יום שלישי, נובמבר 14, 2006

האות דל"ת


תרגום הקטע הבא מאנגלית לעברית נעשה באדיבות הוצאת ראובן מס 
והוא לקוח מפרק יז בספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד, שיצא לאור בשנת אלף תשע מאות שמונים ושבע. בפרסום הנוכחי הוסיף ד"ר אדר תיקונים והרחבות שאינם מופיעים במהדורה שהודפסה
האות דל"ת פירושה דלת. מתפקידה של כל דלת לאפשר מעבר או לחסום אותו. אם רוצים להיכנס לבית, או לעבור בתוכו מחדר לחדר, יש לעבור דרך הדלת. עובדה הפשוטה זו חלה גם על הדרך מה"אדם הארצי", הטבעי, ל"אדם הרוחני". ראו לעיל, פרקים שבע ושמונה
אברם-אברהם ציית לקריאה האלוהית לעזוב את בבל. הוא פתח את הדלת למלכות האלוהים. משמעותה של פתיחת דלת זו עבורו ועבור זרעו אחריו היא בו זמנית: מעבר בכיוון אחד וסגירת דלת כדי למנוע את החזרה לבבל. בגלל המעבר הזה הוענק לאברהם הכינוי העברי שפירושו המילולי "זה שעבר, או זה שחצה", במלים אחרות, זה שחצה את הדרך מהעולם של בבל אל העולם האמיתי של רוח אלוהים. אברהם, שהיה צאצא פיסי של עבר, נעשה גם לבנו הרוחני באמצעות המעבר הזה, והפך להיות ראוי לשם הזה
, לאחר חלוקת ממלכת דוד והיעלמות הממלכה הצפונית הוטל על שבט יהודה להמשיך את תפקידו של אברהם. השם יהודה נוצר על ידי הוספת האות דל"ת, שהיא האות הרביעית באל"ף-בי"ת העברי, לשם ההוויה בן ארבע האותיות, הטטרגרמטון. פירוש הדבר הוא ששם השבט, יהודה, כבר מסמן את המשימה שלו שהיא פתיחת דלת למלכות האלוהים, וחיבור ארבעת העולמות תחת ריבונותו. אף על פי כן, הכל חוזר אל אברהם, שבו מתחילה ההיסטוריה של ישראל שנועדה להוביל את האנושות אל מלכות האלוהים, שמסומלת על ידי האות החמישית של האל"ף-בי"ת העברי, כלומר, ה"א. ההכנסה של אות זו. ה"א, לשם המקורי אברם הופכת אותו לאברהם, ומצביעה על ייעודו

הערות ד"ר אדר לפרק זה
איש שלא מוכן לצאת לחופשי מובא באורח סמלי אל הדלת, ומרצעים את אוזנו שמות כא: ה,ו. משמעותי, שהמצווה לשחרר עבדים מתחילה את רשימת המצוות שמופיעה מיד אחרי עשר הדברות

פירוש השם עבר שמופיע בבראשית י:כד; יא :יד- טו, הוא עברי כלומר אחד שעבר מהעולם של הבלבול למלכות האלוהית של האמת. מעבר הירדן מבבל לארץ הקודש מבטא זאת באופן גיאוגרפי. עבר הוא אב טיפוס של העבריות, המונח הזה מוגבל לקו אברהם יצחק יעקב וצאצאיהם שידועים כשמים. ראו שמות ז: י; במדבר ו: כט; דברים כח: י

יהודה משמעו "הוא יודה לאלוהים או יתוודה בפניו מעצם מהותו

ניתן לומר שיהודה הוא התשובה של אלוהים לבבל של נמרוד

ארבעת העולמות: אצילות, בריאה, יצירה, עשייה מופיעים בעץ החיים של הקבלה
see Adam and the Kabbalistic Tree, by Z'ev ben Shimon Halevi, p.28

ישנם מלומדים שקושרים את הוספת האות ה"א לאברהם בבראשית יז: ה למלה בהבראם שמופיעה בבראשית ב: ד: שמאפשרת את הפירוש בה"א בראם. כיון שבמלה בהבראם אותן אותיות כמו באברהם ניתן לפרש שעם אברהם יעשה האל את השמים ואת הארץ, ישנם מלומדים שמוצאים את הרעיון הזה מודגש בתורה באמצעות כתיבת האות ה"א במחצית מגודלה הרגיל. הצורה המוקטנת הזאת יכולה לספר לנו על ההתחלה הצנועה של הרעיון האלוהי, שאחר כך מתגלם באברהם, מתרחב לישראל ולבסוף לכל האנושות ולפיכך ה"א יכולה לסמל את מלכות האל

אין תגובות: