זאב רבן פרסם בשנת
1930
ספר איורים לשיר השירים בשם
שחורה אני ונאוה
ובו עשרות איורים מתוכם מצאתי שבעה איורים עם מגן דוד במצגת של
עתליה ברנר, מאוניברסיטת אמסטרדם
משרד החינוך פרסם באינטרנט חוברת למורים לאמנות לקראת בחינות בגרות באמנות ושם בפרק השלישי תחת הכותרת אמנות ישראל מצאתי את הדברים הבאים
רבן הגיע ל"בצלאל" ב1912והיה מורה ואחראי על מחלקות בתי המלאכה. רוב עיצובי המוסד נעשו בהשראתו בהתאם לרוח של שץשיר השירים הוא מהיפים ביצירותיו. רבן החל לאייר את שיר השירים עוד בפולין...את יחסי האהבה, המתוארים בשיר השירים פירשה המסורת הרבנית כאהבה בין אלוהים לכנסת ישראל...יצירתו של רבן מדגישה דווקא את הפן הארוטי, הגשמי, של אהבת גבר לאישה. ואין רמז לאהבה מטפורית. באיורים יצר רבן את אחת הפרשנויות החילוניות הראשונות בתולדות האמנות הישראלית. התייחסות חילונית, מודרנית, לטקסט תנכי, הייתה בגדר מהפכה...הדמויות בתנוחות ועמידה חושנית, מפתה. בכולן בולטת הארוטיות. שתי הדמויות המרכזיות הן שלומית והמלך שלמה. הבחירה בדמות המלך שלמה מהווה הגשמה לערגה הציונית אחר דמות אדםהבריא מבחינה מינית; שלמה המלך מהווה מיזוג מושלם של האינטלקט ושל החושניות. החכם באדם היה ידוע, גם כבעלן של אלף נשים. היחסים הארוטיים בין שלמה לשולמית הקסימו את רבן ושץ...כדי ליצור אווירה תנכית אידיאלית באיורים, משחזר רבן ארבעה מרכיבים: נוף תנכי, תפאורה, טיפוסים ותלבושות. מלאכת שחזור זו, אופיינית לאומנים אוריינטליסטים. את הנוף הוא לוקח ממראה עיניו בגליל וירושלים. התפאורה נלקחת מביקור במצרים. התלבושות ואביזרים נלקחים מטיולים בשוקי העיר העתיקה בירושליםרבן הושפע מאמנים וזרמים שונים...מקור השפעה נוסף על יצירתו היה האמן ליליין, שיצירותיו זכו לתפוצה רחבה. אוצר הצורות החזותי שטבע ליליין, אוצר המבטא את האתוס הציוני, היה מקור איקונוגרפי עשיר לרבן. מוטיבים כמו השמש העולה, החורש עם הגמל, סמלי השבטים, האריה, הדקל, האיילה, המלאכים והשרפים, מקורם היה ליליין, והם מופיעים גם ביצירתו של רבן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה