שנה
|
א.
סקירות כלליות
|
1902
|
Vajda,
B., "On the History of the Shield of David" (Hungarian), in: Magyar
Zsidó Szemle XVII (1900), 310-322
|
1907
|
אייזנשטיין י.ד. , אנציקלופדיה אוצר ישראל, ניו יורק
1907-1913
|
1916
|
Güdemann,
M., "Der>Magen David< oder Davidschild", in: Monatsschrift
für Geschichte und Wissenschaft des Judentums 60 (=24) (1916), 135-139
|
1938
|
Nussenblatt,
T., "מגן דוד", in:
YIVO-Bleter 13 (1938), 460-476
|
1947
|
Grunwald,
M., "The Magen David [Translated from the German by Hilde Kisch]",
in: Historia Judaica 9 (1947), 178-188
|
1948
|
Scholem,
G. "מגן דוד - תולדותיו של סמל"
, in: Luah Haaretz, Tel Aviv 1948-1949, 148-163
|
1972
|
Scholem,
G., Art. on "Magen David", in: Encyclopedia Judaica, Vol. XI,
Jerusalem 1971 ff., 687-697
|
1990
|
קוסטה מ., "חתך הזהב חותם שלמה ומגן דוד", פועלים,
1990
|
1991
|
Plaut,
W.G., The Magen David. How the Six-pointed Star Became an Emblem for the
Jewish People, Washington D.C. 1991
|
1996
|
Oegema,
G.S., The History of the Shield of David. The Birth of a Symbol
(Realms of Judaism 62). Frankfurt a/M 1996. |
2000
|
הלל רויטר כתב בהרחבה בצרפתית בחוברת קונטרס, באפריל אלפיים,
על המקורות הלא יהודיים של הסמל מנקודת מבט חרדית (אנטי ציונית).
|
2007
|
ברקן, ז. , מגן דוד שחור לבן, הוצאה פרטית, 2007. הספר מסכם
את הבלוג "אלבום מגן דוד".
|
שנה
|
ב. צורת הסמל
|
2007
|
ברקן, ז. , מגן דוד שחור לבן, הוצאה פרטית, 2007
|
1990
|
קוסטה מ., "חתך הזהב חותם שלמה ומגן דוד", פועלים,
1990
|
1990
|
Illuminations
from Hebrew Bibles of Leningrad. Originally Published by D. / Günzburg and V.
Stassoff. Facsimile of the 27 Original Large Colour Plates Accompanied by a
New Introduction with 25 Additional Plates by B. Narkiss , Jerusalem 1990
|
1886
|
Gunzburg,
D.; Stassof, V. L'ornement hébreux, Berlin 1905 (= Ornamentation des anciens
manuscris hébreux, St. Petersburg 1886)
|
1974
|
Avrin, L.,
The Illumination of the Moshe ben Asher Codex of 895 C.E. , Diss. Univ.
Michigan 1974
|
שנה
|
ג. שם הסמל
|
500
|
המקור הקדום ביותר לביטוי חותם שלמה נמצא בתלמוד בבלי, גיטין
ס"ח, שם מובאת אגדה המספרת שלשלמה המלך הייתה טבעת חותם שבאמצעותה שלט
בממלכת השדים.
|
500
|
הביטוי מגן דוד מוזכר לראשונה בתלמוד בבלי, (מסכת פסחים, דף
קי"ז, ב) כשם של הפטרה
|
1956
|
Preisendanz,
K., Art. on "Salomo", in: Paulys Realencyclopädie der Classischen
Wissenschaft Supplement 8, Munich 1956, cols. 660-704
|
1997
|
גולדמן זאב, סמל השושן: מקורו, משמעותו ותולדותיו בימי קדם, שנתון
למקרא ולחקר המזרח הקדום,מאגנס תשנ"ז ע' 197 -221)
|
2000
|
אורי אופיר, כתב במחקרו (בעיתון הצופה ב - 9.5.2000. בעיתון
מקור ראשון ב - 23/4/2004. בירחון "זמן ומקום" – באייר תשס"א)
על מקורו היהודי של המגן דוד, כי בתקופת יציאת מצרים אלוהים ברא את המגן דוד
במנורת המשכן. אורי אופיר הוכיח על פי מפרשים מסורתיים שהמגן דוד היה בצורת פרח
שושן צחור.
|
1991
|
Klagsbald,
V., "'Comme un lis entre les chardous'. De la symbolique de la fleur de
lis aux origines du Magen Dawid", in: Revue des études juives CL.1-2
(January-June 1991), 133-150
|
1966
|
איילת השחר הראובני מציגה במאמרה (התפרסם בעיתון
"היום" 1/7/1966: "מצמחי התנ"ך והתלמוד, השושן
ומגן-דוד") תיאוריה לפיה בתקופת דוד היה המגן הקרוי על שמו עשוי מחודים
שאותם היה החייל נועץ בקרקע באמצעות דריכה ברגלו בבחינת התגשמות נבואת בלעם
"דרך כוכב מיעקב". לטענתה המגן דוד נבנה בצורת השושן (ליליום קנדידום)-
הוא נרקיס העמקים.
|
שנה
|
ד. משמעות הסמל
|
1922
|
Grotte,
A. (and H. Vorwahl), "Eine neue Hypothese über den Ursprung des Magen
David" (and "Das Hakenkreuz"), in: Monatsschrift für
Geschichte und Wissenschaft des Judentums 66 (=30) (1922), 1-11
|
1934
|
Michaelis,
J., "Das Davidschild. Ein Versuch zur Wiederauffindung des
Symbolinhaltes", in: Der Morgen (1934), 80-85
|
1950
|
Wachseler,
T., (טוביה וכסלר) 'המגן דוד משמעותו ומוצאו',
in: Ha-Olam 26.1.50, 323-324 and 2.2.50, 339
|
1953
|
Diamant, P. I., "?כיצד הפך מגן דוד סמל
היהדות" , in: Reshummot 5 (1953),
93-103
|
1970
|
כוכב הגאולה, פראנץ רוזנצווייג, ירושלים: מוסד ביאליק ומכון
ליאו בק, תש"ל. הפילוסוף פרנץ רוזנצוויג נתן פירוש ייחודי למגן דוד, כשטען
שיש משולש בסיסי שמאפיין את מוקדי המחשבה הפילוסופית בעולם: אלוהים, אדם, עולם,
בעוד המשולש השני מסמל את שלשת עקרונות היסוד של היהדות: בריאה התגלות וגאולה.
|
1987
|
Eder, A.,
The Star of David. An Ancient Symbol of Integration, Jerusalem 1987
|
שנה
|
ה. שימוש בסמל
|
|
נוצרים קופטיים
|
1904
|
J.
Strzygowski, Koptische Kunst,
Catalogue general des Antiquites Egyptiennes du Musee du Cairo, Bd. XII, Wien 1904, p. 140, 231. |
מוסלמים
|
1994
|
ד"ר רחל מילשטיין, חותם שלמה, בהוצאת מגדל דוד,
המוזיאון לתולדות ירושלים, 1994
|
קבלה
|
2011
|
אידל משה, נחמיה בן שלמה הנביא על מגן דוד והשם טפטפיה:
ממגיה יהודית, לקבלה מעשית, ולקבלה עיונית. תא שמע א (תשע"ב) 1-76, 2011
|
קבלה
|
2008
|
גרשם שלום, "מגן דוד: תולדותיו של סמל", בהוצאת
משכן לאמנות עין חרוד, 2008
|
ציונות
|
1896
|
Herzl,
Th., Der Judenstaat. Versuch einer modernen Lösung der Judenfrage, 1896,
reprint Berlin 1918
|
אנטישמיות
|
2001
|
סקירה כללית מנקודת מבט
אנטישמית
O. J. Graham, Six-Pointed Star: Its Origin and
Usage, 2001.
|
אנטישמיות
|
1976
|
Hirsch
Goldberg The Jewish Connection. NY: Stein & Day, 1976
.סקירה
כללית מנקודת מבט אנטישמית
|
Notes
|
שנה
|
ו. סמלים נלווים
|
טלאי צהוב
|
1996
|
Oegema,
G.S., The History of the Shield of David. The Birth of a Symbol
(Realms of Judaism 62). Frankfurt a/M 1996. |
טלאי צהוב
|
2008
|
ברקן ז., אלבום הטלאי הצהוב, הוצאה פרטית, ירושלים 2008
|
פנטגרמה
|
1930
|
Winkler
H. A., Siegel und Charaktere in der Muhammedanischen Zaubere
|
פנטגרמה
|
1918
|
José
Leite de Vasconcelos, Signum Salomonis, 1918
|
דגל ישראל
|
1991
|
אליק מישורי, לקורותיו של דגל מדינת ישראל, קתדרה, 62,
תשנ"ב, 1991, 155-171.
|
מנורה
|
1998
|
רחל ארבל, בין המנורה והמגן-דוד: סמל ציוני בהתגבשותו לאור
המנורה, קטלוג תערוכה, ירושלים: מוזיאון ישראל, תשנ"ח, 1998, עמ' 187-190 .
|
מנורה
|
1999
|
Rachel
Arbel In the light of the Menorah, 1999. - p. 205-209.The book concludes with
a discussion of the relationship between the menorah and the Magen David, a
symbol that has accompanied the menorah since the late middle Ages, sometimes
even taking its place.
|
ממצא
|
שנה
|
ז. ממצאים אחדים
|
אבן גבול בווינה
|
1913
|
גרונוואלד מ., געשיכטע דער יודען אין ווין 1625-1740 , וינה
1913
|
אבני חופה
|
1991
|
Wiesemann,
F., "Der Davidstern auf Hochzeitssteine", in: Der Davidstern.
Zeichen der Schmach - Symbol der Hoffnung, Stegemann, W.: Eichmann.J. (Ed.).
Dorsten 1991, 86-91
|
אגינה, אי ביוון
|
1907
|
Ernest
Babelon, Traite des monnaies grecques et romaines. II, 1 (Paris 1907) p. 661.
|
בולים
|
1957
|
Tolkowsky,
E., "The Magen David on Stamps", in: The Holy Land Philatelist
111.33 (July 1957), 738-739
|
גבעון
|
1973
|
אפרים שטרן ארץ-ישראל בשלהי תקופת המלוכה :
סקירה ארכיאולוגית, קדמוניות ו’, תשלג 1973.
מובאות שם תמונות של חרסים מגבעון מהמאה השמינית לפנה"ס ועליהם מגן דוד. |
דגלי מדפיסים
|
1943
|
Yaari, A., Printer's Marks. From the Beginning of Hebrew
Printing to the End of the 19th Century (Hebrew and English), Jerusalem 1943
|
הגניזה בקהיר
|
1886
|
Gunzburg,
D.; Stassof, V. L'ornement hébreux, Berlin 1905 (= Ornamentation des anciens
manuscris hébreux, St. Petersburg 1886)
|
הקסגרמה אטרוסקית
|
1929
|
Jeremias
A., Handbuch der altorientalischen Geisteskultur, 1929, p. 196, Abb. 115.
|
הקסגרמה נבטית מחפירות גזר
|
1912
|
Macalister,
R.A.S., The Excavations at Gezer, Vol. III, London 1912
|
חותם מצידון
|
1934
|
Diringer,
D., Le Iscrizione antico-ebraiche Palestinesi, Florence 1934
|
חותמות
|
1987
|
Friedenberg,
D. M., Medieval Jewish Seals from Europe , Detroit 1987
|
חותמות מהתקופה המינואית בכרתים
|
1981
|
Yule,
Paul, Early Cretan seals: a study of chronology (Marburg studies of Pre- and
Early History, Vol. 4)
Mainz 1981 |
כפר נחום
|
1916
|
Kohl, H.;
Watzinger, C., Antike Synagogen in Galilea, Leipzig 1916
|
לוח זמנים
|
1990
|
קוסטה מ., "חתך הזהב חותם שלמה ומגן דוד", פועלים,
1990
|
מגידו
|
1935
|
Herbert
G. May, Material Remains of the Megiddo Cult, (Chicago 1935, p. 6.)
|
מצבה בטרנטום
|
1902
|
Adler,
H.M., "The Jews in Southern Italy", in: Jewish Quarterly Review 14
(1902), 111-115
|
סמל בירה
|
1990
|
Freimark,
P., "Davidschild und Brauerstern. Zur Synonymie eines Symbols", in.
Jahrbuch 1990 der Gesellschaft für die Geschichte und Bibliographie des
Brauwesens e.V., Berlin 1990, 49-69
|
פומפיי
|
1930
|
Marion
Blake, The Pavements of the Roman Buildings, 1930
|
צרפת ובריטניה בתקופת הברונזה
|
1880
|
Dakwins
William Boyd., Early Man in Britain and His Place in the Tertiary Period,
London, 1880, p. 378,
|
הוברמן, אידה, and Ida Huberman. “Symbolism in Jewish Art Before the Emancipation and the Changes That Followed in Its Wake / סמלים באמנות היהודית לפני האמנסיפציה והשינוי בעקבותיה.” Proceedings of the World Congress of Jewish Studies / דברי הקונגרס העולמי למדעי היהדות, ח, 1981, pp. 113–118. JSTOR, www.jstor.org/stable/23528712.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה