יום רביעי, מאי 13, 2009

צלב הקרס בממצאים ארכיאולוגיים בישראל

גרשם שלום טוען בספרו (מגן דוד: תולדותיו של סמל, משכן לאמנות עין חרוד, 2008   עמוד 29) כי מאחר וכוכב בן שש קצוות (עם נקודה ברורה במרכזו) מופיע בכפר נחום לצד צלב קרס באותו אפריז "איש לא יטען שמשום כך אפשר לראות גם בו סמל יהודי". 
אמנם גרשם שלום כתב את המאמר בשנת 1949, אך מאז נתברר כי צלב הקרס שימש אצל היהודים כמוטיב מקובל באותם ימים:
א.      הארכאולוג יובל ברוך גילה באזור הר הבית שברי כרכובים ועליהם צלב קרס.
      ב.        צלב קרס נתגלה  בבית כנסת מהמאות רביעית-ששית ליד מעוז חיים
      ג.       צלב קרס נתגלה בבית כנסת מהמאה השלישית לספירה בעין גדי. (כיום במוזיאון רוקפלר).

צלב קרס בבית הכנסת בעין גדי
                                               מקור התמונה: ויקיפדיה ערך צלב קרס


ד.       צלב קרס נתגלה  בבית הכנסת בגמלא על שרידיו של עמוד שתמך  כנראה את הגג 


ה. להלן איור של צלב קרס מבית הכנסת העתיק בחורבת א-דיכה שמצפון  לכינרת (מאה חמישית לספירה)
מקור האיור:
Krauss, S. "Hexagramm und Hakenkreuz in der Synagoge", in: Das Zelt, Heft 6, Juni 1924 p. 227


 בכמה וכמה בתי כנסת עתיקים נעשה גם שימוש במוטיב אל השמש, הליוס, שגם את הופעתו בהקשר יהודי קשה למלומדים לתרץ.
בנוסף נמצאו צלבי קרס במבנים עתיקים ברחבי ישראל שאינם יהודיים:  אחדים ברצפת פסיפס של כנסייה ביזנטית בשבי ציון (בתבנית רציפה), ואחד בבית המרחץ הרומי בבית שאן.


  צלב קרס בבית המרחץ הרומי בבית שאן

מקור התמונה: ויקיפדיה ערך צלב קרס


צלב קרס בכנסייה ביזנטית בשבי ציון
מקור התמונה: ויקיפדיה ערך צלב קרס

לפי חוקרת הסמלים אליזבט גולדסמית במאות השנייה והשלישית צלב הקרס היה הצורה היחידה של צלב בשימוש על ידי הנוצרים [1]. טענה זו מחזקת את התאוריה של מורי, ד"ר זאב גולדמן, שבית הכנסת של כפר נחום היה שייך לנוצרים הראשונים ולא ליהודים.  

ראוי לשים לב להבדל שבין צלב הקרס כאשר הוא מופיע לבדו לבין הופעתו בתבנית חוזרת, ובין צלב קרס כמו בבית הכנסת בעין גדי (ראו לעיל) לבין זה של בית שאן (ראו לעיל). לטענת החוקרת אילונה סקופינסקה-לבסט רוב צלב הקרס של כפר נחום הוא בכלל מיאנדר, מוטיב קישוטי נפוץ בתרבות היוונית רומית [2]. 

==
[1]
Ancient pagan symbols by Elizabeth Edwards Goldsmith, Gale Research Co. (Detroit) p. 97)

[2] 
Skupinska-Lovset, Ilona. "Contextual Analysis of the Decorated Lintel of et-Tell." (2009).

אין תגובות: