יום חמישי, ינואר 31, 2008

דוד שפרבר על מגן דוד באמנות הישראלית

במאמרו של דוד שפרבר, חוקר תולדות האמנות ואוצר בגלריה ע"ש ליבר באוניברסיטת בר-אילן, מצאתי כמה צילומים חשובים של עבודות אמנות שמאזכרות מגן דוד, אך עד שאשיג רשות מן היוצרים לפרסם כאן בבלוג את תמונותיהם
אני מצטט כאן מהסבריו לאותם ציורים

אסד עזי , משיח

עם מגן דוד

1997–1998

טכניקה מעורבת על בד

בשנות התשעים יצר האמן הדרוזי (יליד שפרעם) אסד עזי סדרה המבוססת על תצלום של ערבי רוכב על חמור

...

ביצירה זו עזי עושה שימוש אירוני בקומפוזיציה היהודית המסורתית של ביאת המשיח, ומתבסס על צילום של איכר זקן הרוכב על חמור אפור. מסע הדילוגים שהוא עושה בין פליטים עקורים לחוזים משיחיים מעורר שאלות של זהות ושל משמעות הסמלים.


אבנר בר-חמא

היהודים הרוצים

2005

צילום של יובל ההסתדרות הציונית ובו הרצל על רקע מגן דוד של הקונגרס הציוני הראשון ומגן דוד של הדגל הישראלי. הצילום מטופל ומודפס על שמשונית

האמן שילב צללית של דיוקנו של יאסר ערפאת, המנהיג הפלסטיני, בכרזה מהארכיון הציוני שבה נראים דמותו של הרצל והכיתוב: "היהודים הרוצים בכך ישיגו את מדינתם". לדברי האמן, המשמעות האקטואלית של היצירה היא ש"שני עמים נלחמים על אותה ארץ". בר-חמא מוסיף: "אנחנו לא מספיק רוצים [את הארץ], ומוכנים בקלות לוותר. דרוש רצון איתן ולא גמגום!".


רוס בלכנר

יוצר בהשפעת האמן ג´ספר ג'ונס דגל הגאווה בדמות צבעי הקשת המסמל את זהותו המגדרית של האמן, מתאחד ביצירה עם מגן דוד - סמלו התרבותי והלאומי של עם ישראל. השילוב בין הסמלים יוצר איחוד

אך אולי גם ניגוד

בין זהות אישית סובייקטיבית לזהות קולקטיבית


נחמה גולן, דמעות של אדמה

2006

צילום מטופל

שמה של העבודה "דמעות של אדמה" , מזכיר את שירם של דן מינסטר ויוני רכטר "דמעות של מלאכים", שהפך למעין המנון בטקסי יום הזיכרון. בעבודה שני מלאכים עשויים פוליאסטר ושברי זכוכית, שחבלי תאורה חשמליים מושחלים בהם. מגן דוד וסהר עם כוכב מבחינים בין המלאך "היהודי" למלאך ה"מוסלמי". המלאכים משמשים כאן מתווכים המרחיקים את העדות מן הספירה האנושית לספירה שמימית שבה מתאחדים זיכרון וגורל היסטורי של שני עמים שנידונו לחיות יחד

אין תגובות: