יום חמישי, נובמבר 09, 2006

היינריך היינה

היינריך היינה נהג לחתום על מאמריו בשנת
1840
לעיתון אוגסבורגר צייטונג  במגן דוד על מנת להדגיש את זהותו היהודית, למרות שהיה מומר 
  בפרויקט בן יהודה התפרסם מכתב של היינריך היינה למשה מוזר ובו רמז למשמעות העמוקה שייחס למגן דוד
גאַינגן, 20 יולי 1824
– – – גם בלילה הזה ראיתיך בחלום. לבוש היית תלבושת הישפנפית עתיקה ורכבת על סוס אנדלוזי בתוך מחנה אנשים יהודים העולים ירושלימה. מרקוס הקטן עם מפות הארץ הגדולות ועם ספרי-המסע שלו דבר לפניכם בתור מורה-דרך. צונץ הלך בסנדליו הקלים ובידו "העתון" הכרוך בעור עזים אדום; אשת הדוקטור צונץ נחפזה עם המחנה בתור מוכרת-מזון לאנשי-הצבא, ועל שכמה חבית קטנה של יי"ש ל"יום-טוב". הצבא היה צבא יהודי גדול מאד, וגנז רץ מן האחד אל השני, בכדי להחזיק את הסדר על מכונו. ליהמן וכן ווהלויל נשאו את הדגלים, ועליהם התנוססו ציורי מגן דוד ותורתו של בן-דוד. צוקר-כהן הנהיג את אנשי ההיכל. נערים אחדים, אשר היו לפנים חברים של הועד נשאו את עצמות שאול-אשר. וכל היהודים שהמירו את דתם שמשו בתור קבלנים ויסעו אחרי המחנה, והמון כרכרות הולכות אחרי המחנה בכרכרה האחת יושב ד"ר אופּרט בתור רופא של הצבא ביחד עם יוסט, העתיד לכתוב את "קורות היהודים" אשר תקרינה במסע הזה, ובכרכרה השנית יושב פרידלנדר ביחד עם האשה החשובה פון דר רקה. – – – אין זאת כי-אם אתמול בערב הרביתי להתעמק בקריאת ספרו של בנז' (בדבר היהודים) ונרדמתי. – – 

ה. הינה

הערה:
גם בנימין זאב הרצל נהג לחתום על מאמריו במגן-דוד ולא בשמו - אולי קיבל את הרעיון הזה מהיינריך היינה שקדם לו בכמה עשרות שנים 
מקור: כתבי הרצל, חלק שביעי, עמ' 59, הערה 1.

אין תגובות: