יום שבת, יולי 15, 2006

פיתגורס 2


טטרקטיס הוא משולש שבו השתמשו הפיתגוראים כדי להראות שהעשר הקדוש להם מורכב מארבע שורות שבראשונה נקודה אחת בשניה שתים בשלישית שלוש ובאחרונה ארבע  נקודות
 ניסיתי להמחיש כאן איך מתקבל המגן דוד משני טטרקטיסים משולבים
השתמשתי בתמונה שכבר פרסמתי בעבר שממחישה איך לבנות מגן דוד מטטרקטיס אחד כך שכעת בעצם מוצגות בפניכם שתי ההצעות
מגן דוד כסמל של שילוב בין ניגודים מופיע לדוגמה בתרשים מתוך ספרו של אליפז לוי "התורה של המאגיה הגבוהה", המתאר את המשמעות הסמלית של הכרובים בחזון יחזקאל שבתנ"ך. המשולשים השחור והלבן ממלאים תפקיד דומה לחלק הכהה והבהיר בסמל היין והיאנג, שהבאנו בהסבר קלף הקיסר: היסוד הזכרי והיסוד הנקבי שמשתלבים יחדיו. ארבע החיות המצויירות הן שור, אריה, נשר ואדם, חיות המרכבה המופיעות גם בקלף העולם.  שני המעגלים עם הכיתובים "פיתגורס" ו"יחזקאל" רומזים לסיפור מימי הביניים, שעל פיו המתימטיקאי והמיסטיקן היווני הקדום פיתגורס מסאמוס למד תורה מפי בן זמנו הנביא יחזקאל [1]. פיתגורס ותלמידיו ייחסו משמעויות מיסטיות למספרים השלמים, והמספר 6 זכה אצלם לתשומת לב מיוחדת משום שהוא "מספר מושלם", כלומר סכום המספרים שהוא מתחלק בהם (1,2,3) שווה למספר עצמו. על פי השקפתם של הפיתגוראים, המספרים הזוגיים הם בעלי אופי נקבי, והמספרים האיזוגיים בעלי אופי זכרי. המספר 6 הוא מכפלת המספר הנקבי הראשון (2) במספר הזכרי הראשון (שהוא 3, מכיוון שהמספר 1 הוא היחידה שהיא בסיס לכל המספרים, גם הזכרים וגם הנקבות). הפיתגוראים ראו אפוא במספר 6 סמל של איחוד מיני ושל נישואים.
==
[1] בספר נשמת חיים מאת ר' מנשה בן ישראל בפרק כ"א [מאמר רביעי עמוד 248]: אמונת הגלגול... מתייחס[ת] לפיתאגורס היות שהוא חידשה לאחר שנתעלמה ונסתרה, וגם הוא [פיתאגורס], לדעת אליכסנדר פוליסטור, למדה ושמעה מיחזקאל הנביא אשר היה רבו, כי החכמה המפוארת שהייתה לו והסודות הנפלאות  אשר בין צורותיו וציוריו ... מאין באו לו... אלא ודאי שרבו נביא ה׳ אשר קבל מסר לתלמידו ... אשר אמברוסימו, חכם מחכמי אומות העולם, באגרת שליח׳  לאיריניאו גוזר ומקיים היות הסכמה כוללת היותו עברי• וקלימינטי אליכסנדרינו בספרו החמישי מאמת שנימול היה • וכך הוא האמת כי יהודי היה וכל מה שחבר גנב ולקח מתורתנו  הקדושה והקבלה האמיתית".

תודה לפרפ' מאיר בר אילן שהפנה אותי למקור זה. 

תגובה 1:

zeevveez אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.