יום ראשון, מאי 18, 2008

ויכוחים וקעקועים

מתוך

שאלה: כיום ניתן להוריד את הקעקוע בעזרת לייזר כאילו לא היה, ולכן אני לא מבין מדוע אסור לעשות קעקוע
?

תשובת רב אוניברסיטת בן גוריון, גיל הכהן בליזובסקי

כתוב בתורה איסור הקעקוע, ספר ויקרא
 (יט , כח)

"וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם, אֲנִי ה'"...

על זה כתב הרמב"ם הקדמה מצוות לא תעשה פרק מא... ובספר המדע, הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים (פרק יד,יא... פרק טו... פרק כב...) בשולחן ערוך חלק יורה דעה סימן קפ: איסור כתובת קעקע וקריחה על מת סעיף א... צריך להבין שהמתווכח עם הכתוב בתורה, מתווכח עם הקב"ה!

נדמה לי שתשובת הרב מייצגת את הלך הרוח הכללי בקרב הרבנים האורתודוקסים בימינו, אך ראוי לציין שלא תמיד חשבו כולם באותו אופן. ראו למשל במאמר של פרופסור מאיר בר אילן גרסה לפיה בעבר הרחוק, בזמן שחוקקו ההלכות הראשונות בעניין קעקוע, נהגו ככל הנראה יהודים שומרי מצוות רבים לחרוט בבשרם מבלי שיוציאו אותם מכלל ישראל. למען ההקפדה על רחבות האופקים נציין גם שראשון המתווכחים עם הקב"ה היה אברהם אבינו שניסה להציל את אנשי סדום מן האש והגופרית עוד לפני שהייתה תורה שבכתב לנגד עיניו

מעניין אותי גם מה יאמר הרב הנכבד על הקטע הבא מ
"מדרשי צלמוות- הגדה ליום השואה"

במחנה הריכוז, ערב אחד לאחר העבודה, רב קרא לשלושה מעמיתיו והקים בית דין מיוחד. כשהוא עומד בפניהם וראשו מורם בגאון בפניהם, הוא אמר כך
כוונתי להרשיע את האלוהים ברצח, כי הוא מחריב את עמו ואת התורה שנתן להם בהר סיני. יש בידי הוכחות שאין נגדם עוררין. שפטו ללא מורא, ללא עצב, וללא משוא-פנים...
המשפט המשיך לפי כל כללי הטקס המקובלים, עם עדים לכל צד ודיונים. ההחלטה התקבלה פה אחד: אשם 
[מתוך: תפילה ארבע עשרה]

אין תגובות: