יום שבת, יולי 28, 2007

משמעות המגן דוד

להלן סיכום הכתבות שפרסמתי במהלך השנה האחרונה בנושא משמעות המגן דוד
ההקסגרמה שימשה בעבר ומשמשת עדיין בתרבויות שונות בעיקר כסמל להגנה, לאחדות הניגודים ולאיזון אך יש לה גם משמעויות רבות אחרות שאותן אפרט בהמשך
ביהדות היא נקראת בשם מגן דוד ומשמשת כסמל לכבוד לאומי, לזהות יהודית, לגאולה באמצעות משיח בן דוד, למדינת ישראל, לשבטי ישראל
בצבע אדום משמשת ההקסגרמה סמל למגן דוד אדום, שירותי חירום רפואיים
כטלאי צהוב היא מהווה סמל לשואת יהודי אירופה בזמן הנאצים
בתלת ממד היא נקראת בשם "מרכבה" ועמוסה במשמעויות מיסטיות של איזון ובריאה

החוקר הידוע גרשם שלום שכתב מאמר יסוד בנושא ההקסגרמה טען שאין לה משמעות מיוחדת, ששימשה כקישוט. עם זאת הוא מציין שייחסו לה משמעות מאגית; לדבריו כל עם צריך סמל לאומי והיהודים בחרו את המגן דוד כמשקל נגד לצלב

כסמל של הגנה כפי ששמה העברי, מגן דוד, מעיד עליה ניתן לדבר על משמעות דתית של ההקסגרמה כאשר ההגנה היא הגנת האל, אך עם זאת ניתן לראות גם במגן דוד האדום סמל להגנה רפואית, או בסמל של צה"ל כסמל להגנה צבאית, או בתג של השריף בארה"ב כסמל להגנה משטרתית. גם בישראל יש למשטרה סמל בצורת מגן דוד

חוקר הסמלים היהודיים המהולל ארווין גודינף העריך שהסמל נקרא בשם מגן דוד ומופיע על קמעות בגלל שעל פי המסופר בתנ"ך דוד היה זה שגרש את הרוח הרעה שביעתה את שאול המלך

דוד בבואו להלחם בגוליית דחה את השריון שהציע לו שאול המלך, ואמר לגוליית
אתה בא אלי בחרב ובחנית ובכידון ואנֹכי בא אליך בשם ה' צבאות
(שמואל א פרק י"ז
במלים אחרות, דוד לא היה זקוק למגן פיזי ונשען על כוח הרוח שהיא בעצם המגן של דוד. עם זאת המסורת היהודית מייחסת לדוד המלך מגן חומרי. כך או כך השילוב של הניגודים חומר ורוח מאפיין את מהותו של סמל זה

כיום סמל המגן דוד הוא הסמל העיקרי של היהדות, כשם שהצלב הוא הסמל העיקרי של הנצרות וכשם שחצי הסהר הוא הסמל העיקרי של האסלם, אך בהבדל מהצלב ומחצי הסהר שהם סמלים דתיים בלבד המגן דוד הוא סמל יהודי וסמל לאומי בעת ובעונה אחת

המלה מגן שבשם הסמל מורה לא רק על המגן המוחשי ששימש ככלי מלחמה בימי קדם, אלא על הגנה בכל מובן שהוא ומכאן האמונה היהודית שמשיח מבית דוד יגן עלינו באחרית הימים, או האמונה הבין דתית בכוחו של קמיע שעליו מצוייר מגן דוד להגנה מפני כוחות הרוע

בשפות לועזיות נקרא הסמל בשם כוכב דוד. הקשר בין צורת המגן דוד לצורת הכוכב מופיע כבר לפני כחמשת אלפים שנה בתרבות שומר. בתנ"ך נקשר הכוכב שבנבואת בלעם
דרך כוכב מיעקב

לבית דוד, ולכן נקשר במהלך ההסטוריה למשיחים שונים כגון בר כוכבא
בן הכוכב
ששמו המקורי היה בר כוזיבא. גם ישו כינה עצמו בשם כוכב וראה עצמו כנצר לבית דוד. מתוך התנגדותו של גרשם שלום לדעותיה של הילדגרד-לוי שהמגן דוד הוא סמל של הכוכב שבתאי, סטורן, ניתן ללמוד שהיתה תיאוריה שייחסה למגן דוד משמעויות שנקשרו לכוכב שבתאי. בעולם הקמיעות ניתן לראות לעתים תכופות סמלי כוכבים לצד ששת קדקודי הסמל. בפסיפס שנמצא בטוניס בביר חנה נראים הדיוקנאות הרומאים של ששת ימי השבוע מקיפים את הדיוקן של סטורן וכולם בתוך מגן דוד
בלועזית יום ראשון נקרא על שם השמש, יום שני על שם הירח ושבת על שם סטורן

יש הרואים במלה מגן שבשם הסמל ראשי תיבות מוח גוף נפש, ומפרשים שהמגן דוד הוא סמל לאיזון בין שלושת הגורמים האלה שמרכיבים כל אחד מאתנו

בהבדל מסמל המנורה - המתחרה עם המגן דוד על הבכורה בייצוג היהדות הציונות והישראליות והמזכיר בצורתו את מנורת המשכן - המגן דוד הוא סמל שרירותי שאינו דומה לשום מסומל

על פי ישעיהו פרק י"א:ב יש הרואים במגן דוד סמל לששת תכונותיו של המשיח
וְנָחָה עָלָיו, רוּחַ יְהוָה--רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת, וְיִרְאַת יְהוָה


המגן דוד מסמל את שילוב העולם האלוהי עם העולם האנושי כאשר המשולש שחודו כלפי מעלה מסמל את שאיפת האדם לרוחניות ואילו המשולש שחודו כלפי מטה מסמל את השפע שמשפיע האל על האדם
המגן דוד מסמל את השתלבות עולם הרוח עם עולם החומר. המשולש עם החוד למעלה מסמל את יסודות האש והאוויר ואילו המשולש עם החוד למטה מסמל את יסודות האדמה והמים
המגן דוד מסמל את ששת הכיוונים של עולם הטבע ובמרכזו הנקודה של העל טבעי

הרב יונה דברת במאמרו מגן דוד- סמל להבטחה ושילוב דורות בחוברת המעין מד, ד, תשס"ד
מביע דעתו שהמגן דוד מורכב ממשולש אחד שמסמל את שלושת האבות ומשולש שני שמסמל את דוד המלך

המגן דוד הוא פלינדרום חזותי: מכל כיוון שממנו מסתכלים עליו הוא נראה אותו דבר: הוא נראה מלמעלה אותו דבר כמו מלמטה; הוא נראה מקדימה אותו דבר כמו מאחורה; הוא נראה מימין אותו דבר כמו משמאל. הרעיון שמובע באמצעות צורה זו הוא הרעיון של אחדות הניגודים. המגן דוד מסמל את המקום שבו לא משנה אם אתה ימני או שמאלני, עשיר או עני, במעלה הסולם החברתי או בתחתיתו

מיקרוקוסמוס הוא שמם של העולמות התחתונים שסימנם משולש שחודו כלפי מעלה
מקרוקוסמוס הוא שמם של העולמות העליונים שסימנם משולש שחודו כלפי מטה
השתלבותם היא הבסיס לאמרה: כמו שלמעלה כך למטה

על פי תורת עשר הספירות של הקבלה המגן דוד מחבר את שבע הספירות התחתונות הנקראות בקצור ז"ת כלומר ז' תחתונות. לדעת חוקרים אחדים אחת הסיבות לתפוצתו של המגן דוד החל מהמאה השש עשרה היא תקנות האר"י בעניין קערת סדר פסח שמהן הבינו שניתן לסדר את המזונות על הקערה בצורת מגן דוד. החוקר גרשם שלום חולק עליהם וטוען שהסידור לא היה בצורת מגן דוד
הרב מרדכי אליהו כתב במאמרו על סדר הפסח
סדר הקערה לדעת רבינו האר"י ז"ל
חכמה בינה דעת - שלוש מצות
חסד וגבורה - זרוע וביצה
תפארת - מרור עלי חסה או הנדבא
נצח והוד - חרוסת וכרפס
יסוד - מרור קלח חסה
מלכות - זו הקערה

הרב זמיר כהן פרסם בגיליון מספר אחד של עיתון הדברות שיצא לאור בניסן תשס"ז פרק בשם צפונותיו של המגן-דוד מספר "הצופן" שאמור לצאת לאור בימים הקרובים ושם נאמר כי

במגן דוד הנפש מסומלת על ידי המשושה הפנימי שמניע את עולם החומר שמסומל על ידי ששת הכיוונים של עולם החומר. כמו שנאמר בספר יצירה: "שבע כפולות בג"ד כפר"ת כנגד שבעה קצוות. מהן ששה קצוות: מעלה ומטה, מזרח ומערב, צפון ודרום. והיכל הקודש מכוון באמצע והוא נושא את כולם
ששת המשולשים סימנם האות ו"יו
וי"ו החיבור
והמשושה הפנימי סימנו האות זי"ן
המגן דוד מורכב משני משולשים. המשולש הרחב למעלה שחודו כלפי מטה מסמל את המשפיע שמוריד שפע למקבל שסימלו המשולש שחודו כלפי מעלה. שניהם מתאחדים במגן דוד ויוצרים שלימות אחת של אדם
המשולש סימנו באות גימ"ל שהיא אות הגמילה וההענקה ורק כששני המשולשים מעניקים זה לזה במגן דוד הם יוצרים את החיבור האנושי.
המשולש שבסיסו רחב מסמל את העולם הזה והמשולש שעליונו רחב - את החיים הרוחניים. כל פעולה שהאדם עושה בעולם הזה משפיעה בעולמות העליונים
במבנה המגן דוד מסתתרת צורת גוף האדם על פי מבנה עשר הספירות: קודקוד עליון כנגד הראש, משולשים עליונים כנגד שתי הידיים, מרכז כנגד החזה, משולשים תחתונים כנגד הרגליים. משולש תחתון כנגד חותם הברית
המלה הארמית אושפיזין - שתרגומה לעברית אורחים -מציינת מנהג של הזמנת אורחים מהתנ"ך לבקר בסוכה במהלך שבעת ימי חג הסוכות. מקור המנהג בתורת הקבלה. בכל יום מגיע לסוכה אורח אחר שמבטא תכונה אחרת:
אברהם - חסד
יצחק - גבורה
יעקב- תפארת
משה- נצח
אהרון- הוד
יוסף- יסוד
ודוד- מלכות

המגן דוד בנוי מששה משולשים שמסמלים את ששת ימי הבריאה ובמרכזו משושה ריק שמסמל את השבת

יש אומרים שהמגן דוד משקף את סדר חניית השבטים במדבר כאשר לוי במרכז ושנים עשר השבטים האחרים מסביב למגן דוד. ד"ר סמיון נטיאשווילי צייר את המגן דוד כסמל לקבוץ שבטי ישראל מכל הגלויות

הרב הרצברג מחב"ד מקסיקו שכנע את מנהיג אירן, חומייני, שהמגן דוד נמצא על תשמישי קדושה יהודיים לא בגלל שהוא סמל חילוני או מדיני אלא בגלל שהוא סמל דתי. בעקבות זאת התיר חומייני ליהודי אירן להמשיך ולהשתמש במגן דוד

רבים סבורים שהמגן דוד הגיע למרכז הדגל הישראלי בגלל שהנאצים השפילו אותנו והפך לסמל לגאווה לאומית בבחינת
אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה

גרשם שלום כתב במאמרו הידוע על המגן דוד שבגלל הנאצים קיבל הסמל משמעות של סבל ותקווה

גם ביהדות וגם בבודהיזם, המגן דוד מסמל נישואין או איחוד של הניגודים זכר ונקבה, כי שני המשולשים שלו משתלבים זה בזה

באלכימיה מסמל הכוכב בן שש הקצוות את אבן החכמים שגילויה אמור להפוך עופרת לזהב, או במשמעות הרוחנית להפוך את הגס לעדין. כמו כן הוא משמש כסמל לחיבור של יסוד המים עם יסוד האש. רמו רות בספרו על האלכימיה כתב שהן בקבלה, והן במיסטיקה הנוצרית המוסלמית והבודהיסטית המגן דוד קשור ללב האדם שהוא המקום שבו מתרחש האיחוד בין האלוהי לאנושי. לדבריו העיסוק העיקרי של האלכימיה הוא באיחוד הניגודים

מבחינת הנומרולוגיה מגן דוד מסמל את ישראל כי מגן דוד שבנוי מנקודות שאורך כל צלע שלו הוא עשר נקודות סך הנקודות שלו 541 שהוא המלה ישראל בגימטרייה

בעיני פלשתינאי המגן דוד הוא סמל לכיבוש הישראלי. בקריקטורות אנטישמיות הוא מופיע פעמים רבות כסמל לישראל

הפילוסוף פרנץ רוזנצוויג נתן פירוש ייחודי למגן דוד, כשטען שיש משולש בסיסי שמאפיין את מוקדי המחשבה הפילוסופית בעולם - אלוהים, אדם, עולם בעוד המשולש השני מסמל את שלשת עקרונות היסוד של היהדות: בריאה התגלות וגאולה

ד"ר אשר אדר בספרו על המגן דוד כסמל עתיק של אחדות מראה שהמגן דוד בנוי משלושה מעויינים וטוען שהאחד מסמל את היהדות, השני את הנצרות, השלישי את האסלם, והשתלבותם מסמלת את האחדות העתידית של דתות אלה על פי חזון הנביאים

בדרך כלל אנו רגילים לראות את המגן דוד בשני ממדים. הממד השלישי מוסיף לו עומק. ניתן לייחס לממד השלישי משמעות של ציונות רוחנית, ברוח חזונו של הרצל שלא הסתפק בציונות מעשית שתקים ארץ מקלט ליהודים הנרדפים אלא שאף להקים חברת מופת שתהיה אור לגויים

אין תגובות: