יום שבת, מאי 31, 2008

לוגו ישראל שישים בערבית

בראש האתר של משרד ראש הממשלה בשפה הערבית יש לוגו של ישראל חוגגת שישים בערבית.

אשמח לצלם לוגו כזה בשטח, אבל איפה אפשר למצוא אותו חוץ מאשר באתר של משרד ראש הממשלה?

ואולי לא היו הדברים מעולם?

ואולי זאת בדיחה?!

נסו לקרוא את תיאור הלוגו מנקודת מבט של ערבי:

מתוך : http://www.pmo.gov.il/PMO/vadot/ind/des2404.htm

הלוגו שנבחר מספר את סיפורה של המדינה. סלסוליו של הסרט הכחול שבונים את ה60- הם הסמל לנפתוליה, תלאותיה ופיתוליה של המדינה בשישים שנותיה, אבל דרך עיניים אופטימיות - עם תנועה של מעוף וצמיחה - כלפי מעלה. התנופה, הרוח, התקווה, הכל מתחבר יחד ויחד כולם

כולל ערבים?

נושאים עיניים למגן דוד, לישראליות, ליהדות. מגן הדוד שעומד כמגדלור יציב ואיתן - בראש המחנה! ואת כולם מחבר הילד - העתיד שלנו, התקווה שלנו, המחר שלנו. הלוגו שלנו מספר סיפור מרגש, מחבר, הוא לא חותמת, הוא נושם! הוא זז! הוא חי! הצבעוניות הכחולה (על כל גווני הכחול), משדרת לאומיות, אחדות, תקווה, אופטימיות וכוח!

מתחת לכל הדבר הזה ישנו גרעין של רצינות והוא שהמגן דוד שייך למוסלמים לא פחות מאשר ליהודים, אלא שאצלם הוא נקרא בשם "חותם שלמה". סמל זה מופיע באלפי מסגדים החל מתחילת האיסלאם ועד לימינו אלה. מאז הקמת המדינה המגן דוד מזוהה עד כדי כך עם מדינת ישראל שרוב המוסלמים אינם מתעניינים כלל בקורות הסמל ובזיקתו העמוקה לדתם, ואלה שיודעים את האמת משתדלים למחוק מהמסגדים את מגני הדוד שניתן להפיל בלי להפיל את המסגד...

מבוך או מבוכה או בית לאומי

לצפייה באיור מבריק של דיויד סימונס

הקליקו על הקישורית הבאה

http://media.economist.com/images/20080405/D1408LD1.jpg

משקפי שמש ישראל 60

ראו

http://www.russiatoday.ru/media/news/a/4822a620a9cdf.jpg

מגניב או לא מגניב?

יום שישי, מאי 30, 2008

חסיד ברסלב מרקד

מגן דוד ענק על חולצתו של חסיד ברסלב

מגן דוד ענק על חולצתו של חסיד ברסלב שמרקד לו על גבי מודעה שמזמינה את הציבור לחגיגות לרגל שנת השישים לעצמאותנו. הצרוף של מגן דוד וחסידות (ברסלב או כל חסידות אחרת) הוא נדיר ואפילו מוזר כי בעיני החסידים למיניהם הסמל מזוהה עם המדינה ואילו הם אינם מזדהים אתה, בלשון המעטה.

תגובות לפתיחה תערוכה בנושא מגן דוד

שמשון הל-אור, מנהל פורום אמנות בynet , ביקש מן המשתתפים בפתיחה של תערוכת "אלבום מגן דוד" בבית העיתונאים שהתקיימה ב- 17 באפריל לספר לו איך היה והם ענו לו בהרחבה. ראו:

http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-860-18061-23725716.html

יום חמישי, מאי 29, 2008

חווה יהב, מגן דוד

מגן דוד צבעוני וחגיגי אמנות ישראלית

התמונה ובמרכזה מגן דוד צבעוני וחגיגי באדיבות הציירת והפסלת חווה יהב וכל הזכויות עליה שמורות לה

יום רביעי, מאי 28, 2008

לוגו מסית

הר הבית ללא המסגדים ובצורת מגן דוד

בלוגו של תנועת "נאמני הר הבית" נראה הר הבית ללא המסגדים ובצורת מגן דוד. הכיתוב: "עלה נעלה וגם יכול נוכל לה" לקוח מפרשת המרגלים שבספר במדבר יג:ל. מן החיבור של הטקסט והלוגו משתמעת קריאה להסרת המסגדים מהר הבית, או לפחות הבעת רצון של מפרסמי המודעה שהדבר יקרה.

המודעה צולמה על ידי לפני ימים אחדים מעל גבי לוח מודעות עירוני.

הצגת הר הבית בצורת מגן דוד הופיעה כבר באקס ליבריס שצייר אפרים משה ליליין לפרופסור מרטין בובר, אלא ששם נראים המסגדים באופן בולט.

לבו של המגן דוד

דגל ישראל נראה כמו כביש לבן מוקף בשתי מדרכות כחולות

צילום של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו. בדרך כלל אינני נוהג לכלול תמונות של הדגל באתר זה שהרי הדגל הוא סמל עצמאי, למרות שהוא כולל בתוכו את המגן דוד. הפעם החלטתי לפרסם תמונה זו בגלל הסמל של הלב, שהוא בעצם הסמל השלישי המופיע בסטיקר קטן זה. משמעות שלושת הסמלים היא אהבת הארץ, פטריוטיזם. ההופעה של הסטיקר על רכב ביחד עם המלה "שדרות" גם הביאה לי את האסוציאציה שדגל ישראל נראה כמו כביש לבן מוקף בשתי מדרכות כחולות.

בנין מגן דוד אדום באשדוד

מגני דוד אדומים

בדרך כלל אינני מפרסם כאן מגני דוד אדומים, מכיוון שלמרות קרבתם לסמלנו הלאומי הם סמלים עצמאיים, אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל, והפעם לא יכולתי להתאפק, כי לא רק המגן דוד אדום אלא הבניין כולו אדום. ארכיטקטים שיאמצו את הרעיון עשויים לבנות לנו בניינים כחולים על מנת שיתאימו למגן דוד שבדגל.

יום שלישי, מאי 27, 2008

דגל שישים לישראל

מגן דוד בלוגו

בכביש ירושלים ת"א החל מן היציאה מירושלים ועד שער הגיא פרושים עשרות דגלי שישים לישראל (כולל מגן דוד בלוגו) שיורדו ככל הנראה רק בשנה הבאה. כל דגל מהווה שגריר של סמלנו הלאומי.

בול לרגל שחרור מחנות הריכוז

בולים, טלאי צהוב,

הבול הוצא למלאת 20 שנה לשחרור מחנות הריכוז הנאצים.

המעצב יעקב צים

יום ההופעה 27.4.65

המלה "זכור" מזכירה את הפסוק "זכור את עשה לך עמלק" ויוצרת זיקה בין הנאצים לבין עמלק.

הצייר והגרפיקאי יעקב צים הוא ניצול שואה, יליד סוסנוביץ' שבפולין, תושב מוצא עלית. סיים את לימודיו בבצלאל בשנות החמישים, ומלמד מזה שנים רבות ב"מכללת תלפיות".

מתן תורה ועגל הזהב-4

נביא שמחזיק בידיו מגן דויד לא שלם

התמונה באדיבות הצייר ז'ק הלר. כל הזכויות שמורות (c) ז'ק הלר 2008

לפנינו יצירה אחת מתוך כשלושים עבודות בכל מיני גדלים שהוצגו בשנים 1978- 1977 ברחבי אירופה בתערוכה של אמנות דתית. בתמונה עץ, שנראה כמו נביא שמחזיק בידיו מגן דויד לא שלם, וזה קשור לשבירת לוחות הברית. העץ קשור לעץ החיים. ברקע כמה ראש עגל - רמז לעגל הזהב.

יום שני, מאי 26, 2008

מתן תורה ועגל הזהב-3

המשולשים השבורים מזכירים את המגן דויד

התמונה באדיבות הצייר ז'ק הלר. כל הזכויות שמורות (c) ז'ק הלר 2008

זוהי יצירה אחת מתוך כשלושים עבודות בכל מיני גדלים שהוצגו בשנים 1977- 1978 ברחבי אירופה בתערוכה של אמנות דתית. בתמונה עץ שמחזיק משולשים שבורים וברקע כמה ראשי עגלים. המשולשים השבורים מזכירים את המגן דויד ואת שבירת לוחות הברית. העץ קשור לעץ החיים.

מתן תורה ועגל הזהב-2

המשולשים השבורים מזכירים את המגן דויד

התמונה באדיבות הצייר ז'ק הלר. כל הזכויות שמורות (c) ז'ק הלר 2008

יצירה אחת מתוך כשלושים עבודות בכל מיני גדלים שהוצגו בשנים 1977- 1978 ברחבי אירופה בתערוכה של אמנות דתית. בתמונה עץ שמחזיק משולשים שבורים וברקע כמה ראשי עגלים. המשולשים השבורים מזכירים את המגן דויד ואת שבירת לוחות הברית. העץ קשור לעץ החיים.

מתן תורה ועגל הזהב-1

ראש של שור עם מגן דויד ועם ביצה

התמונה באדיבות הצייר ז'ק הלר. כל הזכויות שמורות (c) ז'ק הלר 2008

זוהי יצירה אחת מתוך כשלושים עבודות בכל מיני גדלים שהוצגו בשנים 1977- 1978 ברחבי אירופה בתערוכה של אמנות דתית. בתמונה ראש של שור עם מגן דויד ועם ביצה. לדברי האמן היצירה קשורה לכתב הקדמוני המצרי ולאל תור.

יום ראשון, מאי 25, 2008

דניאלה קלאוזנר, חתונה בשחור

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהובהתמונה היא באדיבות דניאלה קלאוזנר וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה 2008 במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר
טכניקה : הדפס לינוליאום
(שני הדפסי לינוליאום, האחד על נייר צהוב והשני על גזה, מודבקים זה על גבי זה)
דברי האמנית אודות היצירה
חתונת הוריי שלמה (בנדי) ואגי לבית וייס, 14.5.1944 בבית הכנסת בבודפשט הונגריה. בעיצומה של מלחמה. הייתה שמועה שגברים צעירים ואקדמאים (אבי זה אך סיים דוקטורט בכימיה) לא יילקחו למחנות עבודה במידה והם נשואים. לכן זוגות צעירים רבים מהרו להתחתן. הורי שיצאו למעלה מחמש שנים החליטו להתחתן במהירות
דברי האמנית אודות עצמה
ביולוגית בהשכלתי ובעסוקי הקודם. מזה כ-11 שנה עוסקת באמנות, תלמידתה של הציירת ברוריה הסנר. בנוסף, עוסקת בהדפס ותחריט אצל דן קריגר במוזיאון תל אביב. חברה בעמותת אמני נתניה

פוליטיקאים צעירים מאוסטריה ביקרו בתערוכת הטלאי הצהוב

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב

רלי ווסר, אוצרת התערוכה "הטלאי הצהוב" המוצגת בימים אלה בבית יגאל אלון בצפת כתבה לי כי בתשיעי למאי, היום הרשמי בו הוכרז ניצחון בעלות הברית על הרייך השלישי, ביקרו בתערוכת הטלאי הצהוב בצפת חמישה פוליטיקאים צעירים מאוסטריה. הוזמנו שני ניצולי שואה לשיחה עימם במתחם התערוכה. הפוליטיקאים זכו לסיור עם הסבר מלא אודות כל אחת מהיצירות ועל האמנים, ובסוף הסיור בתערוכה התיישבו במרכז האולם לשיחה עם ניצולי השואה, שאחד מהם היה בין הלוחמים בצבא שהביסו את הנאצים. המעמד היה מרגש. הם יצאו עם פרוספקטים של התערוכה ועם דמעות בעיניים.

ראו תמונות מהביקור (כל הזכויות שמורות לאשלי ווסר 2008)

יום שבת, מאי 24, 2008

אפרת לביא, מגינים לדוד

תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהובהתמונה היא באדיבות אפרת לביא וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה 2008 במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר. גודל: 
60X70
 ס"מ
טכניקה: שמן על קנבס תיאור: הדחיפה להולדתה של מדינת ישראל לאחר השואה אודות האמנית: אפרת לביא, בת 41, חיה ויוצרת מזה 23 שנים בראש פינה בטכניקות שונות ומגוונות המשלבות תלת ממד ומחזור עם אמונה מהות וסביבה

דור שני לניצולי השואה

דור שני לניצולי השואההתמונה היא באדיבות חוה יהב וכל הזכויות עליה שמורות לה
כותרת: דור שני לניצולי השואה
להלן הסברה של היוצרת

הדמות למטה מימין היא דור שני לניצולי השואה (כמוני). מעליה בצד ימין משתרך תור ארוך של דמויות חסרות פנים, העונדות על ליבן סמל מגן דוד, בצבע צהוב בגוון השיגעון. במרכז תהו ובהו, אש ותימרות עשן. תהלוכות של דמויות חסרות פנים עונדות על דש ליבם סמל צהוב של שיגעון. על המגן דוד הצהוב היה כתוב 
jude
בציור זה נרמז בכתובת בצד ימין למטה,יהוד, הכוונה למלה יהודי בלי סיומת היוד שהיא כמו שם חיבה. באמצע הציור מופיעים מספרים שקועקעו על זרוע הנספים והמספר 6.000.000
למעלה בצד שמאל, ספר תנ"ך פתוח עד היום הזה, למעלה כתוב "אבא אמא", כזעקה. סביבה של סיוטים וזיכרונות של הורים ניצוליי פולין, שמלווים אותי מיום בואי לעולמנו. נולדתי בארץ ישראל- תקומה חדשה ישנה לעמינו

מגן יבנה


פסל מגן דוד של תיאו קוסטר בביצוע דודו ארגמן בכניסה לגן יבנה נראה שונה מכל זווית שתסתכלו עליו. מבחינה זו הוא אחד הפסלים שמדגימים באופן המיטבי את יתרון התלת ממד על הדו ממד. לכן בחרתי לצלם אותו תוך כדי נסיעה מסביב לכיכר.

ראו את הגרסא הרשמית

יום שישי, מאי 23, 2008

סיור בבית המקדש


סרטו של יניב שפירא שהכין פמוטים ענקיים לפי התאוריה של אורי אופיר על מקורו של המגן דוד ממנורת המשכן

הופק על ידי חברת רפרש לאנימציות תלת ממדיות וסרטי תדמית
www.refresh.co.il

Contact: Ronen: 0506797722

האבטר של אלן מילר

מגן דוד משמש כאבטר
לאלן מילר יש כשלוש מאות צילומי קעקועים מתוך כחמש עשרה אלף תמונות שהעלה לאתר שלו בפליקר והוא כל כך מחובר לנושא הקעקועים עד כי אחד הקעקועים האלה בצורת מגן דוד משמש כאבטר שלו
אבטר הוא הסמל שמלווה את שמו של בעל האתר בפליקר

יום חמישי, מאי 22, 2008

קעקוע גב

קעקוע מגן דוד פטריוטי על הגבקעקוע מגן דוד פטריוטי על הגב
צילום של אלן מילר

כל הזכויות שמורות לאלן מילר

לכל מי שמתעניין בקעקועים בכלל ובקעקועי מגן דוד בפרט מומלץ לקרוא את מאמרו האנציקלופדי והמחכים של פרופסור עוז אלמוג באתר "אנשים ישראל - המדריך לחברה הישראלית". בעתיד יקושר מאמר זה לתמונות רבות של קעקועי מגן דוד.

מצאתי שם פזמון (שכתב חיים חפר ב"ספר הפזמונים של חיים חפר", עמוד 98) על ספן עברי עם כתובת קעקע, שזכה בזמנו לביצוע נפלא של רביעיית "מועדון התיאטרון" שעדיין מהדהד באזניי:

היה היה מלח עברי/ עם כתובת קעקע/ ולו היה חזה בריא/ עם כתובת קעקע,

חרט את הרצל בפרופיל
בכתובת קעקע
חצר תל חי שבגליל
בכתובת קעקע
ואוטוגרף של מר שיטרית
בכתובת קעקע
ומסביב מגן דוד
בכתובת קעקע



קעקוע זרוע

תליון מגן דוד פטריוטיתליון מגן דוד פטריוטי וקבוע
יותר עדיף מתליון על הצוואר
כל הזכויות שמורות לצלם החיפאי הפורה אלן מילר
שפרסם באתר שלו כשלוש מאות קעקועים

מזוזה שננטשה

מגן דוד זעיר,

צילום של חיים שטייר שכל הזכויות עליו שמורות לו

חיים כתב לי שהמחשבות שליוו אותו למראה המזוזה שבבית הכנסת העזוב שבקיבוץ רגבים היו:

משנה מקום - משנה מזל

או

כך חולפת לה תהילת עולם

או

ננעלו שערי שמים 

מה שעניין אותי במזוזה זו היו דווקא הפרטים העיצוביים: הכתר שבראשה שבו יש מגן דוד זעיר, וכן העיגול שבתוך המגן דוד שבמרכז המזוזה שדומה לספרה אפס.

יום רביעי, מאי 21, 2008

קעקוע על יחסי ישראל ארה"ב

קעקוע על יחסי ישראל
הנשר האמריקאי נותן חיפוי אווירי למגן דוד הישראלי
התמונה צולמה בידי אלן מילר וכל הזכויות עליה שייכות לו
אלן כתב מתחת לתמונה שהבחור המצולם הוא אמריקאי, והוא סיפר לו שעשה את הקעקוע בעקבות נפילת מגדלי התאומים 11 לספטמבר 2001

קעקוע חי

קעקוע חי
התמונה של הקעקוע צולמה בידי אלן מילר וכל הזכויות עליה שייכות לו

יום שלישי, מאי 20, 2008

עזרה ראשונה

מגן דוד אדוםמגן דוד אדום (במשמעות) משורטט בלבן על גבי שחור על גבי איור של כף יד עם אצבעות חבושות. במבט ראשון קצת קשה להבין כי נדמה שזו חמסה עם מגן דוד, אבל אחרי שקוראים את המלים "עזרה ראשונה" קולטים שמדובר באצבעות חבושות. בדרך כלל אני לא מכניס לאתר הזה את הסמל של מגן דוד אדום, שהוא סמל נפרד, שראוי אולי שיקבצו תמונות שלו באתר לחוד. הפעם אני מעגל פינות בגלל שהוא מצויר בלבן שחור ולא באדום.
צילום של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו

סמלים נרדפים

סמל נרדף למגן דוד

קעקוע מגן דוד על גבי מפת ישראל 

מפת ישראל היא סמל נרדף למגן דוד כמו גם הכותל המערבי, דיוקן הרצל, מנורה, אריות, לוחות הברית, שרוליק. כל אחד מסמלים אלה מייצג את אותו מסר פחות או יותר ויש להם נטייה להופיע בזוגות ובשלשות לחיזוק המסר המשותף. באופן דומה יש סמלים נרדפים גם לטלאי הצהוב כאשר כל אחד מהם מסמל את השואה:

הנער מגטו ורשה שמרים את ידיו אל מול חיילים גרמנים שמאיימים עליו בנשקם.

כתונת הפסים של אסירי המחנות (שנקשרת אסוציאטיבית לכתונת שמופיעה בסיפור המקראי אודות יוסף בן יעקב).

הפסוק מיחזקאל " בדמייך חיי".

גדרות התיל של מחנות המוות.

עשן המשרפות.

להבות האש שהציתו את בתי הכנסת היהודיים בליל הבדולח.

אות קין.

עקידת יצחק.

מה שמעניין הוא שלמרות זהות הצורה בין המגן דוד לטלאי הצהוב סמלי משפחות הנרדפים שלהם אינם נוטים להתערבב זה בזה וקשה מאד למצוא ביחד את הרצל עם הטלאי הצהוב או את הכותל המערבי עם שרוליק.

יום שני, מאי 19, 2008

חולצה מה זה פטריוטית

חולצה מה זה פטריוטית מגן דוד

כל הזכויות שמורות לאלן מילר מחיפה שצילם תמונה זו לאחרונה בפסטיבל הרחוב בדיזנגוף.

פרוייקט תגלית בשנת הששים

לוגו של פרוייקט תגלית

מגן דוד בלוגו של פרוייקט תגלית שנמצא בתוך האפס של המספר ששים לרגל שנת הששים. במקרה השתחל לתמונה גם הכוכב המחומש, הפנטגרם, שככל הנראה מרגיש קצת מקופח בשנה שבה המגן דוד תופס את הבמה כולה. בחלון האוטובוס שמסיע את צעירי פרוייקט "תגלית" ברחבי ארץ ישראל נשקפת גם שקיעת שמש שכלל לא נלקחה בחשבון בעת הצילום

יום ראשון, מאי 18, 2008

שובל של מטוס

גני הדוד שחורים

הצילום נעשה בידי חיים שטייר במאי 2008 וכל הזכויות עליו שמורות לו.

המטוס המצולם קשור ככל הנראה לחגיגות השישים. מתקבל הרושם ששני הטורים של מגני הדוד השחורים הקטנים יוצרים את שובל העשן שמותירים אחריהם המטוסים שטסים להם מעל לשמי מדינתנו ביום העצמאות. השנה המטס חלף מעל תל אביב, ירושלים, אשקלון, ושדרות. זהו המקרה היחיד המוכר לי של שימוש במגני דוד בהקשר שכזה.

לוגו של משטרת ישראל

הלוגו של משטרת ישראל

הלוגו של משטרת ישראל מבוסס על צורת המגן דוד אך מהווה סמל נפרד שאינו כלול ב"מנדט" של אתר זה. הלוגו עוצב בידי המפכ"ל הראשון, יחזקאל סהר, והוא יוצר אשליה של תלת ממד. במרכזו האות מ"ם, שהיא הראשונה במלים "משטרת ישראל". הלוגו הזה חביב עלי במיוחד כי אבי המנוח שרת כקצין במשטרת ישראל, ואחד הצעצועים הראשונים שנתן לי היה כובע המשטרה שלו עם הסמל הזה.


תיאו קוסטר

מתוך:

http://www.ashdodnews.co.il/page2.asp?page_id_2=8446&page_id=134

למועצה [גן יבנה] הוגשו למעלה מ-40 הצעות שונות...לכיכר בקוטר 76 מטרים, המקבלת את פני הבאים לגן-יבנה מכיוון מערב (כביש מס' 4) [נבחרה] יצירתו של דוד ארגמן [טעות: צריך להיות תיאו קוסטר, דוד ארגמן הוא רק המבצע של היצירה] "מגן דוד"... הפסל מורכב מקוביות תלת-ממדיות מורכבות זו על זו, ליצירת המבנה הכולל של "מגן הדוד". מכל עבר נראה הפסל בצבעים שונים, גודלו הכולל כ-5X5 מטרים ומשקלו למעלה מארבעה טון מתכת. דוד ארגמן מסביר כי "הסמל הלאומי מעורר בדרך כלל התרגשות והזדהות מיידית. הפסל נותן ביטוי אמנותי לסמל זה, הן בשל המבנה המיוחד והמורכב ביותר, והן בשל האפקט המיוחד שלו. מבנה הקומבינציה מאפשר לקבל את הסמל מכל צד. הפסל הוא גדול מימדים ונותן אפקט מיידי.


משקפלא

רוני הרש פרסם ב Economist מיום 29/04/2008:

חברת יצירה מקורית מבית יואל אמסטר בע"מ משיקה לראשונה בארץ את "משקפלא"... כאשר מרכיבים אותם בחושך ומסתכלים לכיוון נקודת אור רואים צורה של מגן דוד בשלל צבעים. השתקפותו של הסמל על כל פנס רחוב, פנס מכונית ומקור אור בולט (ולרבות הירח בלילות של ירח מלא) נראית בעיני רבים כפלא של ממש...


ויכוחים וקעקועים

מתוך

שאלה: כיום ניתן להוריד את הקעקוע בעזרת לייזר כאילו לא היה, ולכן אני לא מבין מדוע אסור לעשות קעקוע
?

תשובת רב אוניברסיטת בן גוריון, גיל הכהן בליזובסקי

כתוב בתורה איסור הקעקוע, ספר ויקרא
 (יט , כח)

"וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם, אֲנִי ה'"...

על זה כתב הרמב"ם הקדמה מצוות לא תעשה פרק מא... ובספר המדע, הלכות עבודה זרה וחוקות הגויים (פרק יד,יא... פרק טו... פרק כב...) בשולחן ערוך חלק יורה דעה סימן קפ: איסור כתובת קעקע וקריחה על מת סעיף א... צריך להבין שהמתווכח עם הכתוב בתורה, מתווכח עם הקב"ה!

נדמה לי שתשובת הרב מייצגת את הלך הרוח הכללי בקרב הרבנים האורתודוקסים בימינו, אך ראוי לציין שלא תמיד חשבו כולם באותו אופן. ראו למשל במאמר של פרופסור מאיר בר אילן גרסה לפיה בעבר הרחוק, בזמן שחוקקו ההלכות הראשונות בעניין קעקוע, נהגו ככל הנראה יהודים שומרי מצוות רבים לחרוט בבשרם מבלי שיוציאו אותם מכלל ישראל. למען ההקפדה על רחבות האופקים נציין גם שראשון המתווכחים עם הקב"ה היה אברהם אבינו שניסה להציל את אנשי סדום מן האש והגופרית עוד לפני שהייתה תורה שבכתב לנגד עיניו

מעניין אותי גם מה יאמר הרב הנכבד על הקטע הבא מ
"מדרשי צלמוות- הגדה ליום השואה"

במחנה הריכוז, ערב אחד לאחר העבודה, רב קרא לשלושה מעמיתיו והקים בית דין מיוחד. כשהוא עומד בפניהם וראשו מורם בגאון בפניהם, הוא אמר כך
כוונתי להרשיע את האלוהים ברצח, כי הוא מחריב את עמו ואת התורה שנתן להם בהר סיני. יש בידי הוכחות שאין נגדם עוררין. שפטו ללא מורא, ללא עצב, וללא משוא-פנים...
המשפט המשיך לפי כל כללי הטקס המקובלים, עם עדים לכל צד ודיונים. ההחלטה התקבלה פה אחד: אשם 
[מתוך: תפילה ארבע עשרה]

יום שישי, מאי 16, 2008

שלטי ניאון לתפארת מדינת ישראל

שלט ניאון של מגן דוד

שלט ניאון כחול של המספר שישים לצד שלט ניאון של מגן דוד כחול שצילמתי בירושלים לפני יומיים מכביש מלחה-קטמונים לכיוון בית וגן (קרוב למלון הולילנד). שלטים אלה שימש השראה לעבודה שביצעה המעצבת הגראפית החביבה עלי ג'ני גוטשלק מניו זילנד לפי רעיון שלי.


דגל ברוח

מכל הדגל נשאר רק המגן דוד

מכל הדגל נשאר רק המגן דוד וכל שאר האלמנטים עפו ברוח ונכרכו סביב עמוד לבן. שבוע לאחר יום העצמאות ועדיין לא ממהרים להסיר את הדגלים מחזיתות הבתים.

מודעה על שבוע הספר העברי

מגן דוד כחול מגיח מתוך ספר

מגן דוד כחול מגיח מתוך ספר באיור למודעה על שבוע הספר העברי שצילמתי היום בצומת פת. בנוסף יש מגן דוד כחול שמופיע לאחרונה בתדירות גבוהה (מדי?) על גבי הלוגו של וועדת חגיגות השישים.

יום חמישי, מאי 15, 2008

קיבוץ גינוסר - אנדרטה לשואה

מרדכי כפרי (1920-2001) הקים בשנת 1982 בקיבוץ גינוסר אנדרטה לשואה שמורכבת מפסי רכבת, לוחות שיש עם שמות הנספים, מגן דוד (טלאי צהוב) קרוע מברזל

סבינה סעד, טלאי צהוב בצורת ברקוד

אמנות ישראלית טלאי צהוב

התמונה באדיבות הציירת סבינה סעד וכל הזכויות עליה שמורות לה. סבינה עובדת בימים אלה על סידרה שלמה של ציורי טלאי צהוב. כאן לפנינו טלאי שציירה בצורת ברקוד על מנת להמחיש את המחיר הכבד ששילמנו כיהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. שם היצירה: המחיר.

עינת מאור, לאחר ביקור שורשים בפולין

התמונה ובה טלאי צהוב אמנות ישראלית

התמונה ובה טלאי צהוב היא באדיבות הציירת עינת מאור וכל הזכויות עליה שמורות לה.

העבודה מוצגת החל מערב יום השואה 2008 במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר.

כותרת: זיכרון

עינת מאור כתבה:

העבודה נוצרה לאחר ביקור שורשים שערכתי עם אמי ז"ל בפולין ובמחנות ההשמדה. העבודה משלבת את מראות וזיכרונות השואה מחד, עם הפרחים שמשקפים הן את האבל והזיכרון, אבל גם עתיד שיהיה (בתקווה) טוב יותר...

יום רביעי, מאי 14, 2008

התייחסויות רבנים לטלאי הצהוב

ד"ר חיים שלם מ"מכללת ירושלים- המרכז ללימודי השואה" הביא לידיעתי התבטאות נבואית של הרב משה קלנברג בספרו "ידי משה" , שיצא לאור בשנת 2005 שם נכתב בעמוד :227
מהטלאי הירוק [הכוונה לצהוב, בלשון חז"ל] שהיינו מצוינים נרים נס ציונה
הדברים הם מתוך דרשתו האחרונה שך הרב קלנברג מיום 13 יוני 1942 שלאחריה נשלח למחנה האסירים לה-לנד בצרפת ומשם לאושוויץ, שם נספה
"נס-ציונה"צרוף מילים הלקוח מספר ירמיהו (פרק ד, פסוק ו'
שְׂאוּ-נֵס צִיּוֹנָה, הָעִיזוּ אַל-תַּעֲמֹדוּ
ובעמוד 57 באותו ספר
אנו כופים ראשינו ומקבלים עלינו הכתם [הטלאי] בחיבה כאות הכבוד
הרב קלנברג הגיע לצרפת מגליציה בשנות השלושים והיה רבה של קהילת מץ
מתוך:
חיים שלם, "מי יתן ויכתבו מילי", הצופה 21  באפריל 2006
לאחר תחקיר ארוך ומורכב הצליחה אסתר פרבשטיין, ראש המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, לזהות את שם המחבר, לגאול את כתב היד ולהוציא לאור את הספר "ידי משה"... בצדק השוותה פרבשטיין את עצם הדרשה הזו עם קריאתו המפורסמת של אחד ממנהיגי הציונות בגרמניה רוברט וולטש מאפריל 1933 שקרא לבני עמו "שאוהו בגאון את הטלאי הצהוב". אולם לא רק וולטש הקדים בעצם הרעיון את הרב קלנברג. בהקשר זה ראוי להזכיר כאן גם את הרב ד''ר יוסף קרליבך הי"ד, רבה של המבורג, שהקדים את הרב קלנברג, ובדרשתו על עניין הטלאי הזכיר את דברי ההגדה של פסח "מלמד שהיו מצוינים שם", ואת דברי המדרש "שלא שינו את שמם ולא שינו את לשונם ולא שינו את לבושם"...
"ובזרוע רחקו הרבה יראים וגרשום מהסתפח בנחלת אלוקים [...] וגם את זה לעומת זה עשה אלוקים. אות הטלאי הירוקה במגן דוד על הלב, כנגד המגן דוד שנשאו ופרקו אות התפילין וכד', ועם אלה אשר בקשו התנכרות ליהדות, כל רואיהם יכירום" (עמ' 220–221). לפי הרב קלנברג החליפה הציונות את הכוכב היהודי האמוני בכוכב לאומי ללא תוכן יהודי, וכנגד זה בא הכוכב בגלגולו העכשווי, הצהוב (פרבשטיין, עמ' 61–62

דגל השלום

מגן דוד במקום אחת האותיות
התמונה של מגן דוד במקום אחת האותיות במלה "שלום" באנגלית היא באדיבות אלן מילר וכל הזכויות עליה שמורות לו
אלן צילם לפני ימים אחדים במוחרקה שבחיפה קבוצת צליינים אוונגליסטים מארה"ב, אוהבי ישראל שניהלו טכס דתי

יום שלישי, מאי 13, 2008

לוגו של משטרת התנועה

הלוגו של משטרת ישראל, שמבוסס על המגן דוד

הלוגו מבוסס על הלוגו של משטרת ישראל, שמבוסס על המגן דוד.

חגיגה פטריוטית

מגן דוד קטנטן מפלסטיקשימו לב שיש מגן דוד קטנטן מפלסטיק מתחת למגן דוד הגדול שבמרכז הדגל. הרעיון של היצרן הוא שכמה שיש יותר מגני דוד זה יותר טוב. הצילום נעשה מספר ימים לאחר יום העצמאות והרושם הוא שאנשים לא נחפזים להצהיר על סיום החגיגות, מה גם שהשנה כולה היא שנת עצמאות

יום שני, מאי 12, 2008

חסידת אומות העולם

טלאי צהוב, בולים,
התמונה באדיבות דובוש מכפר עזה שכתב לי

הבול יצא בבלגיה ב1996 להנצחת זכרה של איבון פייריק נווז'ן, במסגרת בולי "ארופה המאוחדת" כששנת 1996 הוקדשה ע"י ארצות אירופה לבולים של נשים פעילות ומשפיעות. איבון (1900-1987) עזרה להציל יהודים בשואה בבלגיה והוכרה כחסידת אומות העולם ע"י יד ושם.

מגן של תקווה

אנטיתזה לטלאי הצהוב

התמונה היא באדיבות חן פיפר וכל הזכויות עליה שמורות לה. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה 2008 במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר. ביצירה "מגן התקוה" יוצרת האמנית אנטיתזה לטלאי הצהוב. מעין נקמה. הניצולים מהתופת הנוראה שעברו את הקשיים והסבל שלא ניתן אפילו לתארו, הביאונו להכרה כי אין דרך אחרת מזו של בניה מחדש, בניה פיזית ורוחנית כאחת. נקמתו של כל ניצול ושריד- הקמת מדינה יהודית, שסמלה הוא מגן דויד "מגן התקוה" ובראשה חץ מכוון לעתיד.

אודות האמנית: חן פיפר עלתה לישראל מהולנד בשנת 1973. תושבת רמה"ש.

בוגרת המחלקה לצורפות באקדמיה Rietveld באמסטרדם. בתום לימודיה, בשנת 1968 החלה לעצב תכשיטים בסטודיו פרטי ב- Prinseneiland, מקום מושבם של אמנים רבים, יצרה פסלים ממתכות שונות דוגמת פלדת אל-חלד, אלומיניום ואמייל, ובשנים האחרונות עובדת בעיקר בזכוכית בשלוב מתכות.

משקלו הכבד של הטלאי הצהוב

הטלאי הצהוב מבזלת ומברזלהתמונה היא באדיבות הפסל תושב ראש פינה חנוך בן דוב וכל הזכויות עליה שמורות לו. העבודה מוצגת החל מערב יום השואה 2008 במשך חודש בבית יגאל אלון בצפת במסגרת תערוכה קבוצתית בנושא הטלאי הצהוב שאותה אוצרת רלי ווסר. חנוך יצר את הטלאי הצהוב מבזלת ומברזל כיוון שלדבריו הטלאי הצהוב מעורר בו הרגשה כבדה מנשוא. ברקע מדי הפסים שלבשו אסירי מחנות הריכוז

גודל: 170X85ס"מ

טכניקה: פיסול בברזל ואבן בשילוב בד.

אודות האמן: יצירתו של חנוך בן דוב משקפת קשר חזק בין שורשי משפחתו שהינה ניצולת שואה ונוף ילדותו. ביצירותיו בן דוב משלב אבן מהגליל זכוכית וברזל. חומרים אלה מסמלים עבורו את הישרדותו של העם היהודי ואת חיבורו האמיץ לארץ. יצירותיו מוצגות במקומות רבים ברחבי העולם, כמו כן גם במוזיאון היהודי בניו יורק.

יום ראשון, מאי 11, 2008

קופסת אושוויץ

השימוש האמנותי בבובה או בדובי שנושאים עליהם טלאי צהוב

הצילום הוא באדיבות הצלמת אלן וולנשטיין וכל הזכויות עליו שמורות לה. אלן היא מורה לצילום ולכריכה אמנותית של ספרים והיא מתגוררת בניו יורק. לדבריה יצרה עבודה זו למרות שלא היה לה קשר ישיר לאירועי השואה (משפחתה הגיעה לארה"ב כבר באמצע המאה התשע עשרה) כי הושפעה מאד מספרים ומסרטים על השואה. הקופסה עם גדר התיל נועדה להזכיר לנו את קרונות הרכבת שבהם נשלחו היהודים אל מחנות המוות. הדפים עם האותיות בעברית מסמלים את תפילותיהם של אותם יהודים.

ראו פרטים נוספים באתר שלי באנגלית.

השימוש האמנותי בבובה או בדובי שנושאים עליהם טלאי צהוב מופיע כמוטיב גם ביצירות אחרות כגון אצל פאול קור (שצייר בשנת 1997 סדרה של ששה ציורים לזכר ששת המיליונים) או "בבול הדובי" שהנפיקה רשות הדואר הישראלית בשנת 2003 והוא מבטא את רצונו של האמן לרכך במעט את המציאות הקשה מנשוא באמצעות חפץ מתווך שקשור רגשית לתופעת השואה אך בכל זאת לא מעורר את אותה הזדהות שמעורר תיאור אמנותי של בן אדם.

צלונים

מגן דוד צלונים לחלונות הרכב

לקראת יום העצמאות ה-60 לישראל מציע ארגון "מתן" לחברות ולעסקים לרכוש צלונים לחלונות הרכב, עליהם מצוייר דגל ישראל בעיצוב מיוחד. ההכנסות יושקעו בפרויקטים למען ילדים בסיכון.

הצלונים יורדים ועולים עם החלון מבלי להגביל את תנועתו.

יוסי רגב, לעולם לא עוד

גלוית זיכרוןטלאי צהוב אמנות ישראלית

כל הזכויות שמורות ליוסי רגב, אמן ומעצב גרפי, דור שני להורים ניצולי שואה, חבר קבוצת " האמנים ולא הצלחתי להגיד".

יוסי כתב לי:

מדובר בהכנה גרפית משנת 1985, שמצאה ביטויה לבסוף כגלוית זיכרון בשנת 1990 . הגלויה חולקה בתרומתי בכנס-ניצולים של "ילדי בוכנוולד", שנערך באותה שנה בתל-אביב (שאבי ז"ל היה אחד מהם).

יום שבת, מאי 10, 2008

מגנט לפריג'ידר

מגן דוד בלוגו עצמאות ששים
הצילום של מגן דוד בלוגו עצמאות ששים נעשה בידי חיים שטייר
וכל הזכויות עליו שמורות לו
לפנינו כאן עוד דוגמה לשימוש שאינו ממסדי בלוגו של חגיגות הששים
שהחל את דרכו בצניעות בתחילת השנה
אבל בלט מאד בשבוע האחרון, שבוע העצמאות, בשידורי הטלוויזיה ובפרסומות לאין מספר
וכנראה ימשיך לבצבץ בכל מיני פינות מפתיעות עד סוף השנה האזרחית
בכוונתי לעקוב כאן בשקדנות אחרי הסוגים החדשים של הופעותיו

קופסת תפילה

מאחורי המגן דוד ישנו מיכל ריק סגור

ההצעה לפסל שלפנינו היא של חנה הורביץ (תושבת סנטה מוניקה, ארה"ב, ילידת 1932) וכל הזכויות על צילום זה שמורות לה. חנה כתבה לי ( תרגום שלי מאנגלית):

הפסל נוצר כהצעה לבית כנסת. מאחורי המגן דוד ישנו מיכל ריק סגור כולו מלבד חריר קטן בצד. שיוויתי בנפשי איך הפסל עומד בגודל מטר וחצי במבואה של בית כנסת ואנשי הקהילה דוחפים פתקים עם תפילות לתוך אותו החריר הקטן שבצד הפסל. שיוויתי בנפשי איך הפתקים נערמים עם הדורות ומתערבבים אלה באלה עד שעם הזמן יהפכו ביחד לאבק



ממלא המקום - 2


המלה שלום מחליפה את המגן דוד שבדגלנו בסטיקר של תנועת "שלום עכשיו" שמצוי באוסף של חיים שטייר. אשמח אם תשלחו לי תמונות דומות של מחליפי מקום שכאלה, כי נראה לי שזה נושא ששווה מחקר ופיתוח.

הצילום נעשה בידי חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו.

יום שישי, מאי 09, 2008

סמל הנגישות, ממלא המקום

סמל הנגישות ממלא את מקומו של המגן דוד בדגל ישראל
סמל הנגישות ממלא את מקומו של המגן דוד בדגל ישראל
סטיקר מהאוסף של חיים שטייר וכל הזכויות עליו שמורות לו

התקווה בתוכנה יפנית



הערה כללית: מגן דוד מופיע לעתים תכופות מאד בצמידות לדגל ישראל ולהמנון, וביחד הם יוצרים מעין שילוש של סמל דגל ושיר.

לקראת סוף הקליפ תראו מגן דוד עם כיתוב ביפנית. הקליפ מתחיל בעברית ועובר ליפנית. הביצוע הוא של הצונה מיקו, תוכנה של ימאהה שמדמה את הקול של סקי פוג'יטה

חוגגים עצמאות בככר רבין

מגן דוד מלייזר על בניין עיריית תל אביב
מגן דוד מלייזר על בניין עיריית תל אביב
כל הזכויות שמורות לאלן מילר שצילם את מופע הזיקוקים בככר רבין בערב יום העצמאות 2008

יום חמישי, מאי 08, 2008

עצרת העצמאות והשחרור למען פולארד

מגן דוד משולב בתוך שמו של יונתן פולארדמגן דוד משולב בתוך שמו של יונתן פולארד במודעה הקוראת להשתתפות בעצרת למען שחרורו. צולם ברחוב עזה בירושלים מעל גבי לוח מודעות עירוני יום לפני יום העצמאות 2008

שמחת הפרט

חגיגות השישים עם מגן דוד
עד כה ראיתי והראיתי לכם כל מיני סמלילים ממסדיים של חגיגות השישים עם מגן דוד. מה שמחתי לראות סוף סוף את אותה מודעה על רכב פרטי

המצגת של אורי ניב

לכבוד חגיגות ה-50 למדינה ניסה אורי ניב ללא הצלחה להוציא לאור ספר אנימציה על שני פסים כחולים ומגן דוד. עשר שנים אחרי, היצירה מתפרסמת ב YNET כמצגת פלאש מדליקה במיוחד עם מוזיקה.

מה שמעניין אותי הוא ההתייחסות היצירתית למגן דוד:

תחת זכוכית מגדלת

מתגלגל למעלה

כחלק מברקוד

כשעון חול

מתנדנד בערסל

כאלמנט הקופץ בשומר מסך

כמדליה

ככוכב בדגל ארה"ב

כלוגו של אל על

כסמל משיחי

כשלט האט

יום רביעי, מאי 07, 2008

ירושלים חוגגת שישים למדינה

מגן דוד ודגל ישראל על מודעה
מגן דוד ודגל ישראל על מודעה ברחוב עזה בירושלים שמזמינה את הציבור להשתתף באירועים שמארגנת עיריית ירושלים לכבוד יום העצמאות השישים למדינה

מסיבת היהודים

הרצל ומגן דוד אדום

הרצל ומגן דוד אדום על גבי הזמנה למסיבת יום העצמאות משנת 2006.

צילם חיים שטייר וכל הזכויות על הצילום שמורות לו.