יום שלישי, נובמבר 21, 2006

הכוכב המחומש בהיסטוריה ובימינו אלה


תרגום קטע זה מאנגלית לעברית נעשה באדיבות הוצאת ראובן מס והוא לקוח מפרק כז א בספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד
התמונה צולמה על ידי ד"ר אשר אדר בכפר נחום
בימי קדם ובימי הביניים, הכוכב המחומש, או הפנטגרמה, נקרא אף הוא בשם מגן דוד, ואילו הכוכב בן שש הקצוות נקרא לעתים בשם חותם שלמה. בפרק זה נעסוק בקצרה בסמל הכוכב המחומש
ככל הידוע לנו, מלומדים מביזנץ מן המאה השישית לספירה היו הראשונים שקראו לכוכב המחומש בשם מגן דוד, ואילו בימי הביניים השתמשו בשם הזה לעתים יהודים ומוסלמים
על פי עדויות ארכאולוגיות, אומנים ציירו כוכבים מחומשים הרבה לפני שציירו כוכבים משושים. בג'מדד נאסר (כיום עיראק) נמצא אחד הממצאים העתיקים המפורסמים ביותר, כד טיט מן האלף הרביעי לפנה"ס שעליו צבוע כוכב מחומש
עיצובים דומים נמצאו במגידו: אחד בחותמת מהמאה התשע עשרה לפנה"ס, האחר על כד של טיט, מן המאה השבע עשרה לפנה"ס
ממצא אחר שראוי לציון הוא חותמת של כוכב מחומש על ידית של כד. זוהי כנראה חותמת רשמית (אולי אפילו מלכותית) ממלכות יהודה. בזויות של חותמת זו מופיעה המלה "ירושלים" באותיות עבריות עתיקות. דוגמאות שמורות היטב נמצאו גם בסיכות נוי קלטיות
בהריסות של כפר נחום נמצא כוכב מחומש מגולף באבן, עם עיגולים בחמש הזויות שלו. אף על פי שלא מוכר עיצוב ידוע אחר מסוג זה, יתכן שחמשת העיגולים בזויות של כוכב זה מסמלים את חמשת כוכבי הלכת שהיו ידועים בימי קדם, ורומזים על ההקשר האסטרונומי של עיצוב זה
בימי קדם, הכוכב המחומש אכן היה סימנם של אלה שהוכנסו בסוד חכמות האסטרונומיה והאסטרולוגיה. כוהנים בעלי ידע זה חישבו את לוח השנה על עונותיו החקלאיות והדתיות. זו הסיבה לכך שהבבלים הקדמונים נקראו כשדים, - מלה שעדיין משמשת ככינוי לאסטרולוגים, כיוון שהדת שלהם התבססה על חישובים אלה.

באופן כוללני ניתן לראות בכוכב המחומש סמל לטבע, כלומר לאספקט הגשמי של הבריאה. מסייעת למסקנה זו העובדה שניתן לצייר כל כוכב מחומש בלי להרים את העט מהנייר, בזמן שלצורך ציור ההקסגרמה המשולבת, המתארת ניגודים מאוזנים, יש לצייר כל אחד משני המשולשים בנפרד. (נכון שניתן לצייר תחילה את המשושה ואז להוסיף את ששת המשולשים החיצוניים בלי להרים את העט, אבל אין בזה כדי לשקף נכונה את המובן של הסמל). מעניין שהפיתגוראים קראו לכוכב המחומש בשם "בריאות". זה היה כנראה לפני שהסמל הזה נכנס לשימוש במאגיה. נכון שגם ליהודים בפולחנם הדתי היה צורך לפתח לוח שנה ככתוב:

המְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיֹּום וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמֹועֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים׃ (בראשית 1:14).

לכן אין זה מפתיע שהכוכב המחומש עם חמשת העיגולים נמצא בבית הכנסת בכפר נחום ליד הכוכב המשושה; וגם אין זה מפתיע שהכוכב המחומש נקרא לעיתים קרובות בשם חותם שלמה. התנ"ך אומר ששלמה היה מפורסם בחכמתו גם בעניינים ארציים וגם בענייני השמים, וזה יכול להסביר מדוע הכוכב המחומש כסמל של חכמה מיוחס אליו, ונקרא על שמו. אף על פי כן, עלינו לזכור שבמונח "מגן", משתמשים בהקשר לאברהם ולדוד, ואילו במונח חותם, משתמשים בהקשר לשלמה, כאשר השם "חותם שלמה" חל גם על כוכב המחומש וגם על מגן דוד

2 תגובות:

zeevveez אמר/ה...

בחוברת אריאל משנת 1998 יש כתבה בנושא חותם שלמה שפותחת בפסוק משיר השירים שעל פי המסורת נכתב על ידי

שלמה המלך

שימני כחותם על לבך

ניתן להבין שכוונת מחברי המאמר היתה להראות שמקור הביטוי חותם שלמה בפסוק זה

zeevveez אמר/ה...

בעמוד שבעים ושמונה בספר חותם שלמה בעריכת ד"ר רחל מילשטיין בהוצאת מגדל דוד נאמר ש

לפי רוב המסורות נשא חותם שלמה את שם אלוהים . פילון מאלכסנדיה קרא לו טטרגרמטון, שם המורכב מארבע אותיות