יום שלישי, נובמבר 07, 2006

טוב ורע


תרגום הקטע הבא מאנגלית לעברית נעשה באדיבות הוצאת ראובן מס והוא לקוח מפרק י בספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד
טוב ורע אינם ניגודים כמו רוח וחומר או כמו זכר ונקבה. כל מה שאלוהים ברא הוא טוב לחלוטין

לו היה קיים בעולם רוע מוחלט, היו קיימים בעולם שני בוראים מנוגדים והיו קיימות בעולם שתי בריאות מנוגדות. המאבק בין טוב לרע אינו קיים בעולם הצמחים ובעולם של בעלי החיים; אלה מסוגלים להתנהג רק בהתאם לתבניות הטבועות בהם. המאבק בין טוב לרע נובע ממעמדו המיוחד של האדם, אשר בא לידי ביטוי במודעותו לאני שלו, וביכולתו להשיג ידע ולהפעיל רצון חופשי. אם הידע הזה הוא חלקי, חשוך או מעוות, הדברים לא ייראו בפרספקטיבה הנכונה שלהם, תהיינה טעויות בשיפוט שתאפשרנה לכוחות, שיכולים להיות לא-רעים כשלעצמם, למשוך אנשים הלאה מדרך הישר, על כל ההשלכות הרעות שתנבענה מסטייה זו

לבני אדם יש גם יכולת להשתמש באמצעים שונים כדי להחשיך או לעוות את המוחות של בני אדם אחרים על מנת שיוכלו לנצל אותם למטרותיהם המרושעות. לכן, התשוקה הטבעית של האדם לגידול ולשלמות יכולה להיות מכוונת גם לברכה וגם לקללה. האפשרות לרצות דברים שעדיין חסרים, למשל, האפשרות להשתוקק לשלמות והבחירה הנלווית אליה, נובעות מן העובדה שהאדם נוצר בצלם אלוהים, ומיועד להגיע לדמות אלוהים; או אם לנסח זאת במונחים מודרניים, האדם נועד להגיע לשיעור הקומה של האבטיפוס שלו. בתהליך זה של גידול וחינוך, האנשים והאנושות יכולים לבחור את הבחירות הלא נכונות, יכולים ללכת בדרך הלא נכונה, יכולים לעשות מעשים רעים ויכולים לסבול מהשלכותיהם - עד אשר הלקח נלמד


כל זה לא יוצר רע וטוב מקוטבים. המושגים האנושיים של "טוב" ו"רע" קיימים בפער שבין הפוטנציאל הטבוע בבריאת האדם המקורית לבין הליקויים בהוצאת פוטנציאל זה לפועל, בפער שבין ילדות ובגרות. באמירתו החדה של הנביא ישעיהו

אני ה' ואין עוד יוצר אור ובורא חשך עשה שלום ובורא רע אני ה' עשה כל אלה (מה: ז)

האמירה שהאלוהים "בורא רע" מתיחסת לעובדה שכבני אדם ניתן לנו רצון חופשי לאכול מ עץ דעתנו במקום מעץ החיים של התורה
לכן אנו יכולים לבחור בחירות לא נכונות או רעות . עם זאת, הכשרון להתפתח ולתרגל רצון חופשי אינו ניתן לילדים קטנים. כמו שכתוב בבראשית פרק ח פסוק עשרים ואחד
כי יצר לב האדם רע מנעוריו

היצר ניתן לנו כדי שנלמד וכדי שנגדל. משה רבנו , המחוקק הגדול, אומר לנו בהקשר זה של בן אנוש המועד לטעויות: תהלים צ פסוק ג
תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם

בין אם אנחנו עושים טוב ובין אם לאו, אנחנו תמיד יונקים מהמקור האחד של האנרגיה האלוהית. לפיכך אנחנו אחראים לשימוש הנאות – או, חס וחלילה, הבלתי נאות באנרגיה האלוהית, ואנחנו תמיד נשאלים על ידי אלוהים

אדם אייכה

אין תגובות: