יום רביעי, נובמבר 15, 2006

האות אל"ף


תרגום הקטע הבא מאנגלית לעברית נעשה באדיבות הוצאת ראובן מס 
והוא לקוח מפרק יד בספרו של ד"ר אשר אדר: מגן דוד סמל עתיק של איחוד, שיצא לאור בשנת אלף תשע מאות שמונים ושבע. בפרסום הנוכחי הוסיף ד"ר אדר תיקונים והרחבות שאינם מופיעים במהדורה שהודפסה
את ההצבה האלכסונית של אותיות המלה אבא במגן דוד לעיל ניתן לגלות גם באות אל"ף עצמה. כאשר מתבוננים בה היטב רואים שלמעשה היא שילוב של שתי אותיות וו ויו"ד כאשר האות יו"ד מופיעה פעמיים
יו"ד פרושה יד. לעיתים קרובות הכוונה ליד האל שנמצאת כביכול בכל מקום. לכן היא אמנם נמצאת בכל אחת מעשרים ושתיים אותיות האל"ף בי"ת, ומשמעותה היא שגבורתו ונוכחותו של האל הן בכל מקום, בין אם נרגיש בהן ובין אם לאו
וו פירושה אנקול, הכל תלוי בה. ויש גם את וו החיבור. וו מסמלת את האדם האינטגרלי, אשר לשליטתו העביר אלוהים את הבריאה. אדם זה נברא בצלם אלוהים ולא כמחריב. יש לו, לאדם זה טבע כפול: גוף פיסי ונפש רוחנית. הוא נברא כדי שהוא, ורק הוא, יוכל לחבר את החומרי עם הרוחני במודע ומרצון. כפי שמחבר תהילים אומר בפרק ח פסוק ז
תמשילהו במעשי ידיך כל שתה תחת-רגליו

והאות וו מסמלת עובדה זו היטב
בכל אופן, באות אל"ף, הוו אינה ניצבת זקופה, אלא באלכסון. פירוש הדבר הוא שהאדם נמצא בתהליך ממושך של צמיחה. בתהליך זה, הוא מוצא עצמו כשרוח אלוהים מרחפת על פניו כפי שמסמלת אותה האות יו"ד שנמצאת מעליה בצד ימין; הוא מוצא את עצמו עם הניצוץ האלוהי שבתוכו שאותו מסמלת האות יו"ד שנמצאת מתחתיו בצד שמאל. עם זאת, האות יו"ד שמתחתיו לא זהה בדיוק ליו"ד שמעליו, וזאת, כנראה על מנת להזכיר לנו שהניצוץ האלוהי באדם, על אף שהוא במהותו זהה לבורא, אינו הבורא עצמו. טיפה של מים מהאוקיינוס היא ביסודו של דבר זהה למקורה, אך איננה אוקיינוס. לפיכך האלוהי שבתוכנו רחוק מלהיות האלוהים שהוא בורא הכל. כמי שנבראו בצלמו ובדמותו, אנחנו יכולים להשתתף ביצירה של אלוהים כבוראים שותפים אך בלי היכולת שיש לאלוהים ליצור יש מאין. האות אל"ף, לפיכך, מסמלת את הרוח היצירתית של אלוהים גם לפני שיצאה לפועל בבריאה וגם בבריאה עצמה, ובמיוחד באדם. הרוח הזאת היא שמרימה את האדם מדרגת בעל חיים לדרגה של אנושיות אמיתית. השפה העברית מביעה זאת להפליא: במלה אדם, במובן של אנושות, מוצבת האות אל"ף לפני המלה "דם". יוצא שהאדם הוא יצור חי, בשר ודם, שנשלט על ידי רוח האל


הערות ד"ר אדר לפרק זה

מעניין שהערך בגימטרייה של מרכיבי האות אל"ף הוא 26 כמו שם ההוויה
v. Aryeh Kaplan, Meditation and the Bible, p.82 (Samuel Weiser, Inc; York Beach, Maine, 1978, ISBN 0-87728-364-8)

הביטוי התנכי "נעשה אדם" בבראשית א: כט אינו רומז לשילוש או לכל ריבוי אחר באלוהות. הוא מציין שאלוהי השמיים ממלא תפקיד בתהליך עשיית האדם - כאשר השמיים כוללים שמש ירח וכוכבים לפי בראשית ב:א - ראו הערות 6 לפרק 7 ו 8 לפרק 8. אלוהים לא אמר אעשה אדם כי זה היה מצמצם את מהות האדם לזו של בעל חיים פסיבי שאותו ניתן לכל היותר לאלף למשימה מוגבלת. לכן אנו מצווים בתהילים לב: ט אַל-תִּהְיוּ, כְּסוּס כְּפֶרֶד-- אֵין הָבִין בְּמֶתֶג-וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם. כבני אדם אנו בבחינת ותחסרהו מעט מאלוהים כפי שנאמר בתהילים ח: ו

אין תגובות: