יום רביעי, אוקטובר 13, 2010

צורת מגן דוד בתרבויות פרה קולומביאניות

באתר של המאיה בקופן שבהונדורס
צילם: 
Cheesman, Paul R., 1921-1991


Cortesy of
Russ Taylor Supervisor of Reference Services Perry Special Collections
Brigham Young University

בני המאיה חיו באמריקה הדרומית בין 300 לבין 1200 לספירה
לא ברור אם צורת המגן דוד שנמצאה בהונדורס נוצרה באופן עצמאי או בהשפעת  המגן דוד ביבשות אחרות
שעשויה להעיד על הגעת מגלי אמריקה שקדמו לקולומבוס 
מגני דוד נוספים נתגלו באמריקה:
באוקסמל, יוקטן, מקסיקו (1000 לספירה)
בטיקאל בגוואטמלה
בקמפצ'ה במקסיקו (פורסמה אודותיו כתבה ב"הארץ" בשנת 1971)
על השימוש בתבניות עץ בצורת מגן דוד בתרבות המאיה לצורך ייצור מלח ראו:


Maya salt production and trade by Anthony P. Andrews 
1983  University of Arizona



צורת מגן דוד בלי המשולש העליון חרותה על אבן שמוצגת ב"מוזיאון החילזון" לאנתרופולוגיה ולהיסטוריה במקסיקו סיטי. לדברי הארכיאולוג הישראלי גרשון אידלשטיין מדובר בסמל הדומה למגן דוד בתרבות האצטקית, (דומה- כי אינו יודע למה הם בדיוק התכוונו). בתוך צורת המגן דוד יש חתך של  שבלול  (בספרדית corte de caracol).  סמל זה קשור לאל האש הזקן שהוא היוצר של כל הקיים, והוא סמל של יצירה.


מגן דוד נתגלה במקסיקו  של תרבות מאיה על מצבה

ולטהאם מסצ'וסטס‭).,‬ע"ץ‭—.(‬ מלומד מקסיקאי מסר אתמול בוולטהאם שבמדינת מסצ'וסטס כי על פני המאיה סטלה, מצבת אבן שנתגלתה לאחרונה במקסיקו, נמצאו סמלי מגן דוד וציורי ספינות, מסוג אלה שנתגלו על הקברים היהודיים בבית שערים. 
הדברים נאמרו על־ידי פרופסור אלכסנדר וותאנאו מאוניברסיטת ברנדייס, האיש אשר העלה את ההשערה, שאמריקה נתגלתה לראשונה על ידי ספנים מאזור הים התיכון למעלה מ־‭1,000‬ שנה לפני קולומבוס.
וותאנאו אמר, כי על פני ה"מאיה סטלה" נמצאו ציורים של עגילים מקושטים בסימלי מגן דוד. הוא ציין כי נכון אמנם שצורת העגילים היא צורה המקובלת בסגנון בני מאיה, אולם סמל המגן דוד מופיע עליהם בבירור רב, באמצעיתו של עיגול מחולק בקווים אופקיים, אשר יתכן כי נועדו לסמן מים. קישוט זה מוקף בחבל, מן הסוג שניתן לראות בספינות. הדמות העונדת את העגילים חובשת כובע דמוי סירה המזכירה במידה רבה את סירות הפאפירוס העתיקות של המצרים.
וותאנאו אומר, כי גם הסירות וגם סמלי המגן דוד מאותו סוג נמצאים בקברים שנחשפו בבית שערים, השייכים למאה ה־2 וה־3 לספירת הנוצרים.

אין תגובות: