יום שלישי, ינואר 16, 2007

משה גרשוני

משה גרשוני הוא אחד הציירים הישראלים שמרבים לעסוק בנושא המגן דוד
דנה גילרמן כתבה בעיתון הארץ מיום עשרים לספטמבר אלפיים ושתיים על השימוש ביודאיקה באמנות הישראלית
אחד מחלוצי העיסוק ביהדות, משה גרשוני, רשם בשנות השמונים על גבי צלחות קרמיקה ועל כלי אוכל אירופיים טקסטים שעוסקים בשואה וביהדות וסמלים כמו מגן דוד וצלב קרס. בעשייה זו שחלקה מוצג בתערוכה בטבעון המשיך גרשוני מסורת יהודית של כתיבה על קרמיקה

רלב מביא בקבוצת דיון שנקראת פרש ציור של משה גרשוני שכותרתו "שם" , שנאמר:לשכן שמו שם
רלב מעיר

צריך מומחה מיוחד במינו כדי להבין וליהנות מעבודותיו של גרשוני הנאה אסתטית כלשהי
משה גרשוני יליד אלף תשע מאות שלושים ושש צייר את ציורו הראשון בנושא "שם" באלף תשע מאות שמונים ושלוש. קופסת נעליים הושטחה ויצרה צורת צלב, שעליה הוכתם כתם דמוי-דם. הדריכה על הארץ... מעומתת עם הגבוה, עם הנשגב שבחוויית הצליבה והמוות. צמד ברושים מרמזים בפאתי הציור על בית-קברות, בה במידה שצירוף כף-יד עם צורה המרמזת למגן-דוד מתקשר לציור מציבה-עצמית שצייר אליעזר ליסיצקי באלף תשע מאות עשרים ושתים. וראה בנושא זה פרשנותו של איתמר לוי בקטלוג תערוכת גרשוני, מוזיאון תל-אביב, אלף תשע מאות ותשעים. והנה, במרכז המרחב המורבידי הזה של סבל ודם צפה לה המילה "שם", כמו איששה את חוויית האינסוף של המילה והאל מתוך חידלון הגוף האנושי. הצלב ו/או האיור הפולחני-יהודי מאשרים את שם-האלוהים מתוך הקורבן, שהוא אובדן הגוף. באלף תשע מאות שמונים ושבע צייר גרשוני את שני ציורי "שם" המוצגים בתערוכתנו. באחד, אף הוא מצוייר על קופסת נעליים שנפרשה כצלב, רשם גרשוני את המילה "שם" לצד צורת מגן-דוד בראש ה"צלב", כשהוא מצטט בתחתיתו
שנאמר: לשכן שמו שם דברים, יב; ירמיהו, ז
משפט המסיר מהמקום הארצי, ויהא זה ארץ-ישראל, או כל מקום אחר, את החסינות, וממקם את שם-האל ב"שמה" מופשט ורחוק
בציור האחר, מקושרת המילה "שם" לשיר שנהגה אמו של האמן לשיר בילדותו: "שם בעמק נחל מים זורם...", שיר על אודות מקום בו יוגשמו כל התקוות והמאוויים

2 תגובות:

zeevveez אמר/ה...

לידה שרת-מסד שימשה כאוצרת בתערוכת דגל לאום דגל שהתקיימה בפירמידה: מרכז לאמנות עכשווית, חיפה, בשנת אלף תשע מאות תשעים ושמונה וערכה קטלוג של התערוכה
http://www.wizoex.co.il/article.asp?cc=0103030104
להלן קטע מהקטלוג

גם משה גרשוני עוסק בפרגמנט מתוך הדגל. זהו ציור- רישום ראשוני בהיר, עבודה רזה ומינימליסטית. תנועת היד- הפחם המאזכרת את תנופת הבד- הדגל, הפרגמנט של הדגל- מגן דוד, בידודו של אלמנט אחד מן השלם לצורך מחקר. בעבודה של האמן עולים סימני שאלה וספק, חוסר החלטיות, מעין בדיקה של ערכים מוחלטים בכלים חדשים

zeevveez אמר/ה...

מתוך ויקיפדיה ערך השואה באמנות
בעבודה "הנני" מופיע על גבי צלחת קרמיקה הכיתוב "הנני" כשהוא מלווה במגן דוד צהוב ובטביעת האצבע של האמן
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94:Here_i_am.jpg﷦