יום רביעי, פברואר 27, 2008

מתי חי דוד המלך

שאלתי את החוקר ד"ר דוד ענבר מתי חי דוד המלך על מנת שאדע מאימתי עלי לחפש את העקבות הארכאולוגיים של המגן המיוחס לו. תוכלו להתעמק יותר בתיאוריה של ד"ר דוד ענבר בספר שהוציא בהוצאה עצמית בשנת 1988 תחת הכותרת: מסע אל העבר המקראי, פרק א' - אבות יורדים מלכים ועבדים; וכן במאמרו של זאב גלילי: יציאת מצרים זה לא מה שחשבתם". זאב גלילי כתב בפתיח:

הארכאולוגים טוענים כי אין כל ממצא המאמת את סיפור יציאת מצרים. ד"ר דוד ענבר סבור כי כולם טועים וכי לא חיפשו במקום הנכון ובזמן הנכון. הוא מקדים את זמן האבות באלפיים שנה וטוען כי יוסף היה מייסד שושלת מלכים עברים ששלטו על מצרים. תיאוריה מהפכנית או מדע בדיוני?

להלן תשובתו של דוד ענבר לשאלתי:

היתד הכרונולוגית לתולדות עם ישראל הנה יציאת מצרים, המתוארכת לשנת 3760 לפנה"ס שנה זו מציינת את סופה של התקופה הכלקוליתית בארץ ישראל.

עד שנת

3760

ישבנו במצרים כשליטיה הבלתי מעורערים, בתחומיה הבלבדיים של השושלת המצרית הראשונה, שהחלה עם מנשה הנקרא במצרית מנס. מייסד שושלת זו היה יוסף בן יעקב המכונה במצרים אוספיס. אחרון מלכיה של שושלת זו, "ששן", שהיה מצאצאי יהודה, גרם להעברת השלטון העברי לידי עבדו המצרי "ירחע" וזה כתוב בדברי הימים ב' פסוק 34 ואילך.

פשלה זו חייבה את משה, שנולד סביב עליית העבד המצרי הזה למלוכה, לחבר את חוקת המלך, האוסרת למנות על ישראל מלך נוכרי. דוד החל למלוך בשנת 3221

לפנה"ס לאחר

495

שנות השופטים ועוד ארבעים שנות מלכות שאול. קיומו של דוד באלף הרביעי לפנה"ס, מאפשר, כרונולוגית, להתחיל בשימוש במגן דוד כבר אז - הרבה לפני התרבויות המוכרות לנו במזרח הקדמון: שומרים, אוגריתים, בבלים ואשורים. ספר "תהלים" מהווה, אפוא, עדות היסטורית, ספרותית ואמונית והוא חובר ברבע האחרון של האלף הרביעי לפנה"ס.

אין תגובות: