יום שלישי, יולי 15, 2008

גרשון אדלשטיין, הארכיאולוג שחפר את עין יעל


התמונה מתפרסמת כאן באדיבות רשות העתיקות וכל הזכויות עליה שמורות לגרשון אדלשטיין 2008.

להלן קטעים ממאמר מבוא לסדרת הרצאות שבכוונת הארכיאולוג בגמלאות גרשון אדלשטיין להרצות מעתה ואילך בפני כל מי שמתעניין בנשמתה של הארכיאולוגיה.

מקצוע הארכיאולוגיה, כפי שנלמד במוסדות אקדמיים רבים, עוסק בלימוד כלי עבודה, חפצי אומנות, מבנים ושרידי אדם המתגלים באתרים עתיקים. מחקר ארכיאולוגי מקובל מתמצא בלימוד ממצאי החפירות, מיונם, חלוקתם לתקופות, טכניקת ייצורם, ושיוכם התרבותי. אין בלימוד זה מקום להבנת האדם, אין זה מקובל שארכיאולוג מקצועי יחקור את התנהגות האדם. תפקיד זה מתחלק בין אנתרופולוגים, פסיכולוגים, היסטוריונים, או פילוסופים.

מעל ארבעים שנה אני עוסק ב תחום "מכובד" זה, יותר תחביב ממקצוע. רוב הזמן ניהלתי סקרים וחפירות מטעם רשות העתיקות. העבודה בחפירות יכולה להיות מרתקת, יש בה הפתעות וחידושים, אין רגע דל. כמו עבודתו של בלש יש צורך בערנות רבה בכדי לא להחמיץ פרט כלשהו. האם הריגוש של חפירה, מציאת ממצאים מרתקים, הצגתם במוזיאונים ופרסומם בדו"ח מדעי זו כל התרומה של המקצוע לחברה?

בצאתי לגמלאות הרגשתי צורך להיענות לנטיית לבי ולחקור את האדם היוצר ולא רק למיין ולקטלג ממצאים עתיקים.

מכל המקומות שחפרתי, עין יעל משך את מירב תשומת לבי, גרמו לכך מספר סיבות: האתר הוא החווה החקלאית הראשונה שנחקרה באזור ירושלים...

החפירות הארכיאולוגיות בעין יעל חשפו ממצא מרשים מהתקופה הרומית. חווה מהסוג המכונה בעולם הרומי, "וילה רוסטיקה". בניית אחוזה חקלאית ומבנים מפוארים לבעלי הבית, היתה מקובלת בכל האימפריה הרומית מאז המאה הראשונה. וילות נוספות נבנו סביב ירושלים לאחר מרד בר-כוכבא, כמו למשל הוילה הרומית ברמת רחל.

מהמבנה הרומי בעין יעל נחשפו הטריקליניום (אולם להארחת אורחים רמי מעלה) ושני בתי מרחץ, כולם מרוצפים פסיפס צבעוני וקירות מכוסות פרסקו צבעוני. ללא ספק אחוזה של אדם עשיר מקורב לשלטון. המבנה נהרס ברעידת אדמה במאה השמינית לספירה, זה אומר שהוא עמד בשלמותו כחמש מאות שנה. ההוכחה לכך הן אבנים גדולות שנמצאו על גבי רצפות הפסיפסים (אבנים שהתדרדרו מהמדרון) ושרידי הטיח המעוטר שנפלו מהחלקים העליונים של הקיר.

סידרת ההרצאות:

1- עברו של העתיד - השלכות ארבעים שנות מחקר ארכיאולוגי והקמתו של מוזיאון פעיל עין יעל

2- האדם אינו משלים עם מצבו – התפתחות התרבות הטכנולוגית

3- אומנות ודעות הממצא הארכיאולוגי והשלכותיו על החברה

4- הדואליות שבמעשה האדם

5- סיכום ושיחה חופשית

ההרצאות מלוות הצגת תמונות צבעוניות במחשב נייד (ניתן לחברו למכשיר טלוויזיה). ההרצאות הוכנו כחלק ממחקר שבכוונתי לפרסם בספר.

גרשון אדלשטיין טל: 02-6721033 gershonedel@gmail.com

אין תגובות: