יום רביעי, מאי 07, 2008

שרוליק

מגן דוד על כובע הטמבל של שרוליק

מגן דוד על כובע הטמבל של שרוליק שמככב בהזמנה למסיבת יום העצמאות משנת 2004

הצילום נעשה בידי חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו

מתוך ויקיפדיה ערך שרוליק

שרוליק הוא דמות מצוירת המסמלת את ישראל. הדמות צוירה לראשונה ב-1956 על ידי הקריקטוריסט והמאייר דוש (קריאל גרדוש), ניצול שואה שעלה לישראל מהונגריה, והופיעה במשך שנים רבות בקריקטורות שפרסם ב"מעריב". יוסף לפיד, עמיתו של דוש במערכת "מעריב", אמר כי שרוליק מסמל את ישראל כשם שמריאן היא סמלה של צרפת ודוד סם מסמל את ארצות הברית. שרוליק מתואר בדרך כלל כנער צעיר עם כובע טמבל וסנדלים תנ"כיים, הלבוש במכנסי חאקי קצרים. שרוליק הוא ציוני חלוצי ונמרץ, אוהב הארץ והאדמה. חקלאי אמיץ, אשר בעת הצורך עולה על מדים ויוצא להגן על מדינת ישראל כאשר הוא חמוש בעוזי. דוש צייר את שרוליק הן בקריקטורות על ענייני השעה עבור מעריב והן עבור "ספיישלים" למיניהם וחגיגות למדינה הצעירה. בעתות מלחמה, שרוליק "עלה על מדים" והתגייס להעלאת המורל הלאומי. רבים ציינו את היותו של שרוליק אנטיתזה לקריקטורות האנטישמיות שהופיעו בדר שטירמר ובעיתונים אירופאים וערביים. כנגד הסטריאוטיפ של היהודי החלש והנלעג שהפיץ יוזף גבלס, עיצב דוש - ניצול שואה - דמות של יהודי גאה ואמיץ.

מגן דוד בצורת ספינת מעפילים

מגן דוד בצורת ספינת מעפילים

מגן דוד גדול ממדים בצורת ספינת מעפילים מופיע על גבי אחד מבולי כרזות יום העצמאות בבול שעיצב חיימי קיבקוביץ. הבול הופיע ביום 28/04/2008 כ"ה בניסן התשס"ח. הכרזה שמופיעה בבול הופיעה ביום העצמאות הארבעים ואחד ועיצב אותה אסף ברג.

יום שלישי, מאי 06, 2008

הטלאי הצהוב של אברהם גרנט

אסף אוני דיווח בעיתון "הארץ" ביום 01/05/2008:

תצלומו של אברהם גרנט, כורע ברך על הדשא הרטוב של סטמפורד ברידג', בלונדון כשסרט זיכרון שחור עם טלאי צהוב חבוש על זרועו הימנית, הופיעה אתמול (חמישי) בעיתונים רבים בבריטניה. לצד ההתמקדות באבלו של שחקן צ'לסי פרנק למפארד, שאמו מתה השבוע, הזכירו העיתונים את אבלו של גרנט על משפחת אביו, שנרצחה בשואה.

למחרת כתב ארי שמאי באותו עיתון:

כמו שמוזילים את הדת, כשמשתטחים על קברי צדיקים ודורשים מבורא עולם לעזור כבר במשחק הקרוב, כך הוזיל אברם את הנצחת השואה בעונדו טלאי צהוב על הקווים... "הניצחון האמיתי שלי", שירבט אברם בטור הניצחון ב"מעריב", "הוא שכבנו של ניצול שואה אני מוביל קבוצת פאר נוצצת למשחק מכריע בליגת האלופות של אירופה, ועוד בערב יום השואה, וזה הרבה יותר חשוב אפילו מניצחון בצ'מפיונס"...למחרת כבר הספיק "המנצח אברם" לקפוץ לאושוויץ למצעד החיים, לנהל סמול טוק עם הרמטכ"ל אשכנזי, ואפילו לנאום. כל הכבוד לאברם, תוך יומיים הוא ניצח את הרייך השלישי פעמיים...

לכתבה של שמאי היו כמאתיים תגובות, וביניהן:

אברהם מרחובות:

איזו כתבה מרושעת.ישר כוח לגרנט שהעלה את המודעות.

הציוני האחרון:

אפשר בבקשה להתחיל לחיות כמו עם נורמאלי ולא כמו חבורת ניצולים על רפסודת הצלה?

עו"ד נורית אמיתי כתבה באותו יום בנענע חדשות:

ובלי טיפת מזל הסברתית ותקשורתית אי אפשר. הטיפה הזו נבעטה אתמול במגרש הכדורגל בבריטניה עת אברם גרנט שהוכיח לגם לקוראי הגרדיאן ולאוהדי הכדורגל ברחבי הגלובוס, כשהוא נושא טלאי צהוב, שהוא לא מתבייש להיות יהודי ובטח שלא ישראלי. גרנט, למי שלא צפה במשחק, האיץ בשחקנים כשהוא מנופף בידיו כשעל זרועו סרט שחור משולב בטלאי צהוב. זו התמונה ובעצם ה"עצומה" היותר משמעותית שאותה כל יהודי צריך לשאת עמו היום...

רוח נכונה

שבשבת ישראל עם לוגו מגן דוד ששים שבשבת ישראל מבט מאחור

שבשבת ישראל עם לוגו מגן דוד ששיםשבשבת ישראל עם לוגו מגן דוד ששים מבט מלפנים

אביזר חדש לקראת יום העצמאות שיחול בעוד שלושה ימים. מי ייתן והרוח הנכונה תנשב בכנפינו, לפחות עד יום העצמאות הבא


יגאל בן-נון : סיפור הממלכה המאוחדת כרומן תעמולה פן-ישראלי

המאמר פורסם בכתב העת "קשת החדשה" גיליון 23, אביב 2008, בעריכת אהרון אמיר וכעת הוא מתפרסם כאן באדיבות מחברו, ד"ר יגאל בן-נון. המאמר מברר מתי חי דוד המלך ומתי נכתבו קורותיו ובכך מניח את התשתית המחקרית לברור המועד המוקדם ביותר שבו יכול היה להיווצר סמל המגן דוד היהודי. 

ויכוח סוער ניטש עדיין בין ארכיאולוגים חסידי התיארוך הנמוך לעומת תומכי התיארוך הגבוה בעניין זיהוין של שכבות באתרי חפירות וייחוסן לבית עומרי או לימי מלכותו המשוערים של שלמה. למרות הבדלי הניואנסים ביניהם, ישראל פינקלשטיין, נדב נאמן, דוד אוסישקין וזאב הרצוג שוללים את קיומה של מעצמה מדינית וכלכלית תחת שלטונם של דוד ושלמה. לעומתם זכריה קלאי, אמנון בן-תור, עמיחי מזר, ברוך הלפרן ואיילת מזר נלחמים להוכיח שהביצורים במגידו, חצור, תל גזר ועיר דוד הם מן המאה העשירית לפני הספירה ומאשימים את יריביהם במינימליזם, בדקונסטרוקציוניזם ובכניעה לרוח הזמן (צייטגייסט) שיצרו ההיסטוריונים החדשים. לעומתם, יריבי "הארכיאולוגים החדשים" זוכים בפיהם לכינויים כגון שמרנים או פונדמנטליסטים.

בעיני הציבור הרחב הארכיאולוגיה נתפסת כתחום של מדע מדויק שממצאיו מכריעים מחלוקות והוא מאמת או פוסל תיאוריות בתחום ההיסטורי. אך לא כך הדבר. למרות ההתפתחות המשמעותית במדע זה בשנות השמונים, אין בכוחו להכריע בסוגיית ההיסטוריוגרפיה של המאה העשירית אלא רק להעניק הנמקה נלווית למשתתפי הדיון, משני צדי המתרס. להערכתי, הסוגיה תמצא את פתרונה רק במחקר ההיסטורי, בזכות ניתוח טקסטואלי דיאכרוני, תוך הישענות על ממצאים ארכיאולוגיים ואפיגרפיים. לא מקרה הוא שראש החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, ישראל פינקלשטיין, וניל אשר סילברמן ביססו את מחקרם המצוין על "דוד ושלמה, בין מציאות היסטורית למיתוס" (הוצאת אוניברסיטת תל-אביב, 2006) על נימוקים טקסטואליים לא פחות מאשר על מימצאים ארכיאולוגים.

מאמר זה בא להוסיף נימוקים לקביעת אפשרות קיומה של "הממלכה המאוחדת" אך גם לבדוק מחדש את מסקנתם של חוקרים אלה בנוגע למחברי הסיפורים בספרי שמואל א (פרקים ט-לא), שמואל ב (פרקים א-כד) ומלכים א (פרקים א-י; יא, א-כא) על ממלכה זו ועל חצר המלוכה ששימשה להם דגם לחיבוריהם. אפשר לומר שקיימת הסכמה רחבה בקרב החוקרים לגבי שטחה ומידת עוצמתה של הממלכה המאוחדת. הכל תמימי-דעים שהסיפור המקראי הפריז במידה זו או אחרת בתיאורי עושרה והיקפה. גם קיומו ההיסטורי של המלך דוד, אבי השושלת, אינו מוטל בספק. כתובת מישע הדיבוני מלך מואב (שורה 31) וכתובת תל-דן המיוחסת לחזאל מלך ארם (שורה 9) מעידות על קיומה של שושלת בשם "בית דוד". להוציא את ימי שלטונה של המלכה עתליה בת אחאב (835-842/841) ופרשת התמלכותו המפוקפקת של יואש (802/801-842/841), המעמידה בספק את רציפותה של שושלת בית דוד, שמרה ממלכת יהודה על יציבות שושלתית, בניגוד לחילופי השושלות הרבים בממלכת ישראל, השכנה הדומיננטית מצפון. כידוע, ממלכות רבות נקראות על שם אבי השושלת, כגון ממלכת דוד או ממלכת עומרי.

פיענוח צופן קיומה של "הממלכה המאוחדת" מצוי בטקסט המקראי עצמו. ניתוחו הנכון יוביל אותנו למסקנות לגבי מידת אמיתותו ההיסטורית. מבט סינכרוני ראשוני בסיפורי שמואל ומלכים, בפרקים הרלוונטיים, מאפשר לנו להגדיר את סוגתם הספרותית. אין מדובר בסיפור מיתולוגי בו מככבים אלים ובו מתרחשים נסים, אותות ונפלאות, דוגמת סיפורי ספרי בראשית ושמות. אין הוא סיפור אגדתי נוסח סיפורי האבות. חשוב לציין שסיפורי התמלכותם של דוד ושלמה מצטיינים בשפע רב של פרטים וכוללים תיאור אירועים מדויק, בשפה ברורה וקולחת. הדבר הבולט בסיפורים אלה הוא השימוש הרב שנעשה בציון שמותיהן של הדמויות הראשיות והמשניות (שם פרטי ושם האב) וכן בציון קפדני של המקומות הגיאוגרפיים הרלוונטיים ביהודה, בפלשת ובישראל.

בסריקה ראשונה מניתי כ-221 פטרונימים וכ-183 טופונימים שונים בהמשך אותם פרקים. ראוי גם לציין כי הטקסטים המקראיים על שאול דוד ושלמה כוללים 927 29 מילים ו-9381 שורות, ואילו הטקסטים על מלכים גדולים כעמרי ואחאב, שחיו כמאה שנה לאחר-מכן, הכוללים גם את אגדות אליהו ואלישע, מונים רק 3875 מילים ו-320 שורות. כל ידיעותינו על עומרי, מייסד השושלת, כלולות רק ב-238 מלים בספר מלכים א'. לשלושת מלכי הממלכה המאוחדת שאול, דוד ושלמה שמלכו במאה העשירית הרחוקה מוקדשים בספרי שמואל ומלכים 57 פרקים ולארבעים מלכי ישראל ויהודה שמלכו משנת 931 עד 587 מוקדשים רק 37 פרקים. בניגוד למחזור סיפורי אליהו ואלישע, בהם משולבים פרטים מעורפלים על שלטון אחאב ובניו, אין אנו מוצאים בסיפורי הממלכה המאוחדת צלקות עריכה המעידות על חיתוכים בטקסט או על עיבוד מחודש של הסיפורים על-פי תפיסה אידיאולוגית, תיאולוגית או פוליטית פרי עטם של עורכים מאוחרים.

קביעת הסוגה הספרותית מוליכה אותנו למסקנה שסיפור מלכותם של שאול, דוד ושלמה לא הגיע למחבר באמצעות מסורת שבעל-פה שעברה מדור לדור ושכתוצאה מכך נשכחו פרטיה או השתבשו. אירועים המגיעים למחבר המקראי בדרך אוראלית כמסורת עממית ולא באמצעות תיעוד בכתב מוכּרים לנו היטב מספר מלכים והם בחזקת סוגה ספרותית בפני עצמה. מדובר בסוגה המכונה "סיפורי נביאים", שקדמה לספרות הנבואית של נביאי הכתב כעמוס, הושע וישעיהו בן-אמוץ. לדוגמה, מחזור סיפורי אליהו ואלישע מן המאה התשיעית מצטיין במיעוט שמות מקומות ואנשים, בחוסר דיוק ובסימני עריכה רבים. מכיון שזמן רב ביחס עבר בין מועד ניסוחם בכתב לבין האירועים המתוארים בהם, אין המחבר יודע אפילו את שמם של מלך ישראל ושל מלך ארם שאת קורותיהם הוא כותב. לא כך, כאמור, נראים סיפורי הממלכה המאוחדת. לקורא יש תחושה שהסיפורים נכתבו על-ידי עד-ראייה שחי את האירועים, נטל בהם חלק, וכתוצאה מכך מסוגל היה לדווח עליהם בפירוט רב.

אם נניח שסופרים שחיו בחצרותיהם של שאול, דוד ושלמה רשמו בפירוט ובדיוק רב את קורותיהם, מתעוררת קודם-כל שאלה: האם בראשית המאה העשירית היה השימוש בכתב בחצרות מלוכה אלו ובמקדשיה נפוץ כדי כך שיכול היה להצמיח יצירות היסטוריוגרפיות כה מורכבות. מבט מהיר על הגילויים האפיגרפיים יוכיח שהמציאות רחוקה מכך. מן התקופה שקדמה למאה התשיעית לא נמצאו בכנען כתובות ממשיות. הן כוללות ציון שמות על ראשי חצים וכידונים, הכתובת הקדומה מצרביט אלח'אדם בסיני, כתובת עיזבת צרטה ורשימות אלף-בית שהתגלו בגזר הפלשתית ובתל-זית. לוח-גזר במבנה של שיר אף הוא שייך לאותה תקופה. כתובות ארוכות יותר נמצאו על חרסים רק החל מן מן השליש השני של המאה התשיעית, זמן רב אחרי מלכות שלמה המשוערת. יש אמנם ספרות ענפה שנוצרה במערב השמי ובמיוחד באוגרית, אך אין בה כלל כתיבה היסטוריוגרפית אלא רק ספרות מיתית ופואטית נטולת אירועים היסטוריים. יתר על כן, אין דין תרבותן של ממלכות גדולות ומפותחות כאוגרית, מארי, אבּלה, קטנה, תדמור כדין ממלכות יהודה וישראל, שהיו עדיין בראשית התהוותן במאה העשירית. ההנחה שהטקסטים המרשימים בספרי שמואל ומלכים נכתבו במאה העשירית נראית אם כך בלתי-סבירה ומנוגדת למציאות הסוציו-תרבותית בשני אזורים אלה. קיים פער גדול מדי בין רמת הכתיבה בסיפורים על דוד ושלמה, איכותה וכמותה, לבין היעדר כמעט מוחלט של כתובות מנהליות בשטחי יהודה וישראל, שהן הוכחה לקיומן של ממלכות מפותחות.

אף אם נקבל כהנחת-עבודה שהידע של סופרי החצר בימי דוד ושלמה היה מפותח דיו עד כדי כתיבת חיבור היסטוריוגרפי רב-היקף, תישאל השאלה כיצד נעלם ידע זה בימי כל המלכים שבאו אחריהם. איך אפשר שבימי יורשיהם לא היו סופרים המסוגלים למסור לנו פרטים בעלי ערך היסטורי על ירבעם (909-931/930) ורחבעם (914-931/930) אלא רק סיפורי אגדה המיוחסים לנביאים על סמך מסורות שבעל-פה. איך אפשר שסופרי התקופה לא יכלו למסור לנו מידע מפורט על מסע שישק כדוגמת המידע על מלחמותיו של דוד בפלשתים. איך אפשר להסביר שסופרי המאה התשיעית לא היו מסוגלים לתעד אלא בפסוקים בודדים את ימיהם, מפעליהם ומלחמותיהם של מלכים חשובים כעומרי ואחאב. הרי לא ידוע לנו על שום אירוע דרמטי באזור שיצדיק איבוד ידע זה. אפילו בסוף קיומה של ממלכת ישראל, בימי ירבעם בן יואש (750/749-790), לא הגיעו עדיין לרמת דיווח שתתקרב לכתיבה היסטוריוגרפית ממשית. על מלכים חשובים מן המאה השמינית כחזקיהו (697/696-726) ומן המאה השביעית כיאשיהו (609-640/639) לא נמסרו לנו פרטים כה מדויקים בהשוואה לסיפורים על דוד ושלמה. העובדה שהמחברים המקראיים קבעו באופן סכמטי את משך שלטונם של דוד ושל שלמה ל"ארבעים שנה" כל אחד, די בה ללמדנו שהמחברים מודים שאינם יודעים דבר ממשי אף על משך שלטונם. עובדה זו מנוגדת לנוהג המקובל על מחברי ספרי מלכים, המציינים במדויק את משך שלטונם של מלכי ישראל החל מירבעם הראשון ושל מלכי יהודה החל מרחבעם. כמו כן, כל אותן נוסחות המשמשות אצל מחברי ספר מלכים להצגת מלכי ישראל ויהודה ולהערכת שלטונם נעדרות מסיפורי הממלכה המאוחדת.

אם קורות מלכותם של מלכי בית דוד הראשונים לא נכתבו בימיהם וגם לא הגיעו למחברן בדרך של מסורת שבעל-פה, משמע שנכתבו רק לאחר מאות שנים. במצב דברים זה יכול היה רק זיכרון מעומעם לשרוד בתודעה הלאומית הקולקטיבית לגבי אירועים הרי-גורל. כתוצאה מכך, הפירוט הרב בתיאור האירועים, פרי עטם של סופרים מאוחרים, יכול להביך את הקורא ולעורר בו תהיות וספקות. מאין שאבו מחברים אלה את הידע המדויק שהם מגישים לקורא על ימים כה רחוקים? כאן אין מנוס מן המסקנה שמדובר בתיאורים הנובעים מדמיונם של סופרים המעונינים לשכנע את הקורא שכך התרחשו הדברים בימים-עברו. אך אין להבין את סיפוריהם כהשתעשעות ספרותית. כתביהם משרתים רעיון מדיני שהתגבש אחרי כיבוש ממלכת ישראל בידי אשור בין השנים 734 ל-722. עיקרו של הרעיון הוא לספק לתושבי ממלכת יהודה תחת שלטון חזקיהו גרסה מפוארת יותר של עברם ההיסטורי, המתבססת יותר על קורותיה של ממלכת ישראל מאשר על קורות ממלכתם. לפי גרסה זו, בימים רחוקים שאין איש יכול לזכור אותם שלטו מלכי ירושלים על שטחיהן של שתי הממלכות. שתי יחידות מדיניות אלו היו פעם ממלכה אחת, חזקה ומפוארת. חטאים בתחום הפולחן הביאו לפילוג הממלכה, אך יש לשאוף לכך שמלכי יהודה מבית דוד יחזירו עטרה ליושנה ויצרפו אליהם את ממלכת ישראל לשעבר, על יוקרתה המדינית ועל מורשתה התרבותית. כך נולד תור-זהב דמיוני המכונה "הממלכה המאוחדת", שהלהיב את דמיונם של דורות רבים.

כדי להגיע לדרגת תיאור של מחברי האפופאה על מלכות דוד ושלמה היו מחברי קורותיה של הממלכה המאוחדת צריכים להכיר מקרוב את חיי חצרות המלוכה, על מנהגיה ותככיה, כדי שישמשו להם דגם חי לבניית תיאוריהם הספרותיים. מועד חיבורם של סיפורים אלה לפי הצעתם של פינקלשטיין וסילברמן הוא המאה השביעית לפני הספירה, כשלוש-מאות שנה אחרי תיאורם של אירועי הממלכה המאוחדת. מועד זה אינו בלתי-אפשרי, אך להערכתי החלו סיפורים אלה להירקם במוחם של סופרי-החצר כבר בסוף המאה השמינית, בימי מלכותו של המלך חזקיהו. שלטונו של מלך זה מצטיין בפעילות ספרותית ענפה. פעילות זו כללה בתוך השאר איסוף משלים, שירים, מזמורים, אגדות, מיתוסים וסיפורי-עם. אם פרק הזמן שבין שלטונם של חזקיהו (697/696-726) ובין יאשיהו (609-640/639) נראה סביר, עדיין נשאלת השאלה איזו חצר-מלוכה שימשה דגם מעשי לבניית סיפורי הממלכה המאוחדת.

לאור גדולתה של שושלת בית עומרי בישראל, עוצמתה המדינית, הצלחותיה הצבאיות ומדיניות-החוץ המתקדמת שלה (יחסים מדיניים עם ארמים, צידונים ויהודאים), הגיעו שני מדענים אלה למסקנה שחצרות-המלוכה של עומרי (873-884) ואחאב (852-873) היו הדגם לכתיבת סיפורי דוד ושלמה. למרות הדמיון הרב שקיים בין מלכים אלה, כפי שהם באים לידי ביטוי בספרות המקראית ובמקורות חוץ-מקראיים, ההנחה נראית סבירה. עם זאת, כמאתיים שנה מפרידות בין בית עומרי לסוף המאה השמינית או למאה השביעית, המוצעים כזמן חיבורם של סיפורי דוד ושלמה. לכן, כל אותם נימוקים המבטלים אפשרות כתיבה היסטוריוגרפית מסוג זה בהפרש של שנים חלים גם על היפותזה זו. להערכתי, חצר-המלוכה ששימשה דגם לעיצוב סיפורי דוד ושלמה יכולה להיות רק בת-זמנם של המחברים, כלומר מלכות חזקיהו (697/696-726) או, זמן-מה לאחר-מכן, ימי מלכות בנו מנשה (642/641-697/696).

מועד חיבורם של טקסטים אלה אינו קשור רק לתפוצת הכתב וליכולת הכתיבה ההיסטוריוגרפית. הוא קשור בראש-וראשונה למניעים האידיאולוגיים שהולידו את רעיון קיומה של ממלכה אחת שכללה את שטחי ישראל ויהודה בראשותם של מלכים יהודאים היושבים בירושלים. חקר תקופת המלוכה וחקר האגדות והמסורות העממיות הקשורות לשתי הממלכות מלמד שיהודה הענייה והחלשה חיתה זמן רב תחת השפעתם הדומיננטית של מלכי ישראל, המתקדמים יותר מבחינה מדינית ותרבותית. כיבוש שומרון בירת ישראל בשנת 722 בידי האימפריה האשורית חולל מפנה מכריע בהיסטוריה של האזור. עשרת השבטים, שלפי המסורת הרכיבו את ממלכת ישראל, לא נעלמו ואין צורך לחפשם מעבר לסמבטיון. הם נותרו רובם ככולם במקומותיהם, אך רבים מן המשכילים מצאו מקלט בירושלים בחצרו של המלך חזקיהו, שהתאמץ לקלוט אותם ואת מורשתם התרבותית.

הגירה חדשה זו הכפילה פי עשרה את אוכלוסיית ירושלים והכפילה פי ארבעה את שטחה בכיוון מערב, עד כדי כך שיותר ממחצית האוכלוסייה של העיר היה ממוצא ישראלי. אוכלוסייה זו הולידה בקרב חוגי החצר והמקדש היהודאי את האידיאולוגיה הפן-ישראלית. עקרונותיו של רעיון מדיני זה מושתתים על רצונה של ממלכת יהודה הקטנה, שאיבדה חלק גדול משטחה בעקבות מסע סנחריב, להיות היורשת הלגיטימית של הממלכה הצפונית. ממלכה זו, שבעבר האפילה על ממלכת יהודה, היתה מוקד-משיכה לכובשים זרים, איבדה את עצמאותה וחולקה מאז לפרובינציות אשוריות. מעתה יכלה ירושלים לטעון לבכורה מול יריבתה בית-אל בתחום הפולחן ומול הבירה שומרון בתחום המדיני. כדי לבסס ולחזק שאיפה זו ואת השלכותיה המדיניות והטריטוריאליות היה צריך להוכיח באמצעות טקסטים רבי-יוקרה בזכות "עתיקותם" בעבר הרחוק שהיו ישראל ויהודה ממלכה אחת תחת שלטונם של מלכים יהודאים. לכן יש לשאוף להחזיר עטרה ליושנה, לתקופת תור-זהב זה. מחברי ההיסטוריה הדאוטרונומיסטית לא היססו להאשים את המלך שלמה בחטאים בתחום הפולחן שגרמו להתפרקותה של הממלכה המאוחדת לשתי ממלכות-אחיות בעלות אלוהות משותפת: יהוה/אל.

כך שינתה ממלכת יהודה בהדרגה את שמה לישראל ואימצה את המסורות התרבותיות של ממלכה זו תוך עריכתן מחדש על פי רוח הזמן. לא במקרה קרא המלך חזקיהו לבנו בשם מנשה, על שם מחוז בישראל מצפון לאפרים, כדי להדגיש את זיקתו לשטח גיאוגרפי זה. אי-אפשר היה להתעלם מן המסורות של הממלכה היריבה כי נציגיה היו עדיין בעלי השפעה בחוגי הסופרים ובקרב נכבדי הממלכה שקלטה אותם. עם זאת, היה צריך לנסח מחדש מסורות אלו ולשלבן באופן אינטגרלי במסורות היהודאיות. כך נולדו סיפורי האבות, שהפכו את יעקב הישראלי לנכדם ולבנם של אברהם ויצחק היהודאים. כך גם נעשה לדמותו של משה הישראלי, שאליו הוצמד אח בכור, אהרן, המייצג הרגלי פולחן כוהניים מירושלים.

קליטתם של חוגי המשכילים הישראלים ביהודה לא עברה בלי חריקות ובלי חיכוכים עם חוגי הסופרים ביהודה. סימני יריבות זו אנו מוצאים לאורך סיפורי ספר בראשית וספר שמות בצורת גרסות סיפורים מקבילים שהוצמדו זה לזה או שולבו זה בתוך זה תוך התעלמות מן הסתירות ביניהן. האיבה היהודאית לישראל ניכרת גם בסיפורי הממלכה המאוחדת שנכתבו ביהודה באותם ימים. בסוף המאה השביעית נקט המלך יאשיהו דרכים אלימות כדי להשתלט על ירושת ישראל ושטחה. הוא הרחיק לכת עד כדי כך שחילל את אתר הפולחן היוקרתי של בית-אל, פגע בקדושתו והרס את מזבחו. יש להניח שהדבר לא נעם לאוכלוסייה הישראלית שנפגעה ביקר לה בתחום הפולחן והאמונות. יאשיהו, כידוע, פגע גם באוכלוסיית יהודה, שעליה נכפתה בכוח הזרוע רפורמה פולחנית קצרת-ימים, ששאפה לבטל מסורות עממיות הנהוגות מימים ימימה.

הסיפורים על דוד ושלמה אינם מיתוסים כפי שהגדירום פינקלשטיין וסילברמן. מיתוסים קשורים במקרא ובעולם העתיק בסיפורי אלים ובמעשי נסים ונפלאות. סיפורינו נטולים מאפיינים אלה וסוגתם ריאליסטית בעיקרה. ליתר דיוק, אפשר להגדיר את סיפורי הממלכה המאוחדת כרומנים היסטוריים, המפארים עבר לאומי דמיוני. כאמור, מחקרם של פינקלשטיין וסילברמן אינו מקובל עדיין על כלל הארכיאולוגים מזרם הכרונולוגיה הגבוהה וגם לא על היסטוריונים מסוגם של אנדרה למר וברוך הלפרן. אך הוא הצליח לערער מוסכמות שמתנגדיו יידרשו להתמודד איתן בהנמקות משכנעות כדי לסתור את מסקנותיו. עם זאת, גם חוקרים שמרניים-ביחס מודים זה מכבר שהממלכה המאוחדת לא היתה כלל כפי שהיא מתוארת במקרא, לא מבחינת שטחה ועוצמתה המדינית ולא מבחינת עושרה האגדי.

לסיכום: בהשפעת מדיניותם של חזקיהו ובנו מנשה, ובהשפעת האידיאולוגיה הרואה ביהודה את היורשת המדינית והתרבותית של ישראל, יצרו סופרי חצרותיהם כתב-תעמולה מתוחכם המעניק אסמכתה כתובה לרעיון הפן-ישראלי על קיומו של תור-זהב דמיוני בראשות מלך יהודאי שמלך בירושלים. אחרי שהוכיחו שמלך חברוני-ירושלמי מלך על כל ממלכת ישראל ההיסטורית, נקמה יהודה בישראל והשתלטה על מורשתה במועד שבו כבר היו סופריה מסוגלים לקבוע מסורות על-ידי ניסוחם בכתב על מגילות קלף ועל פפירוסים. סוגה ספרותית זו של רומן היסטורי בעל מסר אידיאולוגי-פוליטי התפתחה בהמשך ויצרה את מגילות רות ואסתר. גם סיפורו האגדי של יוסף במצרים שייך לאותה קטגוריה.

אולם עדיין עומדות שאלות נוספות על הפרק ומחכות לפתרונן במחקר המקראי. האם סביר מבחינה ארכיאולוגית שמלך מיהודה ישלוט מירושלים על טריטוריה ישראלית? אם מלך יהודאי לא שלט בשכם או בתרצה, נגד מי מרד ירבעם בן נבט, מלכה הראשון של ישראל? מה מקומו של המלך הבנימיני שאול, ששלט מגבע על נחלת יהודה ועל גשוּר הרחוקה בצפון. על שאלות אלו, ועל פיענוח פרטי החיבור התעמולתי הפן-ישראלי הכלול בספרי שמואל ומלכים, יצטרך חקר הארכיאולוגיה והכתובים להתחקות מחדש, תוך התייחסות למסקנותיהם של פינקלשטיין וסילברמן.

להלן תגובתו של ד"ר דוד ענבר על מאמרו של ד"ר יגאל בן נון:

מאמרו של יגאל בן נון כתוב יפה ויש לו יתרון של ידע על החומר שהוא כותב ומסכם . עם זאת , נשען בן נון על המקובלות המחקריות הקיימות: ימי דוד ושלמה מתוארכים למאות העשירית - תשיעית , בית עמרי מתוארך למאות תשיעית - שמינית והוא מנסה לאשש את עובדת הימצאותו ההיסטורית של בית דוד באמצעות כתובת מישע (הוא מביא את שורה 31 שם נזכר לדעתו הביטוי בית דוד אבל החוקר למייר שהצביע על כך טעה בגדול. אני הגדלתי את הכתובת בדיוק שם ואין שום אפשרות - למרות רצוני לצרף את מסקנתו לחיזוק קיומו של בית דוד - שביטוי זה ייכנס שם ) ובאמצעות כתובת חזאל מתל דן ( שם מופיע הביטוי "בית דוד" במפורש - בפעם הראשונה בתולדות הממצא האפיגראפי החוץ מקראי) - כאמור בהצלחה חלקית.

נסיונו של בן נון לבצע סטטיסטיקה של איזכור שמות בתי מלוכה יהודאיים וישראליים - הינו חסרת משמעות ( ראה שם , עמ' 2) ובכלל לא חשוב בכמה ביטויים מילים ושורות נזכרו אירועים מקראיים. החשיבות היא בטיב התיאורים וביכולת החוקר לשלב אירועים אלה בתעודות חיצוניות (אשוריות , מצריות , בבליות וכדומה) ולאמתם במידה הקרובה ביותר לנתונים הכוללים. אין ספק כי בדומה לאשורים - והרבה לפניהם, כבר נהגו לסכם שנות מלוכה בחצרו של דוד ובחצרותיהם של צאצאיו, כמו בחצרותיהם של מלכי ישראל, והשאלה היא מה הייתה רמת הנגישות של מחברי ספרי שמואל מלכים ודברי הימים לחומר האותנטי שהיה בגנזכים אלה - וכמה ממנו נותר כמקור המשתלב בהיסטוריה המשולבת של ממלכות ישראל ויהודה. סיפורי הנביאים כוללים גם הם חומרים מקבילים לספרי מלכים ודברי הימים

(ישעיהו וירמיהו ולא פחות מהם גם יחזקאל , מיכה ועוד) ומכל מקום באף אחת מתרבויות האזור שמחוץ לעם ישראל לא נעשה סיכום היסטורי והיסטוריוגרפי כסיכומי ההיסטוריה המשולבת של עם ישראל לשופטיו מלכיו וממלכותיו, והמסקנה האישית שלי היא שספרי דברי ימי מלכי ישראל ויהודה חוברו לאחר עיבוד מתוחכם ומדעי של החומרים האנליסטיים של חצרות המלכים השונים למסכת היסטורית בעלת משמעות. באשור הצליחו להגיע לאנאלים מלכותיים אישיים ולא לכלל חיבור היסטורי מלא וכך גם אצל המצרים והבבלים, וברור לחלוטין כי המרקם ההיסטורי העברי לא הורכב מסיפורי אגדה ומיתולוגיה - גם לא בימי האבות ובימי השופטים, שם כבר נערכה עבודה היסטורית משמעותית, עם כרונולוגיה פנימית וכדומה . השם "מנשה", שנתן חזקיה לבנו הנבחר, היה חלק משאיפה לאומית עברית יהודאית שבאה להחזיר את ממלכת יהודה לימי הממלכה העברית שהתקיימה במצרים, וראשון מקימיה היה מנשה בן יוסף. נראה כי מאמרו של בן נון אינו שלם ומותיר שאלות רבות חשיבות המחייבות את החוקר ללמוד לעומקים רבים יותר את הנתונים המקראיים כולם (מהחומש דרך יהושע ושופטים דרך שמואל ומלכים דרך הנביאים וספר תהלים, וכמובן - ביתר עמקות - דרך ספר דברי הימים שחשיבותו המקראית הינה מן המרכזיות.

יום שני, מאי 05, 2008

בין קודש לחול

המגן הדוד החילוני

אני מאחל לכל בית ישראל שיום העצמאות הבא עלינו לטובה יהיה ברוח התמונה הזאת!

הצילום הוא של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו

חיים כתב לי:

אהבתי את החיבור בין המגן הדוד החילוני לבין זה המסורתי.

ששים ומתרגשים

לוגו ששים מגן דוד

כל הזכויות שמורות לחיים שטייר, שצילם צילום זה ובו מגן דוד חגיגי על גבי שלט של עיריית חיפה "שישים ומתרגשים" שהוכן לקראת יום העצמאות הבא עלינו לטובה .

איך לזכות בלי לקנות כרטיס הגרלה

לוגו מגן דוד 60

המפרסמים מרוויחים מהקשר הרגשי שיש לכולנו עם חג העצמאות. ניתן לומר שהם פתרו לעצמם את השאלה איך לזכות בלי לקנות כרטיס הגרלה.

יום ראשון, מאי 04, 2008

חגיגות עצמאות ששים מופקעות לצורכי פרסום-2

 ועליהן לוגו מגן דוד
בימים האחרונים ראיתי כרזות לקידום חגיגות עצמאות ששים על גבי אוטובוסים בירושלים  ועליהן לוגו מגן דוד. אני יכול להבין את התרגשותם של המתעשרים מהתרגשותם של ההמונים, אבל היכן מתחבאת התבטאותם של האחרונים
?

דוכן לחגיגות עצמאות ששים

מגן דוד סמוך לספרה ששים
דוכן שהוקם בימים אלה לקראת חגיגות עצמאות ששים ועליו מגן דוד סמוך לספרה ששים, וכמובן על כל דגל בלי יוצא מן הכלל

צילום של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו.

הלבשה תחתונה

מגן דוד קרוב למקור

מגן דוד קרוב למקור החיים:)

צילום של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו.

יום שבת, מאי 03, 2008

נא להמתין לחשיכה

הלוגו של וועדת חגיגות עצמאות ששיםשלט מואר שהוכן לקראת חגיגות יום העצמאות וצולם בשעות היום בידי חיים שטייר
כל הזכויות על הצילום שמורות לו


ששים אחוזי עצמאות

הלוגו של וועדת חגיגות עצמאות ששים

צילום של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו

למטה: הלוגו של וועדת חגיגות עצמאות ששים

חגיגות עצמאות ששים מופקעות לצורכי פרסום

המגן דוד נוצר ממשולש כחול שמצויר סביב ראש הר
שלט ענק בכניסה לירושלים
למעלה הלוגו של וועדת חגיגות יום העצמאות הששים
באמצע ציור יפהפה של אדם כהן שבו המגן דוד נוצר ממשולש כחול שמצויר סביב ראש הר בצורת פירמידה
למטה
נותן החסות

יום שישי, מאי 02, 2008

עץ החיים

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות אורלי שפיר וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

גודל: 50/70 ס"מ

טכניקה: שמן על קנבס

תיאור שכתבה היוצרת: העץ הוא העם היהודי, עץ גדול בעל שורשים עמוקים, עומד איתן. תמיד ממשיך לצמוח ולפרוח למרות שלאורך ההיסטוריה מנסים וניסו לגדוע את ענפיו, לעקור אותו משורשיו.

הטלאי הצהוב לא מסמל עבורי את הבוז כפי שהנאצים ניסו להעביר, אלא מסמל בעיני הישרדות, אהבה, נתינה, גבורה, תמיכה, הצלה בתנאים בלתי אפשריים ומתקבלים על הדעת

אודות האמנית: בת לניצולי שואה, בניגוד למחשבות המקובלות על ביתם של ניצולי שואה, ביתי היה תמיד פתוח ושמח לצד סיפורי הזוועה לא שכחו להדגיש את הגבורה והנתינה.

אמא אין סוף לחיים

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות רחל בן חור וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

גודל: 30*30

טכניקה: צילום, ועריכה בפוטושופ. והדפסה על קנווס

תיאור שכתבה היוצרת: צילום זריחה של "ים המוות" +כפתור מגן דוד צהוב

כפתור מגן דוד הטלאי הצהוב היה שייך לאמי שנסעה ברכבת מסופיה בבולגריה לבקר את אבי במחנה עבודה. ברכבת היו גם חיילים גרמנים. היא תלשה את כפתור מגן דוד

והכניסה אותו לכיס המעיל כדי שלא יזהו אותה כיהודיה. אמי שהתה עם אבי תקופה וחזרה לסופיה כשהיא בהריון איתי, ואני נולדתי בסוף המלחמה מאי 1945.

לזכרה של אמא: אין סוף לזריחות ואין סוף לחיים

מחוקים

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות מירי לביא וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

גודל: 100/100 ס"מ

טכניקה: אקריליק על קנבס

תיאור שכתבה היוצרת: משמעות המילה "מחיקה" היא ביטול הקיים. בציור הזה אני מוחקת ילדים, משפחות, בתים, חיים שלמים. לפעמים אני מוחקת בעדינות, לפעמים באגרסיביות, עד כדי הצלפה בבד הציור. אבל דווקא פעולת המחיקה אינה מעלימה אלא יוצרת את הדימויים ומשמרת אותם. הצבע הצהוב מסמל עבורי בושה ואוזלת יד. יחד עם זאת, הוא גם כל שהינו חם, פראי, חופשי, מתחדש.

אודות האמנית: אמנית ילידת ישראל, בת לניצולי שואה. אני גרה, עובדת ומלמדת ציור בכרמי- יוסף. לימודים: 1988-1992 בוגרת המדרשה להוראת אמנות, רמת השרון,

1986 בי"ס "מימד", ת"א. פרסים: 1992 תעודת הצטיינות של המדרשה לאמנות.

ציורי מוצגים בתערוכות בארץ ובעולם.

נישא בגאון

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות שרית גורה וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

תיאור שכתבה היוצרת: הטלאי מסמל עבור העם היהודי את המקום הקשה ביותר של הישרדותו... אין זה אות קלון זו גאווה להיות יהודי. החזות איננה משמעותית-עבור הנאצים וכל העולם 4 דורות אחורה היהדות מושרשת...

גודל העבודה: 35/160 ס"מ

טכניקה: ג'יקלה עם שמן

אודות האמנית: נולדה בת"א, למדה באופן מקצועי אמנות מגיל 12. סיימה ויצ"ו. צרפת –אמנות. עבדה בפרסום. הטכניקות בשמן, פסטל, רישום, פיסול.

מתמחה בנופי א"י, סצנות רחוב ואירועים ספציפיים שנתנו את חותמם באמנית. יצירותיה נמצאת באוסף בנק לאומי, דיסקונט, אספנים וקונים בכל העולם.

1939 – 1945

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות בן רוטמן וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

גודל העבודה: 55/90 ס"מ

טכניקה: מעורבת

אודות האמן: נולד בת"א למד בישראל ובשווייץ.


באפריל 1943 לאחר שהגרמנים הכריעו את מורדי גטו ורשה, צולמה תמונה ובה ילד קטן מרים את ידיו כשהוא מאוים על ידי חיילים גרמנים נושאי נשק. תמונה זו נכללה בדו"ח שהגיש מפקד המשטרה יורגן סטרופ להיינריך הימלר. דו"ח זה הוצג כעדות במשפטי נירנברג. דימוי זה של הילד הקטן מגטו ורשה הפך לסמל עצמאי של השואה במקביל לסמל הטלאי הצהוב.
ראו
:
http://www.fpp.co.uk/History/General/WarsawGhetto/WarsawPic1.html

בצילום המקורי לא מופיע טלאי צהוב ואילו בתמונה שלפנינו בן רוטמן הוסיף אותו לכומתתו של הילד

יום חמישי, מאי 01, 2008

דיפטיכון שחור ולבן

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות יעל אלקיים וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

תיאור שכתבה היוצרת: מה בין המקום לאדם? המקום מאכל את האדם.

אין העולם הזה אלא כפרוזדור, אין האדם הנמצא בו אלא כחולף.

גודל: 62/52 ס"מ

טכניקה: אקריליק על בד

אודות האמנית: ילידת 1955, ישראל. בוגרת באמנות, הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. עובדת בטכניקות של אקריליק וגירים על בד ונייר. עוסקת בציור, איור, גרפיקה והוראה בתחום.