
התמונה של מגן דויד על גבי קונכייה מתפרסמת כאן באדיבותו של מר אברהם מדיסקר, הבעלים של חנות היודאיקה והעתיקות "טריאונפו".
ליצירת קשר:trionfo@netvision.net.il
רחוב דורות ראשונים 9 ירושלים, 026232368
אלבום תמונות זה (מאת זאב ברקן) מוקדש למגן דוד, למקורו, לעברו, למשמעויות השונות שמיוחסות לצורתו בתרבויות שונות, ולשימושים המגוונים בהם הוא מככב. תמצאו בו אלפי תמונות של מגן דוד, הקסגרמה, חותם שלמה, טלאי צהוב. החומר שמרוכז כאן שימש להוצאה לאור של חמישה ספרים ולהצגת ארבע תערוכות אמנות
התמונה של מגן דויד על גבי קונכייה מתפרסמת כאן באדיבותו של מר אברהם מדיסקר, הבעלים של חנות היודאיקה והעתיקות "טריאונפו".
ליצירת קשר:trionfo@netvision.net.il
רחוב דורות ראשונים 9 ירושלים, 026232368
דמיינתי עגיל מגן דויד שכזה, אבל זו הפעם הראשונה שאני רואה אותו במציאות, וטוב מראה עיניים...
צילום של אלן מילר וכל הזכויות עליו שמורות לו.
התמונה של מגן דוד על גבי אריח נושן ועליו האות וא"ו מתפרסמת כאן באדיבותו של מר אברהם מדיסקר, הבעלים של חנות היודאיקה והעתיקות "טריאונפו".
ליצירת קשר:trionfo@netvision.net.il
רחוב דורות ראשונים 9 ירושלים, 026232368
האות וא"ו היא אחת מאותיות השם המפורש, שהוא השם הקדוש ביותר של האל ביהדות. האות וא"ו מורה על המספר שש, שהוא בעל משמעות מיוחדת גם בכל הקשור למגן דוד שיש בו ששה משולשים על גבי משושה.
התמונה של מגן דוד על גבי אריח נושן ועליו האות יו"ד מתפרסמת כאן באדיבותו של מר אברהם מדיסקר, הבעלים של חנות היודאיקה והעתיקות "טריאונפו".
ליצירת קשר:trionfo@netvision.net.il
רחוב דורות ראשונים 9 ירושלים, 026232368
האות יו"ד היא אחת מאותיות השם המפורש, שהוא השם הקדוש ביותר של האל ביהדות.
הציירת סבינה סעד ציירה הגדלה של אחד לששה מיליון של הטלאי הצהוב. המגן דוד נעלם ומה שניתן לראות זה או את הצבע הצהוב או את הצבע השחור. כאן אנו רואים את ההגדלה של האות J שהיא האות הראשונה לזיהוי יהודים בטלאי הצהוב והיא בצבע שחור.
תמונה זו היא חלק מסדרה של תמונות עליהן שוקדת סבינה בימים אלה, והיא המשך ישיר לרעיון שהנחה עבודה קודמת שלה שהוצגה ב"תערוכת הטלאי הצהוב" בבית יגאל אלון בצפת.
מתחת לאותה תמונה הסבירה סבינה בכאפה:
בחרתי לצייר את הטלאי בהגדלה כך שהבד קטן מלהכיל את כל גודלו של הטלאי. לו יכולתי הייתי מציירת אותו על בד בגודל אצטדיון שלם, אבל גם אז זה לא היה מספיק גדול בכדי להכיל את הזוועה הענקית שהטלאי מסמל.
גודל העבודה 50X70 ס"מ, אקריליק על בד
הציירת סבינה סעד ציירה הגדלה של אחד לששה מיליון של הטלאי הצהוב. המגן דוד נעלם ומה שניתן לראות זה או את הצבע הצהוב או את הצבע השחור. כאן אנו רואים את ההגדלה של הצבע הצהוב.
תמונה זו היא חלק מסדרה של תמונות עליהן שוקדת סבינה בימים אלה, והיא המשך ישיר לרעיון שהנחה עבודה קודמת שלה שהוצגה ב"תערוכת הטלאי הצהוב" בבית יגאל אלון בצפת
מתחת לאותה תמונה הסבירה סבינה בכאפה:
בחרתי לצייר את הטלאי בהגדלה כך שהבד קטן מלהכיל את כל גודלו של הטלאי. לו יכולתי הייתי מציירת אותו על בד בגודל אצטדיון שלם, אבל גם אז זה לא היה מספיק גדול בכדי להכיל את הזוועה הענקית שהטלאי מסמל.
גודל העבודה 50X70 ס"מ, אקריליק על בד
סתירה היא צ'פחה שנותנים על הפנים... אז סתירה אמיתית שאני רוצה לדבר עליה זה משהו שהוא ממש באותו זמן אמת והיפוכה. עכשיו אם תביטו על המגן דוויד שהוא במקרה הסמל של היהדות או לא במקרה ,לא חשבתי על זה לעומק.מאיפה בא המגן דוויד ?אם תביטו בקוורקים שבפנוכו של המזון של האטום ותראו כיצד הם מסודרים. תורידו את הקווים שמחברים בין הנקודות של המגן דויד ואז תראו שזה שלוש נקודות למעלה ושלוש נקודות למטה ושהם אחד על השני משני כיוונים שונים. כשאנו מותחים את הקווים אנו רואים שנוצרו לנו שני משולשים שכל משולש עשוי משלוש קוים ושניהם הפוכים אבל שניהם זה על זה ממש באותה עת . זה מה שניקרא הסמל הגדול של סתירה באותו זמן ואותה עת שהיא נראית סתירה אבל היא לא סתירה כל עיקר...כמו שבחורה או גבר יכולים להיות יפים ומכוערים באותה המידה. כי מרוב שהיא יפה ומושלמת היא לא מעניינת אתה מואס בה ...עכשיו למה קוראים למגן דוויד מגן דוויד בסמל ?שוב הגנה זאת מילת המפתח .עכשיו הגנה על מה ? הגנה היא תמיד מנזק נכון?הגנה היא תמיד איפה שיש צורך להגנה…המינוס והפלוס שניהם שונים נכון שניהם קטבים, נראים ככה ,אבל למעשה שניהם ממש אותו דבר אותו אחד 1- ו +1הם היינו הך שניהם יש להם אותו מרחק מה- 0 ושניהם נראים שונים אבל בעלי אותה איכות ממש לכן אם תיקחו למשל את קו המשווה הוא נקודת ה 0 במובן מסוים וככל שנדרים ונצפין תהיה אותה טמפרטורה משני הכיוונים ובסוף נגיע לשני הקטבים הקוטב הצפוני והקוטב הדרומי. מזה אנו יכולים להסיק גם ששמחה ועצב הם היינו הך. גם מעצב אפשר לחלות וגם מעודף שמחה ועליצות מזכיר לי שמישהי סיפרה לי שמרוב שהיא שמחה בחתונה של הבת שלה קיבלה התקף לב נו?
בטורונטו שבקנדה, לציון חגיגות השישים לישראל, ציירו הילדים בני השלוש עד ארבע בגן "נתיבות התורה" בהדרכת מינדי קליין ציורים על גבי מגני דויד בהשראת סדרת "בראשית" של הצייר הישראלי דיק בן דור.
התמונה של מגן דוד על גבי אריח נושן מתפרסמת כאן באדיבותו של מר אברהם מדיסקר, הבעלים של חנות היודאיקה והעתיקות "טריאונפו".
ליצירת קשר:trionfo@netvision.net.il
רחוב דורות ראשונים 9 ירושלים, 026232368
מלים נרדפות הן מלים שונות בעלות משמעות שווה. סמלים נרדפים הם סמלים שונים בעלי משמעות שווה. משפחת סמלי אחדות העם היהודי מורכבת מסמלים כגון ירושלים, ציון, הרצל, הכותל המערבי. כאן לפנינו מגן דוד מוקף במילות הפסוק מתהילים: "אם אשכחך ירושלים". בדומה לאלמנט הגרפי של ההשתלבות (שמופיע לעתים בצורת המגן דוד כאשר המשולשים שמרכיבים אותו משתלבים זה בתוך זה) נאמר על ירושלים "העיר שחוברה לה יחדיו". בנוסף הסיומת "ים" מורה על זוגיות, על שני דברים, ואם תרצו: על שני משולשים שווי צלעות.
מאוסף אברהם גורן
בית זית 38, 0779346197, 0544826779.
הפרפר שלי הוא אפור,לא צבעוני כמו כל הפרפרים כי הוא עצוב כמו הילדים שעברו את השואה ולא שרדו. נקודת הצבע היחידה היא הטלאי הצהוב שבמקום שמחה מוסיף עצב. חייו קצרים כמו של כלל הפרפרים ושל הילדים שמתו בשואה. הוא לא עף והוא נראה כמו הפרפרים האלה שאוספים ושומרים במסגרות ליופי
מאוסף אברהם גורן, בית זית 38, 0779346197, 0544826779.
מן הזווית הזאת של הצילום נראה כל פמוט כאילו שהוא תופס את המשושה שבמרכזו של המגן דוד. אודות הקשר החשוב שבין המגן דוד לבין בסיס הנר במנורת המשכן כתבתי לעתים קרובות באתר זה.
התמונה מתפרסמת כאן באדיבות האמן עמוןס פלאוט וכל הזכויות עליה שמורות לו. עמוס כתב לי:
בביקור אצל חברים בעיר פירט - FÜRTH- הגובלת בעיר נירנברג טיילנו בשולי העיר ופתאום גיליתי בית ישן עזוב, שלאחרונה שכן בו בית מרזח. ועל הקיר בחזיתו מצוייר מגן-דוד.
תעודה שכוללת עיצוב של מגן דוד שהוענקה מטעם ספר הזהב של הקק"ל לישראל גורן בשנת תשל"ח בהגיעו לגבורות.
מאוסף אברהם גורן
בית זית 38, 0779346197, 0544826779.
בית זית 38, 0779346197, 0544826779.
כל הזכויות על תמונה זו שמורות ליהודית וינשל ליברמן שכתבה לי שהשתמשה בהעתק מדויק של תעודת זהות גרמנית שאותה נשאו יהודים בתקופת השואה, אלא שמילאה בה את פרטיה האישיים. סביב התמונה ארבעה טלאים צהובים והמלה "יהודי" באנגלית.
זו הפעם הראשונה שבה אני נתקל בתעודת זהות יהודית שכזאת, והרעיון מאד מוצא חן בעיני כיוון שהוא מבטל את ההפרדה שיוצרות תעודות הזהות השונות של היהודים ברחבי העולם ומבליט את המכנה המשותף לכולנו.
בנוסף היצירה מדגישה את המרכיב של השואה בזיכרון הקיבוצי של כל יהודי באשר הוא.
מאוסף אברהם גורן שסיפר לי שהיו מכניסים לתוך הכלי פחם והחום יצא דרך החורים בצורת מגן דויד.
בית זית 38, 0779346197, 0544826779.
לדעת החוקר אורי אופיר מקורו של המגן דוד במנורת המשכן והוא מביא הוכחות שונות בעיקר מן המסורת היהודית לפיהן בית הפתילה באותה מנורה היה בצורת שושן, והשושן כידוע הוא בצורת מגן דוד. לפיכך ראיתי לנכון להביא בפניכם מקורות ארכאולוגיים לשימוש בסמל השושן בידי יהודים והנה הראשון שבהם:
ציוני דרך בסמכות הטביעה של בית חשמונאי
הורקנוס הראשון חי בין השנים 164 לפנה"ס עד 104 לפנה"ס.
כל הזכויות שמורות לסופרת והאמנית יהודית וינשל ליברמן.
עבודה זו היא חלק מסדרה של ששים עבודות על בד בנושא השואה. גודל העבודה 132 על 162 ס"מ והיא נוצרה בשנת 1989. העבודה היא אחת מ- 45 עבודות על בד בנושא השואה שבאוסף בית הכנסת "תפארת ישראל" בקליבלנד, אוהיו. בעבודה מצוינים כמה מהמחנות ומהגטאות שבהם יהודים, למרות היותם חלשים ומפוחדים, התלכדו על מנת להשיב מלחמה בנאצים. גטאות אלה מסומנים על גבי העבודה באמצעות פיסות בד שחורות, ואילו המחנות האמורים מסומנים באמצעות פיסות בד אדומות. יד מונפת אוחזת במגן דוד ומסמלת מרד. העבודה כוללת הדפס, שכפול, תפירה, אפליקציות, רקמה וחרוזים. אריג הכסף המנצנץ שעליו הדפס המגן דוד מסמל את הבהוב התקווה, ומעומת באופן חד עם האריג האפור שברקע. חרוזי זכוכית אדומים מבריקים שמפוזרים על פני מפת אירופה, מסמלים שפיכות דמים.
ביקשתי מיהודית וינשל ליברמן לשלוח לי עבודה מרשימה זו לאחר שצפיתי בסרט וידיאו בן 23 דקות אודות יצירותיה, שכולל ראיונות אתה. אני מאד מקווה שאצליח להמיר את הסרט לפורמט שמתאים ליוטיוב ואז תוכלו כולכם לצפות בו.
מאוסף אברהם גורן, בית זית 38, ,0779346197, 0544826779.
דומני שכיום בלתי אפשרי לייצר ולמכור מאפרות כאלה מכיוון שהן מעלות בזיכרון הקשרים בלתי נעימים של השואה, אבל כאשר מאפרה זו יוצרה איש לא צפה עדיין את עליית הנאצים לשלטון. בנוסף זה היה הרבה לפני שסיגריות הפכו להרגל מגונה.
הוא נותן לך כוח להיות איש חיל
הלוגו של מעלה, המרכז לציונות דתית, הוא חלק ממגן דוד כחול על גבי לבן, ליתר דיוק המשולש העליון המשולש הימני העליון וחצי מהמשולש הימני התחתון. לעומת זאת הלוגו של בית הספר לטלוויזיה לקולנוע ולאמנויות עשוי באותה רוח אך בצורת פילם אדום הכולל את המשולש התחתון של המגן דוד וחלק משני המשולשים הימניים שמעליו.
אני מודה לצייר דיק בן דור על ששלח לי תמונת לוגו עם מגן דוד זו אשר כל הזכויות עליה שמורות לו. דיק כתב לי:
ב-27 למאי 2008 חגגו יוצאי הולנד בישראל את יום הולנד
זו חגיגה שנערכת, כמדומני, אחת לארבע שנים
בתחילת הפרסומים לא הבנתי את הפירוש של 65 וחשבתי שהם התבלבלו אבל -לבסוף התברר לי שמדובר ב-65 שנה לארגון עולי הולנד
כל הזכויות שמורות לציירת סבינה סעד 2008
כותרת היצירה: והוא לא היה למגן.
סבינה אמרה לי:
הרעיון ליצירה מקורו בתובנה מילולית שלי שבעברית שמו של כוכב היהודים הוא טלאי צהוב ולא מגן דוד צהוב. חשבתי שהסיבה לכך היא שהוא לא הגן על הנספים בשואה. מנקודת מבט זו הוא נראה כמגן דוד מפורק, שהמשולשים שלו נתלשו והותירו סימני תפרים פרומים.
מעניין לציין שאחד המרכיבים של סמל צה"ל הוא סמל המגן דוד. השם צבא הגנה לישראל הוא שם נרדף למגן דוד, שהרי דמותו של דוד המלך היא האנשה של עם ישראל. כמו שאמר הרב זלמן ברוך מלמד בשיעור ביום העצמאות הל"ח בשנת ה'תשמ"ו:
דוד יצא מכלל הבחינה האישית. דוד איננו פרט. דוד הוא המלך. דוד מלך ישראל חי וקיים. דוד הוא כלל. "ואנכי תולעת ולא איש" (תהלים כב, ז). לא איש יחידי - אלא כלל. אצל דוד מגיעה המציאות של ישראל לשלמותה. הופעת הכלל בכללותו, הופעת מלכות ישראל.
יש קשר מובהק בין מאורעות השואה לבין הקמת המדינה, שכללה בין היתר את הקמת צבא ההגנה לישראל. מבחינה זו ולאור התובנה של סבינה ניתן לראות במגן דוד שבסמל צה"ל איחוי מחדש של המשולשים שנתלשו ממנו בתקופת השואה.
דוד סוויסה הקים אתר שמתמחה בתעמולה פרו ישראלית; מעניין שלצורך זה הדימוי המרכזי שבו בחר הוא המגן דוד, שמופיע אצלו באנימציה בשלל צורות מרהיב כשהוא מורכב מטלפונים ניידים, עפרונות, קווי ברקוד, סטטוסקופ, תרופות, מזרקים, כדורים, חבלים, סרטים ולבבות.
ישנן הקסגרמות מיסתוריות בצרפת שמשמשות נושא לדיונים נרחבים ולפרשנויות לאין ספור באינטרנט. מצאתי לנכון להביא לידיעתכם על קיומן של הקסגרמות אלה מבלי לצלול לנבכי הדיון המסובך והמסורבל במשמעויותיהן.
http://foundation.krissfamily.org/templars.htm
בניית המבנה הטמפלרי בעיירה רנה לה שטו (Rennes-Le-Chateau) החלה בשנת 1156
מעניין שעל שלט האבירים של העיירה יש הקסגרמה.
http://www.rennes-le-chateau.org/enigmes/eng-sixbranches.asp
כנסיית לימו
כנסיית
Alet the Baths
בית נוסטרדמוס
מגן דוד בצורת מפתח בכתבי סונייר מרנה לה שטו
Cathédrale St Vincent Carcassonne
שלט אבירים של רינה (השפעה של רנה לה שטו?) באנגליה.
עיצוב מעניין של מגן דויד עשוי מקווים על גבי אסופת מאמרים לזכר שר החינוך המנוח זבולון המר. הספר צולם בדוכן למכירת ספרים במתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים במסגרת שבוע הספר שנפתח השנה ב-28 למאי וייסגר ב- 7 ליוני.
למעלה אנו רואים בתמונה שני ספרים בהוצאת "יד בן צבי" שעל גבי כריכתם מופיעים מגני דויד על בתי כנסת. צילמתי תמונה זו בדוכן במתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים במסגרת שבוע הספר שנפתח השנה ב-28 למאי וייסגר ב- 7 ליוני. בתוך הספר על יהדות טוניסיה מופיע מאמר על הטלאי הצהוב שנשאו על בגדיהם חלק מיהודי טוניסיה. המאמר מלווה בצילום של כוכב בן חמישה קצוות.
לפני ימים אחדים הלכתי לצלם ספרים שיש עליהם מגן דויד בשבוע הספר שנפתח השנה לראשונה במתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים. כמות הספרים שמוצגת שם הייתה גדולה מכדי שאוכל לעבור ביסודיות על כולם, אבל גם כך חזרתי עם שלל נכבד. כאן לפנינו תמונה של דוכן "מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל":
עיצוב מעניין של מגן דויד עם דגל ארה"ב על גבי כריכת הספר "היהדות באמריקה" מאת יונתן סרנה.
תמונה חתוכה מתוך צילום של איזה קונגרס ציוני על גבי הספר "לאומיות ופוליטיקה יהודית פרספקטיבות חדשות" .
מגן דוד ובתוכו ציפור על גבי כריכת ספרו של יעקב גולדברג: החברה היהודית בממלכת פולין ליטא".
מיצג מרהיב בירושלים:
"אור מן המשכן"
לרגל אירועי יום ירושלים יוצב בכיכר ספרא שעל יד העירייה מיצג מיוחד במינו, אשר יציג וימחיש בפנינו את המקור הקדום ביותר של סמלו הנצחי של עם ישראל – המגן דוד.
מדובר ב-12 עמודים מוארים, שהוצגו לראשונה לעיני האומה באירוע הפתיחה של יום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל - כאשר עשרות רקדנים חוללו סביבם על הרחבה שבהר הרצל. 12 עמודי זהב ואור, המגלמים בתוכם היסטוריה בת אלפי שנים, ומטילים סביבם מחול של צלליות, מחול אשר כמוהו נראה לאחרונה בירושלים לפני 2000 שנה, בלבו של בית המקדש.
שכן היצירות הללו עוצבו על פי דגם עתיק ומקודש: קני המנורה שניצבה במשכן ה' ובבית המקדש. מחקרים בני זמננו והחוקר אורי אופיר , מהנדס במקצועו, אשר התעניין וחקר את מקור הסמל ' מגן דוד'
חשפו כי גביעי המנורה, המתוארים באופן מפורט בספר שמות פרק ל"ז, עוצבו על פי צורתו של השושן הצחור - פרח בעל שישה עלי כותרת המטיל צללית שצורתה, כן... מגן דוד!
כאשר דלקה המנורה, ריצדו למרגלותיה, על רצפת המקדש, שבע צלליות בעלות מתאר של מגן דוד - וכך נולד הסמל הלאומי המעטר עד היום את דגל המדינה!
ביום שלישי הקרוב, 3/6/08 בין השעות 16:00 ל- 23:00
בכיכר ספרא, יתחדש החיזיון הקדום, והמבקרים יוכלו לצפות במראה שניגלה לעיני הכהן הגדול לפני אלפי השנים: גביעי זהב נישאים מעל ראשם, ומרבד של מגני דוד נפרש לרגליהם.
המיצג הייחודי הוא פרי יוזמתו ויצירתו של האמן יניב שפירא, יליד ירושלים ודור עשירי בארץ ישראל, המתמחה בעיצובי זהב וכסף על פי מסורת ישראל.
יניב שפירא דיזנגוף 282 ת"א ,03-5464035
yaniv@yshapira.com www.yshapira.com