תרגום הקטע הבא מאנגלית לעברית נעשה באדיבות הוצאת ראובן מס
והוא לקוח מפרק ל"ו [י] בספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד, שיצא לאור בשנת אלף תשע מאות שמונים ושבע
בפרסום הנוכחי הוסיף ד"ר אדר תיקונים והרחבות שאינם מופיעים במהדורה שהודפסה
מה זה ישר? כאשר אנחנו נעשים מודעים לכך שכל קו ביקום שלנו, אפילו קצר כמו זה :--- , קו שהוא באורך של ס"מ אחד, הוא למעשה קשת (על אף המזעריות האין סופית של מידת העיקום שלו), מתעוררות השאלות הבאותהאם יש משהו ישר בגיאומטריה או בכל מקום אחר- במובן האבסולוטימהו יושרבגלל שאין קוים ישרים מושלמים ביקום החומרי האם יכול להיות יושר מושלם ברמה הפילוסופית ו/או המוסריתהשאלה ההתחלתית: מה זה ישר? יכולה להיראות לא רלבנטית ביחס לקו הקצר בן ס"מ אחד, אבל מה בדבר הקווים שמקשרים בין רומא למוסקווה, או בין וושינגטון ובייג'ינג, או בין טוקיו לסידני, וכו'. כל טייס יודע שבטיסות הארוכות האלה הוא לא טס בקו ישר אלא בקשת בהתאם לצורת כדור הארץ. כך גם לגבי המוסר. בעניינים היומיומיים שלנו זה נראה לנו ברור מאוד מה ישר ומה לא. בקנה מידה גדול יותר, לא כדאי לנו פשוט להתחיל לנוע ישר קדימה כי אם נעשה כך קרוב לוודאי שנחטיא את מטרתנו. כמו הטייס שטס טיסה ארוכה אנחנו צריכים הוראות מאוד מדויקות ומפורטות שינחו אותנו אליהאנחנו מוצאים את ההוראות האלה בתורה, כלומר בלימוד האלוהי שנתן לנו בוראנו, יוצרנובהקשר זה חשוב להבין שהתורה מבוססת על העיקרון הדינמי, ולא על העיקרון המכניסטי או הסטטי. הוכחות לכך נוכל למצוא בתפיסה הכוללת של התורה כמו גם בפסוקים רבים בתוכה, אבל בראש וראשונה בשם האלוהים עצמו : "אהיה אשר אהיה" התרגום השכיח "אני מה שאני" אינו נכון, אולי בגלל שהוא תרגום על פי השקפת עולם מכניסטית סטטיתלכל אורך ההסטוריה, מנמרוד, מייסד בבל, דרך היטלר וסטלין, אנשים רבים ניסו לעשות את הישר בעיניהם. הם נכשלו ויצרו אנדרלמוסיה. מה שמראה לנו שאת המונח "ישר" במובנו המוסרי יש להבין מנקודת המבט האלוהית ולא מנקודת המבט שלנו. זה נכון גם לגבי עניינינו היומיומיים למן ההחלטות מה לאכול ועד להחלטות של מנהיגינולאור זאת נקרא במשלי יד: יב, טו:כהיֵשׁ דֶּרֶךְ יָשָׁר, לִפְנֵי-אִישׁ; וְאַחֲרִיתָהּ, דַּרְכֵי-מָוֶתדברים יב: חלֹא תַעֲשׂוּן--כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ עֹשִׂים פֹּה, הַיּוֹם: אִישׁ, כָּל-הַיָּשָׁר בְּעֵינָיודברים יג:יטכִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר אֶת-כָּל-מִצְוֹתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּה הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹת, הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי, יְהוָה אֱלֹהֶיךָבמזמור תהלים בפרק כג:ג דוד המלך אומר באותה רוחיַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי-צֶדֶק, לְמַעַן שְׁמוֹהמלה "מעגלי" כאן היא במובן של קו התחום שנקבע על ידי התורה אבל היא מרמזת גם על מעגלי האנרגיה השופעים והמועילים של התורההבורא באינסופיותו מקיף את המעגלים האלה והוא גם נמצא במרכזם, כפי שתוכלו לראות בתרשים. אנחנו בני אנוש, שנוצרנו בדמותו, יכולים לנסות לדמיין אותו ואת חוקי בריאתו, אבל לעולם לא נוכל להבינם באופן מלא או אבסולוטי. כשם שמדענים לומדים יותר ויותר לשאול את שאלותיהם לא נגד טבע (כפי שלימדו פרנסיס בייקון ואחרים) אלא בהתאם לטבע הדברים כדי להשיג תשובה ברת תוקף, כך גם אנו צריכים ללמוד לאור היחסים שלנו עם הסביבה להסתכל בדברים לא מהזווית של הרעיונות והעקרונות שלנו (ישרים ככל שייראו לנו) אלא מנקודת הראות של אלוהים, הכוח היוצר הנצחי של החיים. בגלל שאין סתירות בין הגילוי האלוהי לבין המדע האמיתי, החזרה לתנ"ך וללימוד היסודי של הקבלה יכולים להועיל מאד להשגת מטרה זו, וגם להאיר עיניים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה