסייה ביזנטינית ועליו הקסגרמה מוקפת זר ניצחון כשבתוכה שושן


תורכיה

בהאגיה אירנה נתגלו הקסגרמות רבות בכנסייה ביזנטינית מהמאה הששית לספירה


איטליה

בסנטה קרוצ'ה שבפלורנס, איטליה, יש מגן דוד שבנה ארכיטקט יהודי בשם ניקולו מטאס במאה התשע עשרה. המגן דוד הוא אות הוקרה לקהילה היהודית שעזרה למימון בניית הקתדרלה
יש מגן דוד מאבן בקתדרלת פררה באיטליה מהמאה השתים עשרה שנבנה כאות הוקרה לקהילה היהודית שם
בקתדרלת סנט מרק בונציה יש אבן ועליה חרוטה הקסגרמה. האגדות מספרות שהאבן הובאה מבית המקדש הראשון בירושלים. בנוסף יש הקסגרמות
בקתדרלות אורבייטו ופלרמו


אנגליה


יש הקסגרמה בכנסיית השיש בבודלידן, צפון וולס
בשער אבי בסופולק אנגליה
חדר שכולו מרוצף בפסיפס הקסגרמות נתגלה בקינשם


הולנד


יש הקסגרמה בכנסיות קריג'טברג וסנט אגנס, אמסטרדם


ארה"ב


יש הקסגרמה בקתדרלת בוסטון בארה"ב


מקסיקו


יש הקסגרמה בקתדרלת מזטלאן, במקסיקו


ספרד


יש הקסגרמה בקתדרלות ולנסיה, אלמודנה ובורגוס 


כללי

בימינו יש נוצרים שנוהגים לתלות הקסגרמה על עץ האשוח שבביתם בחג במולד


נוצרים אורתודוכסים-יוונים

יש הקסגרמות אחדות בכנסייה הביזנטינית סנט תיאודוסיה באיסטנבול מהמאה התשיעית
ישנה הקסגרמה במערת סינקה וצ'ה ברומניה


יהודים משיחיים

הלוגו שלהם הוא שילוב של מגן דוד מנורה ודג


טמפלרים

יש הקסגרמות אחדות במנזר לליבלה באתיופיה בסמיכות לסמלים של הטמפלרים. לא ברור אם הטמפלרים השתמשו בהקסגרמה. יש כמה דוגמאות נוספות שמעידות שכן. הנושא פתוח למחקר


קופטים

יש הקסגרמות בכנסייה קופטית בקהיר


אנוסים

מדי פעם מתגלה שימוש במגן דוד בקהילת האנוסים המונה מיליונים ברחבי העולם


אירלנד

על הדגל של מחוז אולסטר באירלנד מופיעה יד אדומה על הקסגרמה


נוצרים למען ישראל

ישנם עשרות ארגונים כאלה שלרבים מהם גם יש מגן דוד בלוגו


ZCCכנסיית ציון בדרום אפריקה מונה כמה מיליוני מאמינים. הם בנו עיר בשם ציון מוריה ואימצו את המגן דוד כסמלם בשנת ארבעים ושמונה אחרי פילוג שחל בתנועתם



מזרח רחוק

ינטרה, מנדלה, אנהאטה שהיא צ'אקרת הלב 
הסמל נפוץ מאד בהודו וניתן לראותו בכל פינה ברחובותיה
ההקסגרמה נחשבת לסמלו של האל גנש, שצורתו תורת פיל, ולכבודו יש אלפי מקדשים ברחבי הודו
ההקסגרמה נחשבת לסימלו של האל מורוקן, אל בעל ששה פרצופים, שנקשר למשמעויות של חלל וזמן ולגלגל המזלות. קשר של ההקסגרמה לגלגל המזלות יש גם ביהדות וגם בנצרות. להלן לקט של ממצאים שפרסמתי 


הודו

בשושלת העשירה של המוגולים, מהמאה השש עשרה עד המאה התשע עשרה, נוצרו הקסגרמות מפוארות במיוחד. יש אומרים שהושפעו מהאסלם, אבל יש לקחת בחשבון שיתכן שחדרה גם השפעה יהודית כי בנו של הומיון, אקבר, אסף אמיתות מכל הדתות שבממלכתו והקים דת חדשה בשם דין אי אלהי. ד"ר רחל מילשטיין כתבה בספרה חותם שלמה
הסולטן אכבר בן הומאיון שבימיו נבנה המאוזוליאום היה, כאביו, חובב נלהב של תורת הכוכבים והמזלות וכן ניסה להביא לשילובם של הנתינים ההינדים ותרבותם במדינה המוגולית. כיוון שבדתות ההינדיות נודעו להקסגרמה משמעויות קוסמיות חשובות הרי ששילוב המסורות המקומיות והאסלאמיות הביא לשימוש תדיר ורב הדר בצורות החותם על מונומנטים מימי אכבר. אחת הדוגמאות המעניינות ביותר היא המגן האישי של אכבר עצמו שעליו משובצים בזהב השמש ותריסר המזלות ולידו מופיע התאריך אלף חמש מאות תשעים וארבע בתוך חותם שלמה.
יש הקסגרמות כסמל הינדי מהמאה ה 14 בהמפי, קרנטקה


נפאל

יש הקסגרמה בצ'אקרה של הלב בפסל של אליל בודהיסטי. ההקסגרמה נחשבת בנפאל כסמל החוכמה ולכן הסמל מתנוסס מעל לבתי ספר וספריות


סרי לנקה

יש הקסגרמה חקוקה בסלע ברכס אדם שמסורת מקומית מייחסת אותו למקום קבורתו של אדם הראשון


כתות שמשתמשות בסמל זה



תיאוסופים

לתיאוסופים ברחבי העולם יש סמל שמורכב ממגן דוד, צלב קרס אנך, אום, ואורבורוס, שהוא נחש שבולע את זנבו. המגן דוד מסמל את הניגודים גבר אישה, חומר ורוח, אור וחושך. ראוי לברר אם הטלאי הצהוב נוצר בהשפעת התיאוסופים על הנאצים, שהרי ידועה השפעתם על בחירת הסמלים ברייך השלישי


הבונים החופשיים

מגן הדוד מקושר לזרם בבניה החופשית הנקרא הנוסח היורקי שעושה שימוש באגדות הקשורות לבית המקדש ולשלמה המלך. המגן דוד היה קרוי במשך כמה מאות שנים בשם "חותם שלמה" בטרם קיבל את השם מגן דוד


יהודים למען ישו

המגן דוד מופיע בתוך הלוגו של תנועה זו


מקויה

במקויה, כת נוצרית יפנית בת עשרות אלפי חברים, אשר לה נציגות קבועה בישראל, נוהגים המבקרים בישראל לשאת מגן דוד על מעיליהם


בהאים

מגן דוד מופיע בדת הבהאית שהיא דת סינקרטית שליקטה את עיקריה מדתות שונות כולל מהיהדות


רייקי

הלוגו שלהם מכיל מגן דוד


נואוביאנים

יש הקסגרמה על דגל כת הנואוביאנים שהיא כת אקלקטית של מוסלמים שחורים בראשות מלאכי יורק שהחלה לפעול בשנות השבעים בניו יורק


ראלים

יש צלב קרס בתוך הקסגרמה בלוגו של כת הראלים


אננדה מרגהה

הסמל שלהם נקרא פרטיק והוא בצורת הקסגרמה


דיוויד כורש

היה מגן דוד על דגלו של דיוויד כורש, ראש הכת הנוצרית שחבריה נלחמו עם האפ.בי.אי בוויקו טקסס לפני כעשרים שנה


ICUPKכת של מוסלמים שחורים בניו יורק



סמל כנופיות 

באזור שיקגו


שונות
בית המלוכה האתיופי

משתמשים בסמל חותם שלמה בשל הייחוס למלכת שבא שהחלה את שושלת המלוכה שלהם


רסטפרים בג'מייקה

משתמשים בסמל בשל הערצתם את בית המלוכה האתיופי


ברזיל

פונטו הוא צלב בתוך הקסגרמה בתוך עיגול על גבי ספל מאגי שמטרתו להודיע שרק בעל הספל רשאי להשתמש בו


ארגנטינה

בדגל של מחוז סלטה יש הקסגרמה לזכר עיטור שניתן לאיזה גנרל לאחר ניצחון בקרב


יפן

יש הקסגרמה על הקבר שמייחסים לישו בשינגו


ארה"ב

יש הקסגרמה על החותם האמריקאי הגדול, על שטר דולר, על בולים אחדים, על תג השריף


הולנד

מופיעה הקסגרמה בסמל של הצי ההולנדי


פינלנד

יש הקסגרמה בסמל של מחוז המה ביחד עם ארבע שושנים מכסף


סין

ארכיאולוגים גילו בעיר הנמל קוואנגזו אבן שמתוארכת למאה העשירית לערך ועליה הקסגרמה. קוואנגזו היתה על דרך המשי ומשערים שהיו בה יהודים באותה תקופה
ההקסגרמה שמופיעה בספר השינויים והתמורות הסיני, אי צ'ינג, קשורה קשר הדוק לכוכב בן שש הקצוות, והיא מייחסת לשני הסמלים האלה בשתי התרבויות משמעות דומה של אחדות הניגודים
במלחמת האזרחים ב
1933 
עד 
1942
הקים ג'נרל צ'נג צ'י טסי מדינה מוסלמית ועל דגלו היתה הקסגרמה.


לסיכום

ההקסגרמה הופיעה בעולם עוד לפני הדתות המונותיאיסטיות והיא מופיעה גם כיום כמעט בכל התרבויות המוכרות בעולם. בנוסף היא משמשת כסמל או כחלק מסמל של כתות רבות. מספר המופעים שלה כחול אשר על שפת הים. בהערכה גסה יש יותר הקסגרמות בעולם הלא יהודי מאשר בעולם היהודי
ההקסגרמה נקראת בשמות רבים:, מגן דוד, חותם שלמה, כוכב דוד, ינטרה, כוכב בן שש קצוות, מולט, אך המשמעויות שלה בתרבויות השונות דומות


הגנה אלוהית

ההקסגרמה נחשבת סגולה לגרוש שדים שמעניקה לנושאה הגנה אלוהית


אחדות הניגודים

בדת זרטוסטרה ההקסגרמה מסמלת את ניצחון הטוב על הרוע. טוב ורוע הם ניגודים. המשמעות של אחדות הניגודים מלווה סמל זה בתרבויות השונות גם בימינו אלה


משמעות אסטרולוגית

בתרבות השומרית ההקסגרמה הופיעה ככוכב. המשמעות האסטרולוגית מלווה את ההקסגרמה בתרבויות השונות. בהודו היא נקשרת ללוחות אסטרונומיים ולגלגל המזלות. ביהדות לנבואת בלעם
דרך כוכב מיעקב

ההקסגרמה העברית אמנם נקראת בשם מגן 
דוד
אך בתרבות הנוצרית היא נקראת בשם כוכב 
דוד


המספר שש וסמל הנישואין 

ההקסגרמה היתה ככל הנראה מוכרת ליוונים הפיתגוראים שייחסו למספר שש משמעות של נישואין, משמעות שמלווה סמל זה בתרבויות השונות עד עצם היום הזה

עופר רובין, מגן דוד מעץ

מגן דוד מעץ התמונה היא באדיבות אמן העץ עופר רובין תושב ראש פינה וכל הזכויות עליה שייכות לו. עופר הכין מגן דוד מרשים זה במיוחד לכבוד תערוכת מגן דוד בגלריה טשה בתל אביב

רלי וסר תליון

תליון מגן דוד האוצרת והציירת רלי וסר באה לפתיחת התערוכה מגן דוד בגלריה טשה בפרישמן פינת דיזנגוף בתל אביב עם תליון מגן דוד שהיא הכינה במו ידיה

משמעות המגן דוד

להלן סיכום הכתבות שפרסמתי במהלך השנה האחרונה בנושא משמעות המגן דוד
ההקסגרמה שימשה בעבר ומשמשת עדיין בתרבויות שונות בעיקר כסמל להגנה, לאחדות הניגודים ולאיזון אך יש לה גם משמעויות רבות אחרות שאותן אפרט בהמשך
ביהדות היא נקראת בשם מגן דוד ומשמשת כסמל לכבוד לאומי, לזהות יהודית, לגאולה באמצעות משיח בן דוד, למדינת ישראל, לשבטי ישראל
בצבע אדום משמשת ההקסגרמה סמל למגן דוד אדום, שירותי חירום רפואיים
כטלאי צהוב היא מהווה סמל לשואת יהודי אירופה בזמן הנאצים
בתלת ממד היא נקראת בשם "מרכבה" ועמוסה במשמעויות מיסטיות של איזון ובריאה

החוקר הידוע גרשם שלום שכתב מאמר יסוד בנושא ההקסגרמה טען שאין לה משמעות מיוחדת, ששימשה כקישוט. עם זאת הוא מציין שייחסו לה משמעות מאגית; לדבריו כל עם צריך סמל לאומי והיהודים בחרו את המגן דוד כמשקל נגד לצלב

כסמל של הגנה כפי ששמה העברי, מגן דוד, מעיד עליה ניתן לדבר על משמעות דתית של ההקסגרמה כאשר ההגנה היא הגנת האל, אך עם זאת ניתן לראות גם במגן דוד האדום סמל להגנה רפואית, או בסמל של צה"ל כסמל להגנה צבאית, או בתג של השריף בארה"ב כסמל להגנה משטרתית. גם בישראל יש למשטרה סמל בצורת מגן דוד

חוקר הסמלים היהודיים המהולל ארווין גודינף העריך שהסמל נקרא בשם מגן דוד ומופיע על קמעות בגלל שעל פי המסופר בתנ"ך דוד היה זה שגרש את הרוח הרעה שביעתה את שאול המלך

דוד בבואו להלחם בגוליית דחה את השריון שהציע לו שאול המלך, ואמר לגוליית
אתה בא אלי בחרב ובחנית ובכידון ואנֹכי בא אליך בשם ה' צבאות
(שמואל א פרק י"ז
במלים אחרות, דוד לא היה זקוק למגן פיזי ונשען על כוח הרוח שהיא בעצם המגן של דוד. עם זאת המסורת היהודית מייחסת לדוד המלך מגן חומרי. כך או כך השילוב של הניגודים חומר ורוח מאפיין את מהותו של סמל זה

כיום סמל המגן דוד הוא הסמל העיקרי של היהדות, כשם שהצלב הוא הסמל העיקרי של הנצרות וכשם שחצי הסהר הוא הסמל העיקרי של האסלם, אך בהבדל מהצלב ומחצי הסהר שהם סמלים דתיים בלבד המגן דוד הוא סמל יהודי וסמל לאומי בעת ובעונה אחת

המלה מגן שבשם הסמל מורה לא רק על המגן המוחשי ששימש ככלי מלחמה בימי קדם, אלא על הגנה בכל מובן שהוא ומכאן האמונה היהודית שמשיח מבית דוד יגן עלינו באחרית הימים, או האמונה הבין דתית בכוחו של קמיע שעליו מצוייר מגן דוד להגנה מפני כוחות הרוע

בשפות לועזיות נקרא הסמל בשם כוכב דוד. הקשר בין צורת המגן דוד לצורת הכוכב מופיע כבר לפני כחמשת אלפים שנה בתרבות שומר. בתנ"ך נקשר הכוכב שבנבואת בלעם
דרך כוכב מיעקב

לבית דוד, ולכן נקשר במהלך ההסטוריה למשיחים שונים כגון בר כוכבא
בן הכוכב
ששמו המקורי היה בר כוזיבא. גם ישו כינה עצמו בשם כוכב וראה עצמו כנצר לבית דוד. מתוך התנגדותו של גרשם שלום לדעותיה של הילדגרד-לוי שהמגן דוד הוא סמל של הכוכב שבתאי, סטורן, ניתן ללמוד שהיתה תיאוריה שייחסה למגן דוד משמעויות שנקשרו לכוכב שבתאי. בעולם הקמיעות ניתן לראות לעתים תכופות סמלי כוכבים לצד ששת קדקודי הסמל. בפסיפס שנמצא בטוניס בביר חנה נראים הדיוקנאות הרומאים של ששת ימי השבוע מקיפים את הדיוקן של סטורן וכולם בתוך מגן דוד
בלועזית יום ראשון נקרא על שם השמש, יום שני על שם הירח ושבת על שם סטורן

יש הרואים במלה מגן שבשם הסמל ראשי תיבות מוח גוף נפש, ומפרשים שהמגן דוד הוא סמל לאיזון בין שלושת הגורמים האלה שמרכיבים כל אחד מאתנו

בהבדל מסמל המנורה - המתחרה עם המגן דוד על הבכורה בייצוג היהדות הציונות והישראליות והמזכיר בצורתו את מנורת המשכן - המגן דוד הוא סמל שרירותי שאינו דומה לשום מסומל

על פי ישעיהו פרק י"א:ב יש הרואים במגן דוד סמל לששת תכונותיו של המשיח
וְנָחָה עָלָיו, רוּחַ יְהוָה--רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת, וְיִרְאַת יְהוָה


המגן דוד מסמל את שילוב העולם האלוהי עם העולם האנושי כאשר המשולש שחודו כלפי מעלה מסמל את שאיפת האדם לרוחניות ואילו המשולש שחודו כלפי מטה מסמל את השפע שמשפיע האל על האדם
המגן דוד מסמל את השתלבות עולם הרוח עם עולם החומר. המשולש עם החוד למעלה מסמל את יסודות האש והאוויר ואילו המשולש עם החוד למטה מסמל את יסודות האדמה והמים
המגן דוד מסמל את ששת הכיוונים של עולם הטבע ובמרכזו הנקודה של העל טבעי

הרב יונה דברת במאמרו מגן דוד- סמל להבטחה ושילוב דורות בחוברת המעין מד, ד, תשס"ד
מביע דעתו שהמגן דוד מורכב ממשולש אחד שמסמל את שלושת האבות ומשולש שני שמסמל את דוד המלך

המגן דוד הוא פלינדרום חזותי: מכל כיוון שממנו מסתכלים עליו הוא נראה אותו דבר: הוא נראה מלמעלה אותו דבר כמו מלמטה; הוא נראה מקדימה אותו דבר כמו מאחורה; הוא נראה מימין אותו דבר כמו משמאל. הרעיון שמובע באמצעות צורה זו הוא הרעיון של אחדות הניגודים. המגן דוד מסמל את המקום שבו לא משנה אם אתה ימני או שמאלני, עשיר או עני, במעלה הסולם החברתי או בתחתיתו

מיקרוקוסמוס הוא שמם של העולמות התחתונים שסימנם משולש שחודו כלפי מעלה
מקרוקוסמוס הוא שמם של העולמות העליונים שסימנם משולש שחודו כלפי מטה
השתלבותם היא הבסיס לאמרה: כמו שלמעלה כך למטה

על פי תורת עשר הספירות של הקבלה המגן דוד מחבר את שבע הספירות התחתונות הנקראות בקצור ז"ת כלומר ז' תחתונות. לדעת חוקרים אחדים אחת הסיבות לתפוצתו של המגן דוד החל מהמאה השש עשרה היא תקנות האר"י בעניין קערת סדר פסח שמהן הבינו שניתן לסדר את המזונות על הקערה בצורת מגן דוד. החוקר גרשם שלום חולק עליהם וטוען שהסידור לא היה בצורת מגן דוד
הרב מרדכי אליהו כתב במאמרו על סדר הפסח
סדר הקערה לדעת רבינו האר"י ז"ל
חכמה בינה דעת - שלוש מצות
חסד וגבורה - זרוע וביצה
תפארת - מרור עלי חסה או הנדבא
נצח והוד - חרוסת וכרפס
יסוד - מרור קלח חסה
מלכות - זו הקערה

הרב זמיר כהן פרסם בגיליון מספר אחד של עיתון הדברות שיצא לאור בניסן תשס"ז פרק בשם צפונותיו של המגן-דוד מספר "הצופן" שאמור לצאת לאור בימים הקרובים ושם נאמר כי

במגן דוד הנפש מסומלת על ידי המשושה הפנימי שמניע את עולם החומר שמסומל על ידי ששת הכיוונים של עולם החומר. כמו שנאמר בספר יצירה: "שבע כפולות בג"ד כפר"ת כנגד שבעה קצוות. מהן ששה קצוות: מעלה ומטה, מזרח ומערב, צפון ודרום. והיכל הקודש מכוון באמצע והוא נושא את כולם
ששת המשולשים סימנם האות ו"יו
וי"ו החיבור
והמשושה הפנימי סימנו האות זי"ן
המגן דוד מורכב משני משולשים. המשולש הרחב למעלה שחודו כלפי מטה מסמל את המשפיע שמוריד שפע למקבל שסימלו המשולש שחודו כלפי מעלה. שניהם מתאחדים במגן דוד ויוצרים שלימות אחת של אדם
המשולש סימנו באות גימ"ל שהיא אות הגמילה וההענקה ורק כששני המשולשים מעניקים זה לזה במגן דוד הם יוצרים את החיבור האנושי.
המשולש שבסיסו רחב מסמל את העולם הזה והמשולש שעליונו רחב - את החיים הרוחניים. כל פעולה שהאדם עושה בעולם הזה משפיעה בעולמות העליונים
במבנה המגן דוד מסתתרת צורת גוף האדם על פי מבנה עשר הספירות: קודקוד עליון כנגד הראש, משולשים עליונים כנגד שתי הידיים, מרכז כנגד החזה, משולשים תחתונים כנגד הרגליים. משולש תחתון כנגד חותם הברית
המלה הארמית אושפיזין - שתרגומה לעברית אורחים -מציינת מנהג של הזמנת אורחים מהתנ"ך לבקר בסוכה במהלך שבעת ימי חג הסוכות. מקור המנהג בתורת הקבלה. בכל יום מגיע לסוכה אורח אחר שמבטא תכונה אחרת:
אברהם - חסד
יצחק - גבורה
יעקב- תפארת
משה- נצח
אהרון- הוד
יוסף- יסוד
ודוד- מלכות

המגן דוד בנוי מששה משולשים שמסמלים את ששת ימי הבריאה ובמרכזו משושה ריק שמסמל את השבת

יש אומרים שהמגן דוד משקף את סדר חניית השבטים במדבר כאשר לוי במרכז ושנים עשר השבטים האחרים מסביב למגן דוד. ד"ר סמיון נטיאשווילי צייר את המגן דוד כסמל לקבוץ שבטי ישראל מכל הגלויות

הרב הרצברג מחב"ד מקסיקו שכנע את מנהיג אירן, חומייני, שהמגן דוד נמצא על תשמישי קדושה יהודיים לא בגלל שהוא סמל חילוני או מדיני אלא בגלל שהוא סמל דתי. בעקבות זאת התיר חומייני ליהודי אירן להמשיך ולהשתמש במגן דוד

רבים סבורים שהמגן דוד הגיע למרכז הדגל הישראלי בגלל שהנאצים השפילו אותנו והפך לסמל לגאווה לאומית בבחינת
אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה

גרשם שלום כתב במאמרו הידוע על המגן דוד שבגלל הנאצים קיבל הסמל משמעות של סבל ותקווה

גם ביהדות וגם בבודהיזם, המגן דוד מסמל נישואין או איחוד של הניגודים זכר ונקבה, כי שני המשולשים שלו משתלבים זה בזה

באלכימיה מסמל הכוכב בן שש הקצוות את אבן החכמים שגילויה אמור להפוך עופרת לזהב, או במשמעות הרוחנית להפוך את הגס לעדין. כמו כן הוא משמש כסמל לחיבור של יסוד המים עם יסוד האש. רמו רות בספרו על האלכימיה כתב שהן בקבלה, והן במיסטיקה הנוצרית המוסלמית והבודהיסטית המגן דוד קשור ללב האדם שהוא המקום שבו מתרחש האיחוד בין האלוהי לאנושי. לדבריו העיסוק העיקרי של האלכימיה הוא באיחוד הניגודים

מבחינת הנומרולוגיה מגן דוד מסמל את ישראל כי מגן דוד שבנוי מנקודות שאורך כל צלע שלו הוא עשר נקודות סך הנקודות שלו 541 שהוא המלה ישראל בגימטרייה

בעיני פלשתינאי המגן דוד הוא סמל לכיבוש הישראלי. בקריקטורות אנטישמיות הוא מופיע פעמים רבות כסמל לישראל

הפילוסוף פרנץ רוזנצוויג נתן פירוש ייחודי למגן דוד, כשטען שיש משולש בסיסי שמאפיין את מוקדי המחשבה הפילוסופית בעולם - אלוהים, אדם, עולם בעוד המשולש השני מסמל את שלשת עקרונות היסוד של היהדות: בריאה התגלות וגאולה

ד"ר אשר אדר בספרו על המגן דוד כסמל עתיק של אחדות מראה שהמגן דוד בנוי משלושה מעויינים וטוען שהאחד מסמל את היהדות, השני את הנצרות, השלישי את האסלם, והשתלבותם מסמלת את האחדות העתידית של דתות אלה על פי חזון הנביאים

בדרך כלל אנו רגילים לראות את המגן דוד בשני ממדים. הממד השלישי מוסיף לו עומק. ניתן לייחס לממד השלישי משמעות של ציונות רוחנית, ברוח חזונו של הרצל שלא הסתפק בציונות מעשית שתקים ארץ מקלט ליהודים הנרדפים אלא שאף להקים חברת מופת שתהיה אור לגויים

יום שישי, יולי 27, 2007

יששכר

חלון הזכוכית הצבעונית של שבט ייששכר התמונה של מגן דוד על חלון הזכוכית הצבעונית של שבט ייששכר היא באדיבות סבינה סעד ורונן קימל וכל הזכויות עליה שמורות להם
החלןן שייך לסדרת חלונות צבעוניים בנושא שבטי ישראל והוא קבוע בבית כנסת בשערי תקווה.
רונן קימל
מושב ניר ישראל 113
נייד
054-4807492
ronenkimel@bezeqint.net
סבינה סעד
רמות מאיר
089410231

רונן קימל וסבינה סעד

אהיל מגן דוד בבית כנסת באשדוד התמונה היא באדיבות סבינה סעד ורונן קימל וכל הזכויות עליה שמורות להם
אהיל מגן דוד בבית כנסת באשדוד עשוי זכוכית צבעונית עם ציורי שבעת המינים ושנים עשר השבטים
 בקוטר שני מטר
רונן קימל
מושב ניר ישראל 113
נייד: 054-4807492
ronenkimel@bezeqint.net
http://www.ronenkimel.com/gallery_public.htmlסבינה סעד
רמות מאיר
089410231

שבעת המינים

שבעת המינים התמונה של שבעת המינים על גבי אהיל זכוכית צבעונית בצורת מגן דוד היא באדיבות סבינה סעד ורונן קימל וכל הזכויות עליה שמורות להם. התמונה מוצגת בבית כנסת באשדוד
רונן קימל
מושב ניר ישראל
113
0544807492
ronenkimel@bezeqint.net
סבינה סעד עובדת בסטודיו בביתה במושב רמות מאיר
ניתן להתקשר אליה בטלפון
089410231

יום חמישי, יולי 26, 2007

זיקוקין די נור בתערוכה בגלרייה טאשה

זיקוקין די נור בתערוכה בגלרייה טאשה אתמול השתתפתי בפתיחת תערוכת מגן דוד בגלריה טאשה בדוזנגוף פינת פרישמן בת"א. פגשתי שם שלשה מששת האמנים המציגים: חנוך בן דוב, רלי וסר ואופיר נוה. נהניתי מכל עבודת אמנות שראיתי שם עד כדי כך שאמרתי לרלי שלו יכולתי להרשות לעצמי הייתי רוכש את כולן. בסיום הודלקו זיקוקין די נור בצורת מגן דוד שהוסיפו לאווירה החגיגית ששררה שם

התערוכה של דיק בן דור בפריז

התערוכה של דיק בן דור בפריז התמונה היא באדיבות ידידי הצייר דיק בן דור שהביא לי קטלוג של התערוכה שלו שהוצגה במהלך החודש הקודם בגלריה היוקרתית מונה ליזה בפריז. על שער הקטלוג תמונות של שבעת ימי הבריאה כאשר המגן דוד האמצעי מתאר את השבת ומגני הדוד שסביבו את ימות החול. על גב הקטלוג הציור שכותרתו שואה שהוא בצורת מגן דוד שבחלקו התחתון נהר שחור של דם ובמשולש העליון המלה תקווה באנגלית

מנורה באולם הקונצרטים של ימק"א

מנורה באולם הקונצרטים של ימק
התמונה היא באדיבות ידידי הצייר דיק בן דור ששם לב למנורה מפוארת זו עם המגן דוד שעליה ועם הצל המעניין שהוא יוצר במהלך קונצרט באולם של ימק"א במערב ירושלים. כבר כתבתי שימק"א נוסדה בכוונה לקרב בין הדתות, אך כאן המגן דוד משמש כמייצג של היהדות, להערכתי מכיוון שמייסדי ימק"א לא ייחסו חשיבות מספקת להערכה שהמגן דוד זוכה לה בכל הדתות. באתר זה אני מנסה להדגיש את הפוטנציאל שיש לסמל זה לקרוב בין הדתות בגלל שהוא נערץ על כולן ומופיע במקומות המקודשים ביותר הן לאסלם הן לנצרות והן ליהדות

יום רביעי, יולי 25, 2007

שטר כסף מגטו ורשה

שטר כסף מגטו ורשההתמונה היא באדיבות דוד דיאמנט ואם יש לכם מידע נוסף על שטר הכסף הזה נא לכתוב אליו
313diamant@gmail.com
דוד דיאמנט שלח לי את ההסבר הבא
ערכים
5, 10, 15, 20, 25, 50
גרוזי
ערב המלחמה היו בוורשה קרוב לשלוש מאות ושבעים אלף יהודים, קרוב לשלושים אחוז מאוכלוסיית העיר
בראשון לספטמבר
1939
נכבשה העיר. כבר בחודש הראשון לכיבוש נהרגו כחמישים אלף אנשים ורבע מהבתים נהרסו כתוצאה מהקרבות וההפצצות האוויריות. בחודש נובמבר כבר פורסמו גזירות נגד היהודים. בין שאר הגזרות נאסר על יהודי לקבל לידיו במזומן סכום העולה על חמש מאות זלוטי - שהם פחות ממאה ש"ח - את השאר יש להפקיד בחשבון בנק חסום. שנה לאחר הכיבוש נסגר הגטו, בשטח של שני אחוזים מהעיר הצטופפו שלושים אחוז מתושבי העיר. הרעב והעוני היו קשים מאוד. גטו ורשה היה הגטו הגדול מכולם. כל עוד האמינו היהודים שיש סיכוי להישאר בחיים עד סוף המלחמה תמכו היהודים במגמה של שיתוף פעולה כדי לשרוד. באביב
1942
החל גירוש היהודים למחנה טרבלינקה ותוך חצי שנה ירד מספר תושבי הגטו משלוש מאות וחמשים אלף לששים אלף. רק אז, כשהיה ברור לנותרים שסופם מוות הם העדיפו למרוד ולמות תוך לחימה מאשר להישלח למחנות השמדה – אז פרץ מרד גטו ורשה שנמשך כחודש ימים. גם פה הוקם יודנראט, אך בשונה מגטו לודז' כוחו ומעשיו היו מועטים בהרבה
בגטו השתמשו בשטרות הרגילים שמחוץ לגטו. ספק רב אם היו גם שטרות מיוחדים ליהודים. בדרך כלל מתייחסים לשטרות אלו כ"שטרות מדומים". לכאורה המחתרת היהודית הנפיקה אותם באביב
1941
שרידי אותם מחנות לא זוכרים ששטרות אלו היו בשימוש. על השטרות מופיעות האותיות
RZwW
שהן ראשי תיבות של שלטון היהודים בוורשה. והאותיות
SPDZ
ראשי תיבות של מחלקת הדואר היהודית. בשטר בערך
25
גרוזי השם מופיע במלואו ולא בראשי תיבות
יתכן והשטרות הודפסו לאחר המלחמה על ידי סוחרים ממולחים בכדי למוכרם ולהרוויח מכך. גם אם זה הסיפור, גם בסיפור הזה יש עניין אספני
כל השטרות כחולים והודפסו מגילוף ידני בעץ או בלינוליאום. איכות ההדפסה בד"כ מאוד נמוכה. ההדפסה בוצעה רק על צד אחד

מצבה בקסלטון דרבישייר אנגליה


התמונה של הקסגרמה פנטגרמה, שושן וסמלים אחרים על מצבה בקסלטון דרבישייר אנגליה
היא באדיבות
Evissa
שפרסמה אותה בפליקר, וכתבה מתחתיה שלא ברור לה מדוע הסמלים האלה של הבונים החופשיים מופיעים על מצבה זו אך ניתן לשער שהנפטר היה שייך לתנועה זו

מכבי גלזגו, סקוטלנד

התמונה של מגן דוד שמורכב מהאותיות מ"ם ובי"ת מתוך המלה מכב"י היא באדיבות
wingatetilwedie 
שפרסם אותה בפליקר וכתב לי שזה הסמל של מכבי גלזגו, מועדון ספורט שהוקם בשנת
1933
ועדיין פעיל
מועדוני מכבי החלו לפעול בתחילת המאה הקודמת כדי לספק מסגרת ארגונית לספורטאים יהודים שנאסר עליהם להשתתף במועדוני ספורט מקומיים ברחבי מזרח אירופה

יום שלישי, יולי 24, 2007

חנוך בן דוב, נר זיכרון לרבין

נר זיכרון לרבין אמנות ישראלית התמונה של נר זיכרון לרבין היא באדיבות אמן הברזל והאבן חנוך בן דוב
וכל הזכויות עליה שייכות לו
גודלה
16X16"
חנוך מציג עבודות אחרות שלו בגלריה טשה
בת"א החל מיום רביעי הקרוב למשך חודש
ניתן להתקשר לחנוך בן דוב
TEL:(972) 4-693-6604
Cell:(972) 52-2485-066
mailto:Bendov12000@walla.co.il

חנוך בן דוב, חנוכייה

חנוכייה מגן דוד אמנות ישראלית התמונה של חנוכייה הפוכה שבחלקה העליון מגן דוד היא באדיבות אמן הברזל והאבן חנוך בן דוב
וכל הזכויות עליה שייכות לו
חנוך מציג עבודות אחרות שלו בגלריה טשה
בת"א החל מיום רביעי הקרוב למשך חודש
ניתן להתקשר אליו
TEL:(972) 4-693-6604
Cell:(972) 52-2485-066
mailto:Bendov12000@walla.co.il

יום שני, יולי 23, 2007

חנוך בן דוב, מנורה גדולה

מנורה גדולה אמנות ישראלית התמונה של מנורה גדולה שבחלקה התחתון חצוב מגן דוד היא באדיבות אמן הברזל והאבן חנוך בן דוב
וכל הזכויות עליה שייכות לו
המנורה מוצבת במעלות
חנוך מציג עבודות אחרות שלו בגלריה טשה
בת"א החל מיום רביעי הקרוב למשך חודש
ניתן להתקשר לחנוך בן דוב
TEL:(972) 4-693-6604
Cell:(972) 52-2485-066
mailto:Bendov12000@walla.co.il

חנוך בן דוב, מנורה במגן דוד

מנורה במגן דוד אמנות ישראלית התמונה של מנורה שבסיסה נעוץ באבן בצורת מגן דוד היא באדיבות אמן הברזל והאבן חנוך בן דוב
וכל הזכויות עליה שייכות לו
המנורה היא בגודל
60X35"
והיא תוצג בגלריה טשה
בת"א החל מיום רביעי הקרוב למשך חודש
ניתן להתקשר לחנוך בן דוב
TEL:(972) 4-693-6604
Cell:(972) 52-2485-066
mailto:Bendov12000@walla.co.il

יעקב קשמכר, האות בי"ת

התמונה של מגני דוד רבים ובמרכזם אות הבריאה, האות בי"ת, היא באדיבות הצייר והצלם הצפתי יעקב קשמכר
וכל הזכויות עליה שמורות לו
ציור זה נכלל בתערוכת מגן דוד בגלריה טשה
בתל אביב

חקוק בסלע

מגן דוד חקוק בסלע התמונה של מגן דוד חקוק בסלע היא באדיבות הציירת והאוצרת הצפתית רלי וסר
וכל הזכויות עליה שייכות לה
התמונה תוצג החל מיום רביעי הקרוב
בגלריה טשה
ניתן להתקשר לרלי
054595095
או לגלריית טשה
0774002855

יום ראשון, יולי 22, 2007

צבעי הספירות של הקבלה

צבעי הספירות של הקבלה התמונה היא באדיבות הצייר והמרצה לקבלהאברהם לוונטל  
וכל הזכויות עליה שמורות לו
אברהם לוונטל אמר לי שעל פי הקבלה כל ספירה מתחברת לצבע אחר. כאן אנו רואים את השם בן מ"ב אותיות של הבורא כאשר כל אות קשורה למקום מסוים בתוך המגן דוד שהוא הציור של שבע הספירות התחתונות בעץ החיים

אברהם לוונטל
רחוב ט"ו 35 צפת
04-6923051
kabbala@netvision.net.il
עבודה זו מוצגת החל מהעשרים וחמישי ביולי במשך חודש בגלריית טשה

מפות של מודעות

מפות של מודעות התמונה היא באדיבות הצייר והמרצה לקבלה אברהם לוונטל וכל הזכויות עליה שייכות לו
אברהם לונטל אמר לי שהקבלה מלמדת את המפות של המודעות של האדם. בציור זה מומחש, בין היתר, הקשר שבין עץ החיים לבין שנים עשר השבטים, שהם תכונות באדם, לבין שנים עשר החודשים. במרכז אותיות אהבה שהיא המידה שאליה על האדם לשאוף לשם תיקון העולם
עבודה זו מוצגת החל מהעשרים וחמישי ביולי במשך חודש בגלריה

אברהם לוונטל
רחוב ט"ו 35 צפת
kabbala@netvision.net.il
046923051

תהילים פרק סז וצורת מגן דוד

תהילים פרק סז וצורת מגן דוד התמונה היא באדיבות הצייר והמרצה לקבלה אברהם לוונטל וכל הזכויות עליה שמורות לו. אברהם לוונטל אמר לי שיש מסורת בקבלה לכתוב את פרק ס"ז בתהילים בצורת מנורה ואז הוא נקרא מגן דוד. דבריו אלה תואמים דברים שכבר כתבתי באתר זה פה ושם, למשל, כך זה בספרו של יצחק ארמה עקדת יצחק. גרשם שלום במחקרו על המגן דוד מביא מקור אחר מספרון מהמאה השש עשרה שם נאמר כי המלך דוד נהג לשאת את מזמור התהילים הזה חרות על מגנו

במסורת מופיע פרק זה בצורת ציור המנורה בשחור לבן ואילו אברהם לוונטל מביא אותו כאן בצבעים. בצורת סידור הענפים שבציור יש רמז לצורת מגן דוד, שהיא צורת שבע הספירות התחתונות של תיקון העולם, כאשר שש ספירות בקצוות ואחת באמצע

אברהם לוונטל
רחוב ט"ו 35 צפת
046923051

עבודה זו מוצגת החל מהעשרים וחמישי ביולי במשך חודש בגלרייה

תהלים פרק סז
לַמְנַצֵּח בִּנְגִינֹת, מִזְמוֹר שִׁיר׃
אֱלֹהִים, יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ; יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה׃
לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ; בְּכָל־גּוֹיִם, יְשׁוּעָתֶךָ׃
יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים; יוֹדוּךָ, עַמִּים כֻּלָּם׃
יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ, לְאֻמִּים כִּי־תִשְׁפֹּט עַמִּים מִישׁוֹר; וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה׃
יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים; יוֹדוּךָ, עַמִּים כֻּלָּם׃
אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ; יְבָרְכֵנוּ, אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ׃
יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים; וְיִירְאוּ אֹתוֹ, כָּל־אַפְסֵי־אָרֶץ׃

הרב זמיר כהן פרסם בגיליון מספר אחד של עתון הדברות שיצא לאור בניסן תשס"ז
פרק בשם צפונותיו של המגן-דוד
מספר הצופן שאמור לצאת לאור בימים הקרובים

וכתב על כך הרב חיד"א בספרו מדבר קדמות: דוד המלך עליו השלום , הראהו הקדוש ברוך הוא ברוח הקודש מזמור זה כשהוא כתוב על טס של זהב מופז עשוי בצורת המנורה. וכן הראה אותו למשה רבינו
...
היה דוד המלך נושא מזמור זה כשהוא חקוק על מגינו בצורת המנורה על טס של זהב. וכשהיה יוצא למלחמה היה מכוון סודו, והיה נוצח, והאויבים נופלים לפניו. וכן כתב הרמ"א בספרו תורת העולה
ולכן היה מקובל שמנורה היתה מצויירת במגן דוד
וכן כתב בעל ספר הרוקח
והוסיף עוד: הרואה אותו מצוייר בצורת המנורה, יצמצא חן וחסד בעיני אלוהים ואדם. ואם יצוייר בבית הכנסת בארון הקודש, יגן בעד כל הקהל
והאבודרהם כתב
הקורא אותו בכל יום, נחשב כמדליק המנורה הטהורה בבית המקדש, וכאילו קיבל פני שכינה

נדמה לי שצונץ היה ראשון חוקרי תולדותיו של סמל מגן דוד כאשר כתב בספרו [משנת 1859 שעוסק בהתפתחות ההיסטורית של התפילה בבתי הכנסת   
Die Ritus des synagogalen Gottesdienstes, geschichtlich entwickelt by Leopold Zunz]

כי בתחילת המאה ה-17 (אחרי שנת 1614) החלו [גורי האר"י] חיים ויטאל, ישעיהו הורביץ ואחרים, להוסיף תפילות חדשות, עם מילים בלתי ניתנות להבנה, ועם מדיטציות של האר"י ... כך, למשל, שימשו בעבר בספרד בימי ספירת העומר פסוקים ממזמור ס"ז בתהילים. מאוחר יותר הם מצאו כי הפסוק החמישי מכיל 49 אותיות. הוא נקרא מגן דוד וצויר בצורת מנורה. 
הקטע הנ"ל מעמוד 149 בספרו של צונץ

יום שבת, יולי 21, 2007

חנוך בן דוב, סמל המדינה

סמל המדינה אמנות ישראלית התמונה של סמל המדינה עם מגן דוד בבסיס המנורה היא באדיבות האמן חנוך בן דוב
וכל הזכויות עליה שמורות לו
זו הרפליקה התלת ממדית היחידה המוכרת לי של סמל המדינה שאותו אנו מכירים בדרך כלל בשני ממדים בלבד
לעניות דעתי הממד השלישי מוסיף משמעות של עומק לסמל
ומחמיא לו
חנוך בן דוב יציג עבודות אחרות שלו
החל מהעשרים וחמישי ביולי במשך חודש בגלריית טשה
פרישמן
42
פינת דיזנגוף
ת"א
טל/פקס
0774002855
טלי רבינוביץ
0506565552

נרות זיכרון לששת המיליונים

נרות זיכרון לששת המיליונים התמונה של ששה נרות לזכר ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה על כן אבן בצורת מגן דוד היא באדיבות האמן חנוך בן דוב
עבודה זו מוצגת החל מהעשרים וחמישי ביולי במשך חודש בגלריית טשה
פרישמן
42
פינת דיזנגוף
ת"א
טל/פקס
0774002855
טלי רבינוביץ
0506565552
שימו לב לכני הנרות בעיצוב של גדר תיל שמייצג את מחנות הריכוז

חנוך בן דוב מתגורר בראש פינה. נולד ב
1946
בקבוץ דן להורים ניצולי שואה

הזמנה לתערוכה בגלריה טשה

הזמנה לתערוכה בגלריה טשה גלריית טשה תציג תערוכה קבוצתית בנושא המגן דוד
תערוכה מיוחדת המציגה יצירות של שישה אמנים, כמניין צלעותיו של המגן דוד
עם זוויות ראייה שונות ונגיעות שונות ברוח ובחומר. כל אמן מתייחס באמירותיו האמנותיות ובדרך מחשבתו לסמל היהודי והישראלי החשוב ביותר. סמל המחובר כמגן וכפרח
הגיוון בראיות העולם של האמנים ניכר בייחודיות של היצירות ובנושאים ובחומרים היהודים והישראלים המחוברים יחדיו, יהדות, קבלה, מציאות עכשווית, זוגיות, שואה, ברזל, עץ, קנבס ניר ואבן השוכנים יחדיו ומוצאים את דרכם ללבו של הצופה הסקרן
התבוננות מעמיקה יותר מובילה אותנו לתהייה לגבי מקור הסמל המיוחד הזה. הדעות שונות וכמו היצירות שוכנות יחדיו זו לצד זו בדו קיום וכבוד הדדי מופלא
בלב ליבה של תל אביב, בגלריה טשה מוצגת התערוכה של ששת האמנים מצפונה של הארץ
יעקב קשמכר- צפת
אברהם לונטל- צפת
רלי וסר - צפת
עופר רובין - ראש פינה
חנוך בן דוב - ראש פינה
אופיר נוה - חיפה

אוצרות : רלי וסר

דברי ברכה
מר אייל ריס - מנהל מרכז הקבלה בצפת
מר אורי אופיר - סופר חוקר ומנהל המוזיאון מיקראור

הפתיחה החגיגית ביום רביעי
25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה טשה

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאוצרת
רלי וסר
0545950895
גלריית טשה
פרישמן 42 (פינת דיזנגוף) ת"א טל/פקס
0774002855
טלי רבינוביץ
0506565552

יום חמישי, יולי 19, 2007

אבירים בכתמי דיו

התמונה של צל עץ זית בצורת מגן דוד היא באדיבות הציירת והאוצרת הצפתית רלי וסר
 וכל הזכויות עליה שמורות לה. למי שלא רואה כאן מגן דוד אוכל רק לצטט את השיר
אבירים בכתמי דיו
טירות בקפלי ענן

המציאות היא בעיני המתבונן
רלי רואה כאן מגן דוד וזה מה שקובע
אני שמח להזמין את מבקרי הבלוג לתערוכת מגן דוד שרלי אוצרת 
הפתיחה החגיגית תתקיים
יום רביעי
25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה טשה
ניתן להתקשר לרלי
054595095

גלריית טשה
פרישמן
42
פינת דיזנגוף ת"א
טל/פקס 077-4002855
טלי רבינוביץ
050-6565552

הוא והיא

התמונה של מגן דוד שמורכב ממשולש זכרי ומשולש נקבי היא באדיבות הציירת והאוצרת הצפתית רלי וסר
והיא תוצג החל מיום רביעי 25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה "טשה" במסגרת תערוכת מגן דוד 
כל הזכויות שמורות לרלי וסר
054595095

גלריית טשה
פרישמן 42
פינת דיזנגוף ת"א טל/פקס 077-4002855 טלי רבינוביץ
050-6565552

נצחון במלחמת ששת הימים

התמונה היא באדיבות אופיר נווה
וכל הזכויות עליה שמורות לו
ניתן להתקשר אליו לטלפון
048325604
או לנייד
0528129413
שמן ואקריל על בד גודל ששים על שבעים
מלחמת ששת הימים
קטע ניצחוני
כמו מטוסי הכפיר שהיה עליהם ציור של מגן דוד
התמונה תוצג החל מיום רביעי 25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה "טשה" במסגרת תערוכת מגן דוד 
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאוצרת
רלי וסר 054595095
רלי וסר-אמנות ישראלית
גלריית טשה
פרישמן 42
פינת דיזנגוף ת"א טל/פקס 077-4002855 טלי רבינוביץ
050-6565552

וכאשר יענו אותו


התמונה היא באדיבות אופיר נווה וכל הזכויות עליה שמורות לו
ניתן להתקשר אליו לטלפון
048325604
או לנייד
0528129413
שמן ואקריל על בד גודל ששים על שבעים
אופיר הסביר לי שצייר מטחנה שבה מנסים הנאצים לטחון את המגן דוד ללא הצלחה. המגן דוד נשאר שלם. בבחינת "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". אופיר רצה להוסיף צלבי קרס על הצבעים האדומים שמסמלים את הנאצים אבל לא העז והוא קצת מתחרט שלא הלך עם זה עד הסוף. התכלת של המגן דוד היא בצבע שמזכיר את מדי האסירים היהודים במחנות הריכוז
התמונה תוצג החל מיום רביעי 25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה "טשה" במסגרת תערוכת מגן דוד 
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאוצרת
רלי וסר 054595095
רלי וסר-אמנות ישראלית
גלריית טשה
פרישמן 42
פינת דיזנגוף ת"א טל/פקס 077-4002855 טלי רבינוביץ
050-6565552

מערת דוד


התמונה של מגני דוד במערה אליה ברח דוד מפני שאול היא באדיבות אופיר נווה וכל הזכויות עליה שייכות לו
שמן ואקריל על בד גודל ששים על שבעים
אופיר נווה נולד בחיפה בשנת אלף תשע מאות ששים ושבע. הוא חבר באגודת הציירים של חיפה. אופיר רואה בציור שליחות אישית ומקדיש לו את כל זמנו. ניתן להתקשר אליו לטלפון
048325604
או לנייד
0528129413
התמונה תוצג החל מיום רביעי 25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה "טשה" במסגרת תערוכת מגן דוד 
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאוצרת
רלי וסר 054595095
רלי וסר-אמנות ישראלית
גלריית טשה
פרישמן 42
פינת דיזנגוף ת"א טל/פקס 077-4002855 טלי רבינוביץ
050-6565552

בריאת המגן דוד


התמונה היא באדיבות אופיר נווה וכל הזכויות עליה שייכות לו
ניתן להתקשר אליו לטלפון
048325604
או לנייד
0528129413
שמן ואקריל על בד גודל ששים על שבעים
התמונה עוסקת בבריאת העולם ובבריאת המגן דוד 
יש אומרים שהמגן דוד נוצר בדוגמת השושן הצחור ופרחים אחרים אבל אופיר נווה סבור שהמגן דוד היה בצורת משולש ובתום הקרבות כשהניחו את המגנים זה על זה ראו את צורת המגן דוד שהורכבה משני מגני דוד משולשים שכאלה
התמונה תוצג החל מיום רביעי 25.7.2007
בשעה
19:30
בגלריה "טשה" במסגרת תערוכת מגן דוד 
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאוצרת
רלי וסר 054595095
רלי וסר-אמנות ישראלית
גלריית טשה
פרישמן 42
פינת דיזנגוף ת"א טל/פקס 077-4002855 טלי רבינוביץ
050-6565552

יום רביעי, יולי 18, 2007

סבינה סעד, דיוקן עצמי, מיניאטורה

אמנות ישראלית סבינה סעד התמונה היא באדיבות האמנית סבינה סעד וכל הזכויות עליה שמורות לה
התמונה הופיעה בחוברת אמנות מיניאטורות תערוכת חברים בשנת
2003
ההזדהות של סבינה סעד עם צורת המגן דוד מגיעה עד כדי כך שציירה אותו מחתימות של שמה, סבינה סעד, באותיות לטיניות
זה מסוג הדברים שכל אחד יכול היה לעשות, ויכול היה לחשוב לעשות, אבל עובדה שעד היום יש רק יצירה אחת כזאת והיא של סבינה

בוב וינברג

מגן דוד על אקסליבריס
התמונה של מגן דוד על אקסליבריס של יצחק סמית היא באדיבות אספן האקסליבריס, בוב וינברג, שכתב לי שהחל את מלאכת האיסוף לפני עשרות שנים ובעשר השנים האחרונות התמקד בעבודות של אמנים יהודים כמו אפרים משה ליליין וארתור שיק. האקסליבריס שלפנינו הוא מעשה ידי ישמעאל סמית, אחיו של בעל האקסליבריס, והוא משנת
1920

גטו טרזינשטאט

גטו טרזינשטאט

התמונה היא באדיבות דוד דיאמנט ואם יש לכם מידע נוסף על שטר הבנק הזה נא לכתוב אליו
313diamant@gmail.com
גדי1 איזנברג כתב בפורום שטרות ואמצעי תשלום תחת הכותרת
קצת היסטוריה על שטרות גטו טרזינשטאט
הנאצים הקימו את הגטו כאילו להוות דוגמא בפני העולם שליהודים הכלואים בתוכו טוב
לכן הקימו מרפאה לדוגמא, בנק לדוגמא, והדפיסו שטרות מיוחדים כאילו לשימוש
היהודים בגטו. השטרות היו בערך של
1,2,5,10,20,50,100
ומצוירים עליהם משה רבנו, לוחות הברית, וכמו כן מגן דוד יהודי. למותר לציין שהיהודים בגטו לא זכו להשתמש באף אחד מהדברים הללו. כמו כן הוקם תיאטרון בגטו. בשנת
1944
חוסל הגטו והיהודים בתוכו נשלחו לאושוויץ. כך שבשטרות הללו מקופלת חלק מהטרגדיה
של העם היהודי בשואה

להלן תמונות של שטרות נוספים ששלח לי גדעון:

גטו לודז' -העיר כונתה ע"י הגרמנים ליצמנשטאט



גטו טרזינשטאט- 100


גטו טרזינשטאט - 1

יום שלישי, יולי 17, 2007

בול הקורא לחרם על הגרמנים

בול הקורא לחרם על הגרמנים מגן דוד ולשני צדדיו אבוקות על בול שהוציא הדואר האמריקני לפני מלחמת העולם השניה כנראה ב
1933
בתגובה להחרמת חנויות יהודיות על ידי הנאצים
תרגום הכיתוב לעברית הוא
למען האנושות אל תיקנו סחורות גרמניות

טלאי צהוב בברלין


התמונה היא באדיבות
Smutchings
שפרסם אותה בפליקר תחת הכותרת יהודי נושא תווית
אמנם התמונה היא בשחור לבן אבל הטלאי היה ודאי צהוב בזמן שצולם ויש עוצמה לצילום הזה לא רק כשלעצמו אלא גם בשל העובדה שהוא מוצב בברלין, בירת אימפריית הרשע של הרייך השלישי

מטבע מגטו לודז


התמונה של מגן דוד על מטבע 10 מארק מגטו לודז' משנת 1943
היא באדיבות ד"ר אמיר זוהר וכל הזכויות עליה שמורות לו



יום שני, יולי 16, 2007

כמו גדר תיל דוקרני

כסף יהודי גטו התמונה היא באדיבות דוד דיאמנט ואם יש לכם מידע נוסף על שטר הבנק הזה נא לכתוב אליו
313diamant@gmail.com
בגטו לודג', שהיה השני בגודלו אחרי גטו ורשא, יהודים לא הורשו להשתמש במטבע גרמני. כסף יהודי הונפק ב
15.5.1940
בכמה ערכים. בצד אחד של שטר בשווי עשרה מרק היה מגן דוד ומעליו המלה "גטו" בגרמנית. העיצוב הוא בצורת סורג של מגני דוד קלועים שנראים כמו גדר תיל דוקרני
דוד דיאמנט שלח אלי את ההסבר המעניין הבא

לפני המלחמה חייו בלודז' קרוב לרבע מליון יהודים, הקהילה השנייה בגודלה בפולין
...
הנאצים מינו את חיים מרדכי רומקובסקי כראש היודנראט, מועצת הזקנים של העיר. הוא הוסמך לארגן את חיי היומיום בגטו המנותק מכל שירותי העיר והמדינה. למעשה השליט של העיר. רומקובסקי היה צריך לדאוג למאות אלפי אנשים, החל מאוכל וכלה בשרותי כיבוי אש. רומקובסקי הבין שכדי לכלכל את הגטו ובכדי להרוויח זמן בתקווה שהמלחמה לפני שהנאצים יחסלו את הגטו הוא חייב להנהיג משמעת עבודה וייצור בגטו כך שהגטו יהיה נכס עבור הנאצים, וכך טבע את הסיסמה "עבודה למען הצלה", רומקובסקי הצליח להקים בגטו מפעלי ייצור כמו גם מערכות חיים הכרחיות כמו בתי ספר, משטרה, שירותי דואר, שירותי בריאות וכבאות. רומקובסקי שלט שלטון יחיד ללא מצרים ודמותו שנויה במחלוקת
...
לאחר הקמת הגטו הנפיקו הנאצים "כסף גטו" לשימוש בתוך הגטו. היהודים קראו לכסף הזה "חיימקים" או "רומקים" בעגת הגטו בגלל שחיים רומקובסקי היה חתום עליהם. רומקובסקי הקפיד שרק מטבע זה יותר כאמצעי תשלום בגטו
היהודים היו אמורים לקבל מנת אוכל יומית בעלות של
40 -50
פנינג ולמעשה קיבלו מנה שעלתה בין 23 ל-25 פנינג
על השטר אזהרה נגד זיוף השטרות
...
ביוני 1941 התגלו זיופים של השטר בערך 2 מרק. תושבי הגטאות הוכרחו להחליף אותם מיידית ומאותו הרגע אסור היה להחזיק שטר של 2 מרק. הנאצים תפסו את הזייפנים, מאחר ועשו את מלאכתם בצורה טובה כל כך, שלחו אותם למחנה זכסנהאוסן להיות חלק ממבצע זיוף גרמני
מבצע ברנהארד
...
הנאצים אסרו על החזקת כסף מסוג אחר. ולכן היהודים נאלצו להמיר את הכסף הגרמני או הפולני ל"קבלות" אלו. זו גם הסיבה להמצאות שטרות בערכים גבוהים
ראו
יוסף זליקוביץ, "בימים הנוראים ההם: רשימת מגטו לודז'" יד ושם, ירושלים תשנ"ה, עמוד 14- 23