יום חמישי, מרץ 01, 2012

מקורו של סמל המרכבה


מגני דוד תלת ממדיים
 (שכל אחד מהם מורכב משתי פירמידות שכיווניהן מנוגדים) 
נקראים בשם מרכבות




 קלף המרכבה ועליו מצוירים
רכב ושני ספינכסים
 (בגרסאות אחרות יש שני סוסים)
התמונה מויקיפדיה ערך
The Chariot (Tarot Card)

כריסטופר פנצ'ק מקדיש בספרו
Ascension Magick: Ritual, Myth & Healing for the New Aeon by Christopher Penczak
פרק שלם לעניין מקורו של סמל המרכבה.

לדבריו הביטוי מרכבה מקורו [1] במלה "רכב", שחוזרת מספר פעמים בתיאור המקראי של עליית אליהו בסערה השמיימה 

 וַיְהִי, הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר, וְהִנֵּה רֶכֶב-אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ, וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם; וַיַּעַל, אֵלִיָּהוּ, בַּסְעָרָה, הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה, וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו, וְלֹא רָאָהוּ, עוֹד; (מלכים-ב, ב, יא-יב)

המילים "רכב" ו"כרוב" קרובות זו לזו, והמשמעות הנגזרת מקרבה זו, לפי אחת התיאוריות, היא שהמרכבה היא הרכב שבו המלאכים (כרובים) נעים מעולמם לעולמנו.

חזון המרכבה שמתואר במקרא בספר יחזקאל א, יג- כח תרם לנושא המרכבה את האסוציאציות של גלגלים.

באופנישדות ההודיות מדומה הגוף למרכבה שבה יושב העצמי, כשהנפש היא הנוהגת במרכבה ואילו השכל מתגלם במושכות. במהברטה נזכרות מרכבות האלים, שבעזרתן הם נלחמו זה בזה. באחת המדיטציות של ההינדואיזם מתבוננים המודטים במנדלה שנקראת בשם שרי ינטרה [2] שלמרות היותה דו ממדית היא מעוררת רושם של רב ממדיות.

 שרי ינטרה
(הקו הירוק הוא תוספת שלי שבאה להדגיש את צורת המגן דוד)
מקור האיור בויקיפדיה באנגלית ערך ינטרה

בקבלה נקשרת המרכבה לספירת הגבורה, ומכאן ככל הנראה שאבו את ההשראה לקלף המרכבה בטארוט... שמשמעותו נסיעה.

הזיהוי המודרני של המרכבה כמגן דוד תלת ממדי (פירמידה כפולה) מקורו בהשפעת מלכיצדק דרונבלו, יליד 1941, מורה רוחני וסופר. זיהוי מודרני זה הופיע לראשונה בשנת 1994 בספרו של אחד מתלמידיו של דקרונבלו, בוב פריסלי. [3]

= = =

הערות
המלה "מרכבה" מופיעה במקרא פעמים רבות גם במשמעות ארצית של כלי תחבורה, וכך נזכרות המרכבות שהיו לסיסרא, אבשלום, רחבעם, נעמן ואחרים.
[2] שרי ינטרה מורכבת ממשולשים רבים שחלקם יוצרים מעין צורת מגן דוד.
[3] ייתכן שדרונבלו הושפע מאפלטון (348-427 לפנה"ס) שאצלו נזכרים גם מרכבה וגם גופים הנדסיים משוכללים שנקראים עד היום בשם "גופים אפלטוניים". אפלטון מדמה את נשמת האדם למרכבה שבה הרכב מייצג את השכל הנוהג בשני סוסים שאחד מהם מייצג את תכונת הטוב, בעוד השני מייצג את תכונת הרע. (כתבי אפלטון (1975), פידרוס, הוצאת שוקן, ת"א עמ' 377-390).


אין תגובות: