מגן דוד בחורבת בית הכנסת שורה
על גב כריכת ספרי
שעוסק בנושא ההיסטוריה בתמונות של סמל המגן דוד
קירות המבנה ארבעה עשר וחצי מטר על שבע עשרה מטר בנויים אבני בזלת מסותתות היטב שנשדדו בחלקן...הבנין היה מכוון לירושלים...תצויין במיוחד אבן קשת מעוצבת היטב ששימשה כבסיס לארקדה ועוטרה בחלקיה התחתונים במגן דוד ובוורדה. היא נמצאה משולבת בפינה הדרומית--מערבית של בית הכנסת ששופץ כפי הנראה בימי הביניים...בשל שימוש וחדירות מאוחרות קשה לעמוד על ראשית השימוש במבנה אך יש להדגיש כי נמצאו חרסים מן המאות הא'-ז' באיזור בית הכנסת...נמצאו כמאה מטבעות ברונזה בחלקם על רצפת בית הכנסת. סולידי מספר שזוהו מימי הקיסרים זנון...ליאו...ומאוריציוס טיבריוס...בסיגנונו דומה הבניין על עיטוריו לבית הכנסת בכורזין המצוי במרחק של כחמישה קילומטר מדרום, אך יש לו קווי דמיון גם לבתי כנסת אחרים בגליל ובגולן
הקיסרים הנזכרים לעיל הם מהמאה החמישית- ששית לספירה. האבן נמצאת כיום בגן הארכיאולוגי בבית הנשיא, ועליה מגן דוד משולב שבתוכו נמצאת רוזטה ובכל אחד מהמשולשים שסביב המשושה ישנו עיגול. מעל ומתחת למגן דוד ישנו גילוף של ענף עם עלים
נראה לי מוזר שעשרות מגני הדוד שנתגלו בארץ במאות הראשונות לספירה היו נוצריים [1] ורק אלה שנתגלו בבתי הכנסת של שורה ושל אשתמוע נחשבים ליהודים, כאשר באשתמוע המגן דוד מצויר בקווים מעוגלים, ומורי המנוח, ד"ר זאב גולדמן, התייחס אליו כאל סמל נפרד ממקור שומרוני. כך שנשארנו עם שורה כמגן דוד ישראלי יהודי בודד במאות הראשונות לספירה. השאלה היא אם המקום היה שייך לנוצרים הראשונים כמו כפר נחום. מה גם שכורזים (ח' שורה נמצאת על רמת כורזים) נזכרת בברית החדשה [2] ולא בתנ"ך.
=
[1] או שהיה בתוכם צלב כמו בכרמל שבאזור חברון , או שנתגלו בכנסייה כמו בחורבות סופה.
[2] ישו קילל את תושבי כורזים על שדחו אותו - (מתי יא, כא-כד; לוקאס י, יג-טז).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה