יום חמישי, יוני 26, 2008

אנה פרנק והטלאי הצהוב

אנה פרנק והטלאי הצהוב

התמונה באדיבות הציירת סוזן קיטר וכל הזכויות עליה שמורות לה. תודות לד"ר בתיה ברוטין שהפנתה אותי לקיומן של תמונות אלה וסייעה לי בהשגתן.

הדימוי של אנה פרנק מייצג את השואה במקביל לטלאי הצהוב, לעשן המשרפות, למספר ששה מיליון ולסמלים אחרים. להלן דוגמה להופעה משותפת נדירה של שני הסמלים האלה ביחד: אנה פרנק והטלאי הצהוב.

מתוך: בעיני האמן, סיפורה של אנה פרנק באמצעות עיון ביצירות אמנות, מדריך למורה, תכנית חינוכית לתלמידי הכיתות הבוגרות בבית הספר היסודי ולתלמידים בחטיבת הביניים, מאת בתיה ברוטין ואריאלה עמית בהוצאת המכללה האקדמית בית ברל 2007

סוזן קיטר, ציירת ומאיירת ספרי ילדים נולדה בסירקיוז שבמדינת ניו יורק, ארה"ב. סוזן היא נוצרייה שמרגישה קרבה לעם היהודי.

"דיוקנה של אנה פרנק"

שמן על בד

61 על 51 ס"מ, 1996

"ביצירה מתוארת הנערה אנה פרנק עם חיוך רחב ושמחה בעיניה כשהיא יושבת ליד שולחנה, יומנה פתוח, ידיה מונחות על היומן כאשר בידה הימנית היא אוחזת בעט. אנה פרנק לבושה בחולצת פסים בגווני כתום, ועל חזה בצד שמאל היא עונדת מגן דויד צהוב שבמרכזו המלה JUDE. לצורך ציור זה... האמנית השתמשה בתצלומים של אנה פרנק... הוסיפה את המגן דויד הצהוב... על כך כתבה אנה פרנק ביומנה ב- 20 ליוני 1942

במאי 1940 בא הקץ לזמנים הטובים: קודם המלחמה, אחר כך הכניעה, כניסת הגרמנים להולנד, ואז החלו הצרות שלנו, היהודים,. גזרה רדפה גזרה והחופש שלנו הוגבל מאד. היהודים חייבים לענוד טלאי צהוב; היהודים חייבים למסור את האופניים שלהם..."


אין תגובות: