יום ראשון, יולי 11, 2010

דגל וטלית

דגל טלית במוזיאון רשל"צ

דגל משוחזר במוזיאון לפי פאני ובלקינד

להלן תמונות והסברים ששלחה אלי ניצה וולפנזון (c)

הדגל בראשון לציון הוא הדגל הציוני הראשון עם מגן דוד ופסי תכלת שהונף בא''י, בשנת 1885. בנס ציונה הניף מיכאל הלפרין ב1891 דגל ''שאו נס ציונה'' כשהוא רכוב על גבי סוס, והנס ציונים טוענים שלהם זכות הראשוניות, למרות שזה קרה שש שנים לאחר ראשון לציון. הנס ציונים השכילו וערכו טקס מיוחד עם הנפקת בול ב- 24.6.2003 לזכר המאורע, והציבו פסל של הסוס ורוכבו עם שלט מתאים בגן ציבורי - ובתודעת הציבור נקבע שזה הדגל הראשון. משום הקשר המשפחתי שלי לדגל בראשון לציון ניסיתי להילחם בסילוף, אבל הכוחות הציבוריים גדולים ממני.

מה שמעניין הוא שדוד וולפסון, סגנו של הרצל, לא הכיר כלל את שני הדגלים הנ''ל, והציע 12 שנים יותר מאוחר, בקונגרס הציוני הראשון בשנת 1897 את הדגל בדמות הטלית, כאילו אף אחד לא הגה את הרעיון לפניו.

אני מצרפת את תמונת הדגל העשוי מטלית שהיה מוצג במוזיאון ראשון לציון, עד שמישהו עיין במכתבו של בלקינד- שציטטה ממנו מובאת להלן - ושם לב שהוא לא כתב שהכינו דגל על טלית אלא על יריעת בד. מצורפת תמונה של הדגל המשוחזר שמוצג היום במוזיאון. אחת העובדות נתנה לי את רשותה להעתיק את התמונה מהחוברת של המוזיאון שהיא האחראית להוצאתה לאור. (גם בתמונה זו נותנים את גרסת הסיפור המשפחתי עם הטלית).

להלן ציטוט ממכתבו של מנהיג הביל''ויים ישראל בלקינד משנת 1885, כשתיאר את הכנת הדגל לחגיגות 3 שנים לראשון לציון (כמובן הרבה לפני הקונגרס הציוני הראשון):

"ואני ופני מאירוביץ' היינו טורחים בינתיים בעשיית דגל. וזו דמות הדגל אשר עשינו: יריעת אריג לבנה, שתים שתים רצועות של תכלת משני קצותיה דוגמת הטלית שלנו ומגן דוד של תכלת באמצע."

במכתנו של בלקינד יש תאור ארוך ומפורט של החגיגות ותהלוכת התלמידים עם הדגל שהונף על ידי רוכב על חמור בראש התהלוכה.

פאני מאירוביץ היא אחות סבי ואשתו של מנשה מאירוביץ ''אחרון הביל''ויים'' מראשון לציון. במוזיאון ראשון היה חדר לזכרו של מאירוביץ והיה בו מגן דוד ממתכת ששימש לציור הנ''ל. סיפור הדגל הזה הוליד סיפור משפחתי לפיו הדגל נעשה על טלית של אביה של פאני, זאב אברמוביץ (אני נינה שלו. היה אחד ממייסדי ראשון) ושנים ארוכות היה מוצג טלית עם מגן דוד במוזיאון... והיום מוצג דגל אחר במוזיאון.

אין תגובות: