צרוף המלים מגן דוד אינו מופיע בתנ"ך [1]. מה שכן מופיע זה שדוד המלך, שלו מיוחס חיבור ספר תהילים, פונה לאלוהים כאל מגנו
יהוה, סלעי ומצודתי-- ומפלטי:אלי צורי, אחסה~בו; מגני וקרן~ישעי, משגבי
תהילים יח,ג
צרוף המלים חותם שלמה, שמחליף לעתים את צרוף המלים מגן דוד, אינו מופיע בתנ"ך. מה שכן מופיע זה ששלמה המלך, שלו מיוחס חיבור ספר שיר השירים, כתב את הפסוק
שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך, כי עזה כמוות אהבה קשה כשאול קנאה
שה"ש ח:ו
צרוף המלים כוכב דוד שמופיע בכמה שפות לועזיות כתחליף למגן דוד אינו מופיע בברית החדשה. מה שכן מופיע זה שישו מציג עצמו בפסוק אחד כנצר לבית דוד וככוכב
אֲנִי יֵשׁוּעַ שָׁלַחְתִּי אֶת מַלְאָכִי לְהָעִיד לָכֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בַּקְּהִלּוֹת. אָנֹכִי שֹׁרֶשׁ דָּוִד וְצֶאֱצָאוֹ, כּוֹכַב נֹגַהּ הַשַּׁחַר
ספר ההתגלות, כ"ב, טז
ישו וכוכבו מופיעים גם בַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מתי
פֶּרֶק ב פסוקים ב- טז
בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. שָׁאֲלוּ: הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ. כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. אָמְרוּ לוֹ: בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה...אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי. הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶד כְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ. הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם....כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים
אגדה דומה מאד לאגדה על כוכבו של ישו מופיעה בספר הישר, אלא שכאן הכוכב הוא כוכבו של אברם אבינו. ספר הישר מיוחס לר' יוסף בן גוריון הכהן. כנראה שנערך במאה התשיעית או העשירית. העתקתי קטעים מתוך הגרסה של נ. בנארי, הוצאת מ. ניומן, ת"א, תשי"ט, עמודים שלושים ושבע עד ארבעים ואחד
---
ויהי בלילה ההוא, עת הולדת את אברם, ויבואו כל עבדי תרח וכל חכמי נמרוד וכל חרטומיו ויאכלו וישתו בבית תרח...ויהי בצאת כל החכמים והחרטומים מבית תרח ויישאו את עיניהם השמיימה אל הכוכבים ויראו והנה כוכב אחד גדול מאוד בא ממזרח שמש וירוץ בשמים ויבלע ארבעה כוכבים מארבע רוחות השמים...ויאמרו איש אל רעהו: אין זה כי אם הילד אשר נולד בלילה הזה לתרח הוא יגדל...ויירש את כל הארץ...ויהרוג הוא וזרעו מלכים גדולים, ויירשו את ארצם. ויהי בבוקר...ויאמרו איש אל רעהו: אם ייוודע למלך באחרית הימים ואמר אלינו: למה העלמתם את הדבר הזה ממני – ומתנו כולנו...וילכו כולם ויבואו אל המלך ויאמרו: ונשפוט את המראה, ונדע בחכמתנו את פתרון המראה...כי על הילד היולד לתרח היה הדבר ההוא...אם על המלך טוב לתת לאביו את מחיר הילד ונהרגהו בטרם יגדל וירבה בארץ ותרבה רעתו עלינו ואבדנו כולנו , אנחנו ובנינו וזרענו עד עולם...ויאמר המלך אל תרח: תנה לי את הילד ונהרגהו...ואתן לך מחירו מלוא ביתך כסף וזהב...וימהר תרח...וייקח ילד מאת אחד העבדים אשר ילדה לו שפחתו ביום אשר ילד את אברם...והמלך לקח את הילד מיד תרח וינפץ את מוחו בידו וימת אותו ובלבו חשב כי המית את אברם...ותרח לקח את אברם בנו בסתר ואת אמו מיניקתו, ויחביאם במערה...
[1] עם זאת ראוי לציין שבמקרא מוזכר מגן של שלמה:
מלכים א י יז וּשְׁלשׁ-מֵאוֹת מָגִנִּים זָהָב שָׁחוּט שְׁלשֶׁת מָנִים זָהָב יַעֲלֶה עַל-הַמָּגֵן הָאֶחָת וַיִּתְּנֵם הַמֶּלֶךְ בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן
דברי הימים ב, ט, טז וּשְׁלשׁ-מֵאוֹת מָגִנִּים זָהָב שָׁחוּט שְׁלשׁ מֵאוֹת זָהָב יַעֲלֶה עַל הַמָּגֵן הָאֶחָת וַיִּתְּנֵם הַמֶּלֶךְ בְּבֵית יַעַר הַלְּבָנוֹן
המלים "מגן" ו"דוד" מופיעות באותו פסוק בשיר השירים ד,ד כְּמִגְּדַל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה