מחבר השיר: גתה
1749-1832
מפיסטופלס
1749-1832
מפיסטופלס
עוֹד נִתרָאֶה גַּם נְבָרֵר אֶת
הַשְּׁאֵלָה בִּזמַן אַחֵר.
כָּעֵת – הַרשֵׁנִי וְאֵלֵכָה.
פאוסט
הַאִם דָּרוּשׁ הָרִשָּׁיוֹן?
לֹא אֶתנַגֵּד לְבִקּוּרֶיךָ,
תָּבוֹא אֵלַי, אִם יֵשׁ רָצוֹן;
כֵּן גַּם תֵּצֵא – הִנֵּה הַדֶּלֶת,
הִנֵּה חַלּוֹן – אוֹ אֲרֻבָּה.
מפיסטופלס
אֲנִי מוֹדֶה: רַגלִי בַּסַּף נִכשֶׁלֶת,
וְגַם אוֹדֶה אֶת הַסִּבָּה:
זֶה הַצִּיּוּר בַּסַּף – זֶה שָׁמָּה...
פאוסט
אַתָּה נִתקַל בַּפֶּנטַגרַמָּה?
אִם כָּכָה, בֶּן נְהַר-דִּי-נוּר,
אֱמוֹר, כֵּיצַד הֲלֹם נִכנַסְתָּ?
שַׂר כָּל עָרמָה – כֵּיצַד בַּמֶּה נִתפַּשׂתָּ?
מפיסטופלס
פֹּה יֵשׁ מִגרַעַת בְּצִיּוּר: אַחַת הַזָּוִיּוֹת, זֹה שֶּׁפּוֹנָה הַדַּלתָּה,
הִיא פְּתוּחָה קְצָת – הֲלֹא תִּרְאֶה?
מקור: פרויקט בן יהודה
==
הפנטגרמה של פאוסט היא סמל של הגנה מפני מזיקים, וזוהי אחת הדוגמאות הידועות ביותר למשמעות המאגית שנקשרת לצורה זו, במקביל למשמעות המאגית שמיוחסת למגן דוד. אך לשתי צורות הנדסיות אלה יש לאורך הדורות גם משמעויות אחרות.
הפנטגרמה קשורה באופן הדוק למספר חמש ואילו המגן דוד - למספר שש. המספרים האלה אינם הרי משמעות למי שאינו בקיא בנומרולוגיה, אבל כל יהודי יודע שהמספר חמש זהה לאות החמישית, ה"א, ואילו המספר שש זהה לאות הששית, וא"ו... ושתי האותיות האלה הן חלק מן הטטרגרמטון - השם בן ארבע האותיות של האל. משמעויות אלה ואחרות נכללות בקדושה המיוחסת לכוכבים בעלי חמש ושש הקצוות.
על המשמעות החיובית במיוחד של הפנטגרמה במאה ה14 ניתן ללמוד מן היצירה האנגלית האנונימית "סר גווין והאביר הירוק". הפנטגרמה שהתנוססה על מגנו של סיר גווין סמלה את חמשת חושיו, את חמשת אצבעותיו, את חמשת הפצעים שנפצע ישוע על הצלב, את חמשת הערכים של האביר – נדיבות, רעות, צניעות, אדיבות ורחמים, ואת חמש שמחותיה של אמו של ישו– הבשורה על לידתו, לידתו, תחייתו, עלייתו השמיימה ועלייתה השמיימה.
הפנטגרמה בבית הכנסת של כפר נחום
מאה רביעית לספירה
מופיעה שם בחברת כמה מגני דוד, צלב קרס, וסמלים יהודיים טיפוסיים כמו מנורה ושופר
צילם: גבי גולדמן
==
הפנטגרמה של פאוסט היא סמל של הגנה מפני מזיקים, וזוהי אחת הדוגמאות הידועות ביותר למשמעות המאגית שנקשרת לצורה זו, במקביל למשמעות המאגית שמיוחסת למגן דוד. אך לשתי צורות הנדסיות אלה יש לאורך הדורות גם משמעויות אחרות.
הפנטגרמה קשורה באופן הדוק למספר חמש ואילו המגן דוד - למספר שש. המספרים האלה אינם הרי משמעות למי שאינו בקיא בנומרולוגיה, אבל כל יהודי יודע שהמספר חמש זהה לאות החמישית, ה"א, ואילו המספר שש זהה לאות הששית, וא"ו... ושתי האותיות האלה הן חלק מן הטטרגרמטון - השם בן ארבע האותיות של האל. משמעויות אלה ואחרות נכללות בקדושה המיוחסת לכוכבים בעלי חמש ושש הקצוות.
על המשמעות החיובית במיוחד של הפנטגרמה במאה ה14 ניתן ללמוד מן היצירה האנגלית האנונימית "סר גווין והאביר הירוק". הפנטגרמה שהתנוססה על מגנו של סיר גווין סמלה את חמשת חושיו, את חמשת אצבעותיו, את חמשת הפצעים שנפצע ישוע על הצלב, את חמשת הערכים של האביר – נדיבות, רעות, צניעות, אדיבות ורחמים, ואת חמש שמחותיה של אמו של ישו– הבשורה על לידתו, לידתו, תחייתו, עלייתו השמיימה ועלייתה השמיימה.
הפנטגרמה בבית הכנסת של כפר נחום
מאה רביעית לספירה
מופיעה שם בחברת כמה מגני דוד, צלב קרס, וסמלים יהודיים טיפוסיים כמו מנורה ושופר
צילם: גבי גולדמן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה