יום רביעי, מאי 14, 2008

התייחסויות רבנים לטלאי הצהוב

ד"ר חיים שלם מ"מכללת ירושלים- המרכז ללימודי השואה" הביא לידיעתי התבטאות נבואית של הרב משה קלנברג בספרו "ידי משה" , שיצא לאור בשנת 2005 שם נכתב בעמוד :227
מהטלאי הירוק [הכוונה לצהוב, בלשון חז"ל] שהיינו מצוינים נרים נס ציונה
הדברים הם מתוך דרשתו האחרונה שך הרב קלנברג מיום 13 יוני 1942 שלאחריה נשלח למחנה האסירים לה-לנד בצרפת ומשם לאושוויץ, שם נספה
"נס-ציונה"צרוף מילים הלקוח מספר ירמיהו (פרק ד, פסוק ו'
שְׂאוּ-נֵס צִיּוֹנָה, הָעִיזוּ אַל-תַּעֲמֹדוּ
ובעמוד 57 באותו ספר
אנו כופים ראשינו ומקבלים עלינו הכתם [הטלאי] בחיבה כאות הכבוד
הרב קלנברג הגיע לצרפת מגליציה בשנות השלושים והיה רבה של קהילת מץ
מתוך:
חיים שלם, "מי יתן ויכתבו מילי", הצופה 21  באפריל 2006
לאחר תחקיר ארוך ומורכב הצליחה אסתר פרבשטיין, ראש המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, לזהות את שם המחבר, לגאול את כתב היד ולהוציא לאור את הספר "ידי משה"... בצדק השוותה פרבשטיין את עצם הדרשה הזו עם קריאתו המפורסמת של אחד ממנהיגי הציונות בגרמניה רוברט וולטש מאפריל 1933 שקרא לבני עמו "שאוהו בגאון את הטלאי הצהוב". אולם לא רק וולטש הקדים בעצם הרעיון את הרב קלנברג. בהקשר זה ראוי להזכיר כאן גם את הרב ד''ר יוסף קרליבך הי"ד, רבה של המבורג, שהקדים את הרב קלנברג, ובדרשתו על עניין הטלאי הזכיר את דברי ההגדה של פסח "מלמד שהיו מצוינים שם", ואת דברי המדרש "שלא שינו את שמם ולא שינו את לשונם ולא שינו את לבושם"...
"ובזרוע רחקו הרבה יראים וגרשום מהסתפח בנחלת אלוקים [...] וגם את זה לעומת זה עשה אלוקים. אות הטלאי הירוקה במגן דוד על הלב, כנגד המגן דוד שנשאו ופרקו אות התפילין וכד', ועם אלה אשר בקשו התנכרות ליהדות, כל רואיהם יכירום" (עמ' 220–221). לפי הרב קלנברג החליפה הציונות את הכוכב היהודי האמוני בכוכב לאומי ללא תוכן יהודי, וכנגד זה בא הכוכב בגלגולו העכשווי, הצהוב (פרבשטיין, עמ' 61–62

אין תגובות: