יום חמישי, אוקטובר 26, 2006

ספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד, סמל עתיק של איחוד


זהו צילום שלי  ובו הכריכה לספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד שיצא לאור בירושלים, בהוצאת ראובן מס בשנת 1987 באנגלית. התמונה היא באדיבות אורן מס שהואיל להרשות לי לתרגם את הספר לעברית כאן בבלוג, ולפרסם גם את המקור האנגלי בבלוג שלי באנגלית
מאז שפורסם הספר הוסיף ד"ר אדר תיקונים והרחבות שאינם מופיעים בספר שיצא לאור בדפוס

ד"ר אדר אשר סיפר לי על הסיבה לכתיבת הספר
באותה תקופה שימשתי כמדריך לקבוצות תיירים שהגיעו מגרמניה ונהגתי להיכנס עם כל קבוצה לכפר נחום, שם יש, בתוך האבנים, בתוך החפירות, משקוף אחד עם מגן דוד, בעל ששה קודקודים ואחד עם פנטגרם, בעל חמישה קודקודים. מיד אנשים שואלים: מדוע שתי הצורות האלה, ומה המשמעות שלהן? נמאס לי לספר כל פעם מחדש. אמרתי לעצמי: אני מדפיס את זה על דף אחד. מהדף האחד נהיה ספר. הספר יצא לאור בגרמנית, ולאחר מכן יצא התרגום הזה לאנגלית

הקדמה 

הכוכב בעל ששת הקצוות הוא סמל עתיק. כבר בימי קדם היה מוכר למספר עמים בחלקים שונים של העולם ועדיין הוא בשימוש רב. לאחרונה הוא מוכר כסמלו של העם היהודי והוא נבחר אף לקשט את הדגל של המדינה היהודית
שמו העברי של הכוכב בעל ששת הקצוות הוא מגן דוד ובלועזית בדרך כלל הוא מוכר בשם כוכב דוד. בגיאומטריה הוא נקרא הקסגרמה ( בתרגום מילולי: סימן של שש), צורה שמורכבת משני משולשים שווי צלעות שנשזרים זה בזה. המשמעות של הסמל חורגת בהרבה אל מעבר לתחום הגיאומטרי. צורת ההקסגרמה נמצאת אפילו בטבע ביסוד בסיסי כמו מימן ובמים בצורתם הגבישית
נעקוב תחילה אחר ההיסטוריה של ההקסגרמה בהתבסס על ממצאים ארכיאולוגיים. לאחר מכן נדון במובן האזוטרי של המשולשים שמרכיבים את ההקסגרמה, כמו גם במשמעות השתלבותם ההרמונית. לאחר מכן נפתח וניישם את המשמעויות שגילינו למצבים שונים בחיינו היום יומיים. בהמשך נראה איך ניתן ליישם את הסמל לבעיות מודרניות ואיך ניתן באמצעותו לנתח, להבין, ולבסוף אף לפתור אותן. כל זאת בהתאמה לממצאים של קארל יונג, ושל הפסיכולוגיה המודרנית שהושפעה ממנו, לגבי יכולתנו לדבר באמצעות סמלים ולגבי יכולתם של הסמלים "לדבר" עם תת ההכרה שלנו
שאלות רבות עשויות להתעורר: האם יש משמעות לעובדה שהמשולשים הם שווי צלעות? מה אומרת לנו ההשתלבות של המשולשים האלה? מה מייצג סמל זה ואיך ניתן להשוות את המסר שלו עם המסר של סמלים אחרים כמו ריבוע או פנטגרם? מדוע ואיך נעשה הוא לסמלו של העם היהודי? מדוע הוא קשור דווקא למלך דוד ולא לאברהם, או לשלמה, או למוחמד או לכל אישיות אחרת? למה רומזת המלה מגן שבשם מגן דוד 
המגן דוד נעשה סמל מובהק של התרבות היהודית אך אין בכך כדי להפחית מן המשמעות האוניברסלית שלו. להפך, למרות שככל הנראה צמח אצל אומות העולם עשוי המגן דוד להיעשות לסמל של תקווה להשתלבות אנושית בכל הרמות, ויכול אפילו לסמל את האנושות עצמה
לאחר מכן נעסוק בקצרה בסמל הכוכב המחומש, שלעיתים קרובות נקרא אף הוא בשם מגן דוד, ונשווה את המובנים של שני סמלים אלה
בשני פרקים לקראת סוף הספר נעסוק בשאלה אם המגן דוד היה מוכר בישראל כבר בימי בית המקדש הראשון, ואולי אפילו למשה, כלומר לפני המלך דוד שעל שמו הוא נקרא כעת
בפרק האחרון נבחן בעזרת ההקסגרמה את החיפוש הנושן אחר האדם בתוך המתאם של חלל וזמן
בנספח ימצאו הקוראים שרוצים לחקור את שורשי המחשבות שבאו לידי ביטוי בגוף הספר הערות שעשויות לעזור להם בכך
קוראים בעלי רקע תרבותי שונה עשויים למצוא עצמם מעומתים עם השקפות ומושגים שאינם מוכרים להם. תקוותי היא שהספר יגרה את מחשבותיהם ויאפשר להם לדלג מעל למחסומים תרבותיים. בכך יתרום הספר להבנה רחבה יותר שתאפשר דו קיום ושלום
אשר אדר
תוכן העניינים

א. הכוכב בעל שש הקצוות
1. סקירה הסטורית קצרה
ממצאים עתיקים, מה הם יכולים לספר לנו על מקור ההקסגרמה ועל השימוש בה בתרבויות ובתקופות שונות, עד שהמגן דוד נעשה לסמל יהודי, ועד לימינו אלה שבהם הנאצים כפו אותו על היהודים עם הטלאי הצהוב, ועד שמדינת ישראל אימצה אותו כסמלה.
2. הכוכב בעל שש הקצוות בתרבויות אחרות
ממזרח הודו דרך תרבויות האסלם ורומי ועד לאינדיאנים באמריקה.
3. המובן של המשולשים
המשולש כאלמנט יסודי במתמטיקה, פיסיקה וכאלמנט רוחני
4. יעוד רצון גורל
אודות השלישייה המכריעה הזאת בחיי האדם
5. ניגודים
כמה מלים על הקוטביות בעולמנו הדואליסטי
6. זכר ונקבה
ההקסגרמה הסימטרית המכילה שני משולשים שווים יכולה לסמל את היחס ההרמוני בין בעל ואישה.
7. עץ החיים של הקבלה
מבט קצר על המובן של גרף קבליסטי ידוע זה מגלה שהוא מראה בדרכו את מה שההקסגרמה מסמלת.
8. דין וחסד
שני המושגים היסודיים האלה של כל חברה שמתפקדת היטב כפי שהם משתקפים במגן דוד.
9. רוח וחומר
האם הם מנוגדים או משלימים? הגרף שלנו מגלה שהם משלימים.
10. טוב ורע
האם הם מנוגדים? מהו מקור הרע?
11. ואהבת לרעך
מושג יסודי בתרבויות המערב, שלעיתים קרובות לא הובן נכון ולא תורגם נכון, אבל כאן הוא מוסבר בעזרת המגן דוד.
12. שפה וגילוי
בלי שפה, אין גילוי ; ובלי גילוי, אין שפה. מודגם בעזרת המגן דוד. אין לבלבל את המונח שפה עם המונח תקשורת.
13. אבא.
14. האות אל"ף.
15. האות בי"ת.
16. האות גימ"ל.
17. האות דל"ת
פרקים 13-17 מתייחסים לכמה מושגים בסיסיים במחשבה העברית שחשובים להבנת הפרקים הבאים אודות ישראל ואודות המלך דוד שעל שמו נקרא המגן דוד.
18. היוצרות ישראל
איך ומדוע נוצר עם ישראל
19. ישראל ואומות העולם
האם הם ההפך הגמור, או שמא הם משלימים כמו שני המשולשים של המגן דוד?
20. ירושלים/ציון
אודות המשמעות של שני מושגים אלה.
21. מגן דוד, המגן של דוד
כמה סיבות לכך שהמגן דוד מיוחס למלך דוד ונקרא על שמו
22. ירושלים האימא של הכל
"כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" - התחדשות האנושות לפי רוח האל כתנאי מוקדם לשלום.
23. עוינות או שלום
ירושלים כסלע מחלוקת או כמקור לשלום. המגן דוד אם מסתכלים עליו כמורכב משלושה מעויינים, מראה באופן גרפי איך שלושת בני אברהם יכולים להשלים במקום לריב.
24. שבע מצוות בני נוח אז ועכשיו
שבע מצוות בני נוח תקפות היום לגבי כל תפקוד חברתי ממש כפי שהיו כאשר נוח קבע אותן
25. האו"ם
איך מתייחס האו"ם לירושלים, 3000 שנים אחרי ייסודה כציון על ידי המלך דוד; וכ-4000 שנים אחרי יצירת עם ישראל.
26. שירי שלום ושמחה
מובאות מספר תהילים שמתארות את המצב הרצוי.

ב. הכוכב המחומש- פנטגרמה
27. הפנטגרמה בהסטוריה וכיום
הסמל הזה, שמתבלבלים לעתים קרובות בינו לבין המגן דוד, שנקרא חותם שלמה על שם המלך החכם שלמה שבנה את בית המקדש בירושלים- מה הוא יכול לספר לנו בהשוואה למגן דוד?

28) הכוכב המחומש באסלם.
נעקוב אחר מקורו ומשמעותו באסלם. האם הכוכב המחומש מסמל תרבות מנוגדת ומתחרה לזו שמסמל המגן דוד
29) לקראת המגן דוד: דת ומדע ככוחות מנוגדים או משלימים
30) עבודה ומלאכה
האם עבודת האל ועבודה כמשלח יד סותרות זו את זו או שמא ניתן לחברן כמו שהמשולשים מתחברים במגן דוד
31) התחברות המשולשים.
32) ההרמוניה של המשולשים
רק ההתחברות ההרמונית של המשולשים כסמלים של שני שדות כוח תביא שלום ורווחה
33) סמל האדם
ספקולציה : האם ההקסגרמה היתה ידועה כבר לאדם הראשון, אבי האנושות? והאם היא תשמש ככוכב שינחה את האנושות בעתיד

ג. הפירמידה וההקסגרמה

34) הפירמידה וההקסגרמה
ההקסגרמה היתה, ככל הנראה, מוכרת לעברים המשכילים במצרים העתיקה כאלמנט בעיצוב הפירמידה.
35) רימונים בעבודת המשכן
מדוע ציווה משה לקבוע רימונים במעילו של הכוהן הגדול, ומה הקשר שלהם למגן דוד

ד. יחס חלל-זמן
מודגם באמצעות המגן דוד
מחקר לעומק של בעיית החלל והזמן

ה. הערות
הערות רבות שמוסיפות פרטים והסברים לאלה מן הקוראים שמעונינים לעקוב אחר המקורות ולצלול עמוק יותר לנושא מרתק זה.
ו. מילון מונחים
ז. נספחים

A) Christian-Jewish Relations according to the
PARABLE OF THE OLIVE TREE (Epistle to the Romans, chpt.11
B) Essay “PEACE IS POSSIBLE BETWEEN ISHMAEL AND ISRAEL
ACCORDING TO KORAN AND TANAKH (Hebrew Bible

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

האם הפירוש הנכון הוא מסמל שנים עשה השבטים (סדר השנים עשר שבטים במדבר)?